Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen peräänkuuluttaa miesten reilumpaa huomioimista tasa-arvokeskustelussa ja vääristyneiden asetelmien tuulettamista. Honkosen mukaan miesten kohtaamista suurista ongelmista ei puhuta riittävästi, vaikka epäkohdat ovat laajoja ja jatkuneet vuosikymmenestä toiseen.

– Useimmiten juuri miehet syrjäytyvät, alkoholisoituvat ja joutuvat vankilaan. Myös miesten elinikä on naisia lyhyempi. Miehen vuosi on noin 11 kuukautta, Honkonen suree.

– Esimerkiksi isien surkea asema huoltajuusriidoissa on ongelma, jota on hyssytelty tässä maassa liian pitkään.

– Kyse on rakenteellisista tasa-arvo-ongelmista, jotka ovat miehiä painaneet alas liian pitkään.

Honkonen ei halua, että naisten kohtaamista tasa-arvo-ongelmista vaiettaisiin tai että niitä väheksyttäisiin. Työn naisten kohtaamien ongelmien kuten esimerkiksi häirinnän lopettamiseksi on jatkuttava. Honkonen haluaa korjata tasa-arvokeskustelun vinouman ja uudistaa tasa-arvopolitiikkaa huomioimaan myös miesten kohtaamat ongelmat.

– Tunkkaisuus poistuu tuulettamalla. Miesten kohtaamilta tasa-arvo-ongelmilta ei saa enää sulkea silmiä.

– Naisten kohtaamien isojen ongelmien, kuten häirinnän sekä urakehitykseen ja palkkaukseen liittyvän syrjinnän rinnalle on tuotava myös miesten kohtaamat ongelmat. Tarvitaan reilua tasa-arvopolitiikkaa, Honkonen sanoo.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen: Miehiä ei pidä enää syrjiä tasa-arvokeskustelussa