Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen

Antti Kurvinen Keskustan puoluevaltuuston
kokouksessa 28.11.2020

Hyvät ihmiset eri puolilla Suomea,

”Kaupungistuminen on luonnonlaki.” ”Tarvitaan kriittinen massa.”

Tätä monet tutkijat, median enemmistö ja puolueista etenkin Kokoomus ovat julistaneet.

Ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittymiselle ei voi mitään. Siksi pitää keskittää.

Muistatteko Kokoomuksen sadan suurkunnan hankkeen?

Kiitos suomalaisten ja Keskustan, se hulluus kaatui. Pyrkimykset samaan eivät kuitenkaan ole hävinneet mihinkään.

Kun me nyt lisäämme nuorten koulutuspaikkoja koko Suomessa, Kokoomus nimittää sitä siltarumpupolitiikaksi.

Ihmisten omilla päätöksillä kaupungistuminen saattaa jatkua. Samaisilla ihmisten omilla päätöksillä virta vie kuitenkin voimistuvasti toiseen suuntaan. Väljemmille ja osin halvemmillekin vesille.

Kysymys kuuluu, millaista politiikkaa Suomessa pitää uudessa tilanteessa tehdä?

Pitää muistaa, että yhteiskunnan keskittyminen ja keskittäminen ovat eri asioita. Keskittyminen on pitkälle keskittämisen seurausta. Keskittäminen on poliittinen valinta.

Poliittinen valinta, joka on kaventanut suomalaisten vapautta valita asuinpaikkansa.

Poliittinen valinta, joka on lisännyt ihmisten ja maan eri osien välistä eriarvoisuutta.

Poliittinen valinta, joka on tehnyt arjesta toimimatonta ja elämisestä kallista kaupungeissa ja näivettänyt maaseutua.

Viimeistään korona-aika on osoittanut keskittämisen kestämättömyyden. Tosiasia on, että tauti jyllää pahiten isoimmissa kaupungeissa. Pitäisikö keskittymistä vielä tämänkin jälkeen vauhdittaa?

Sehän olisi vihoviimeinen virhe.

Meidän pitää rakentaa väljempien vesien Suomi. Lähi- ja haja-Suomi.

Suomi, jossa arki sujuu niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja yhä useammalla on mahdollisuus monipaikkaiseen elämään.

Suomi, jossa työpaikkoja, palveluja, koulutusta ja liikenne- sekä verkkoyhteyksiä on tasa-arvoisesti lähiöistä selkosille ja takaisin.

Suomi, jossa luonto on lähellä.

Väljempien vesien Suomessa, lähi- ja haja-Suomessa myös valtion palveluja ja työpaikkoja on tasapuolisesti koko maassa. Suomessa pitää aloittaa uudenlainen, vapaaehtoinen alueellistaminen.

Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti.

Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.

Halla-aho Kokoomustakin kovempi keskittäjä

Hyvät katselijat ja kuuntelijat kautta maan,

Saatatte ajatella, että siinä se Kurvinen taas eteläpohjalaisesti mahtailee. Ei meillä henkseleiden paukutteluun ole varaa. Virheitäkin on tehty.

Väitän kuitenkin, että ilman Keskustaa – ja Golf-virtaa – valot sammuvat Suomessa. Kuka muu muka pitäisi myös maakuntien ja maaseudun puolta? Perussuomalaisetko?

Mietitäänpä!

Puheenjohtaja Jussi Halla-aho kyllä on kolunnut viime kuukaudet pitkin maakuntia haukkumassa Keskustaa.

Mitä parempaa tarjoaa mies, jonka mielestä pieniä kuntia ei tarvitse tukea eikä koko maata kehittää tasapuolisesti?

Halla-ahoa kiinnostaa lähinnä päästä kalifiksi Helsingin kaupungintalolle, vapaavuoreksi vapaavuoren paikalle. Pormestaribileissä unohtuvat niin Pihtiputaan kuin Kontulan mummon murheet.

Todellisuudessa Halla-aho menee Kokoomuksesta oikealta ohi. Todellisuudessa Halla-aho on Kokoomustakin kovempi keskittäjä.

Peruuttamattoman kauas on tultu Veikko Vennamon ja Timo Soinin ajoista.

Herätys!

Älkää uskoko luonnonlaki-puheita. Ei ole mitään luonnonlakia, että maaseutu tyhjenee ja kaupungit tukkeutuvat. Se on meistä suomalaisista itsestämme kiinni.

Moni teistä on jo äänestänyt jaloillaan väljempien vesien Suomen puolesta. Tehkää sama kuntavaaleissa.

Me pystymme yhdessä muuttamaan kehityksen suunnan. Tasapainoisemmaksi. Tasa-arvoisemmaksi.

Tämä onnistuu, jos Keskustan vihreä palkki nousee riittävän korkealle. Yhtään ääntä ei ole vielä annettu.

Nyt pitää saada ehdokkaita jokaiseen kuntaan. Meistä Keskustan kansanedustajista jo 20 on ehdokkaana. Keskustalla on enemmän ehdokkaita kuin neljä vuotta sitten. Lähdetkö sinäkin joukkoon mukaan?

Käsillä on historiallinen mahdollisuus. Kunnissa nimittäin keskittäminen lopulta murretaan. Kunnissa nimittäin lähi- ja haja-Suomi rakennetaan. Kunnissa nimittäin tehdään ihmiselle hyvä Suomi.

Mutta hyvä Suomi ei synny ilman vahvaa Keskustaa.

Nyt on aika loistaa: tämä on kutsu hommiin Suomen, kotiseudun ja koko Keskustan eteen.

Nostetaan edistyksen lippu taas ylös, nimi paperiin!

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAntti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen – maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki