Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen peräänkuuluttaa miesten reilumpaa huomioimista tasa-arvokeskustelussa ja vääristyneiden asetelmien tuulettamista. Honkosen mukaan miesten kohtaamista suurista ongelmista ei puhuta riittävästi, vaikka epäkohdat ovat laajoja ja jatkuneet vuosikymmenestä toiseen.

– Useimmiten juuri miehet syrjäytyvät, alkoholisoituvat ja joutuvat vankilaan. Myös miesten elinikä on naisia lyhyempi. Miehen vuosi on noin 11 kuukautta, Honkonen suree.

– Esimerkiksi isien surkea asema huoltajuusriidoissa on ongelma, jota on hyssytelty tässä maassa liian pitkään.

– Kyse on rakenteellisista tasa-arvo-ongelmista, jotka ovat miehiä painaneet alas liian pitkään.

Honkonen ei halua, että naisten kohtaamista tasa-arvo-ongelmista vaiettaisiin tai että niitä väheksyttäisiin. Työn naisten kohtaamien ongelmien kuten esimerkiksi häirinnän lopettamiseksi on jatkuttava. Honkonen haluaa korjata tasa-arvokeskustelun vinouman ja uudistaa tasa-arvopolitiikkaa huomioimaan myös miesten kohtaamat ongelmat.

– Tunkkaisuus poistuu tuulettamalla. Miesten kohtaamilta tasa-arvo-ongelmilta ei saa enää sulkea silmiä.

– Naisten kohtaamien isojen ongelmien, kuten häirinnän sekä urakehitykseen ja palkkaukseen liittyvän syrjinnän rinnalle on tuotava myös miesten kohtaamat ongelmat. Tarvitaan reilua tasa-arvopolitiikkaa, Honkonen sanoo.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, Tiede- ja kulttuuriministeri, Kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen: Miehiä ei pidä enää syrjiä tasa-arvokeskustelussa