Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen peräänkuuluttaa miesten reilumpaa huomioimista tasa-arvokeskustelussa ja vääristyneiden asetelmien tuulettamista. Honkosen mukaan miesten kohtaamista suurista ongelmista ei puhuta riittävästi, vaikka epäkohdat ovat laajoja ja jatkuneet vuosikymmenestä toiseen.

– Useimmiten juuri miehet syrjäytyvät, alkoholisoituvat ja joutuvat vankilaan. Myös miesten elinikä on naisia lyhyempi. Miehen vuosi on noin 11 kuukautta, Honkonen suree.

– Esimerkiksi isien surkea asema huoltajuusriidoissa on ongelma, jota on hyssytelty tässä maassa liian pitkään.

– Kyse on rakenteellisista tasa-arvo-ongelmista, jotka ovat miehiä painaneet alas liian pitkään.

Honkonen ei halua, että naisten kohtaamista tasa-arvo-ongelmista vaiettaisiin tai että niitä väheksyttäisiin. Työn naisten kohtaamien ongelmien kuten esimerkiksi häirinnän lopettamiseksi on jatkuttava. Honkonen haluaa korjata tasa-arvokeskustelun vinouman ja uudistaa tasa-arvopolitiikkaa huomioimaan myös miesten kohtaamat ongelmat.

– Tunkkaisuus poistuu tuulettamalla. Miesten kohtaamilta tasa-arvo-ongelmilta ei saa enää sulkea silmiä.

– Naisten kohtaamien isojen ongelmien, kuten häirinnän sekä urakehitykseen ja palkkaukseen liittyvän syrjinnän rinnalle on tuotava myös miesten kohtaamat ongelmat. Tarvitaan reilua tasa-arvopolitiikkaa, Honkonen sanoo.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen: Miehiä ei pidä enää syrjiä tasa-arvokeskustelussa