Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen peräänkuuluttaa miesten reilumpaa huomioimista tasa-arvokeskustelussa ja vääristyneiden asetelmien tuulettamista. Honkosen mukaan miesten kohtaamista suurista ongelmista ei puhuta riittävästi, vaikka epäkohdat ovat laajoja ja jatkuneet vuosikymmenestä toiseen.

– Useimmiten juuri miehet syrjäytyvät, alkoholisoituvat ja joutuvat vankilaan. Myös miesten elinikä on naisia lyhyempi. Miehen vuosi on noin 11 kuukautta, Honkonen suree.

– Esimerkiksi isien surkea asema huoltajuusriidoissa on ongelma, jota on hyssytelty tässä maassa liian pitkään.

– Kyse on rakenteellisista tasa-arvo-ongelmista, jotka ovat miehiä painaneet alas liian pitkään.

Honkonen ei halua, että naisten kohtaamista tasa-arvo-ongelmista vaiettaisiin tai että niitä väheksyttäisiin. Työn naisten kohtaamien ongelmien kuten esimerkiksi häirinnän lopettamiseksi on jatkuttava. Honkonen haluaa korjata tasa-arvokeskustelun vinouman ja uudistaa tasa-arvopolitiikkaa huomioimaan myös miesten kohtaamat ongelmat.

– Tunkkaisuus poistuu tuulettamalla. Miesten kohtaamilta tasa-arvo-ongelmilta ei saa enää sulkea silmiä.

– Naisten kohtaamien isojen ongelmien, kuten häirinnän sekä urakehitykseen ja palkkaukseen liittyvän syrjinnän rinnalle on tuotava myös miesten kohtaamat ongelmat. Tarvitaan reilua tasa-arvopolitiikkaa, Honkonen sanoo.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Kalli Keskustan ryhmäpuheenvuorossa: Koko Suomeen työpaikkoja, kestävää kasvua ja elämisen edellytyksiä
Keskustan ryhmäpuheenvuoron pitänyt kansanedustaja Eeva Kalli muistutti tänään, että koronan taklaamisen ohella meiltä vaaditaan myös kykyä nähdä pandemian yli. Koko Suomi on vietävä koronan jälkeiseen maailmaan entistä vahvempana ja entistä houkuttelevampana. On rakennettava tie sumusta valoon.
1.12.2020 / Uutiset
Petri Honkonen jätelaista:
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun
30.11.2020 / Uutiset
Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puoluvaltuustosunnuntaina puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen: Miehiä ei pidä enää syrjiä tasa-arvokeskustelussa