Asiantuntijat: Väyrynen ei vaalikelpoinen

Puolue on pyytänyt lausunnon yhdistysoikeuden asiantuntijoilta ministeri Lauri Tarastilta ja professori Heikki Halilalta.

Asiantuntijat katsovat, että sääntöjen 4 §:n 5 kohta tulee ottaa asianmukaisesti huomioon puheenjohtajan kelpoisuusvaatimuksissa. He toteavat yksiselitteisesti, että puheenjohtajaksi ei voida nykyisten sääntöjen mukaan valita puolueen perusjärjestön jäsentä, joka kuuluu muuhun puolueeseen.

Keskustan puoluehallitus yhtyy yksimielisesti oikeudelliseen arvioon ja pitää itsestään selvänä, että kilpailevan puolueen jäsen ei voi pyrkiä Keskustan puheenjohtajaksi.

Keskustan puoluehallitus totesi myös, että Keskusta on pitänyt ovea auki Paavo Väyryselle, mutta hän on itse sen sulkenut.

Väyrynen on ollut perustamassa kilpailevaa puoluetta, jonka pääministeriehdokkaana kyseisen puolueen ilmoituksen mukaan hän toimii kevään 2019 vaaleissa. Lisäksi Väyrynen kuuluu sitoutumattomana Helsingin kaupunginvaltuustossa Kristillisdemokraattien valtuustoryhmään. Asiantuntijoidenkin mielestä tämä on osoitus siitä, että Väyrynen on irtautunut kahdella tavalla Suomen Keskustasta poliittisessa toiminnassa.

Puoluehallitus määritteli myös puheenjohtajakilvan reilun pelin ehdot.

Keskustalaisten näkökulmasta reilun kilvan vähimmäisehto on se, että kaikki ehdokkaat ovat Suomen Keskusta r.p:n jäseniä sekä ennen ja jälkeen Sotkamon puoluekokouksen. Rehdissä kilvassa puolueen johtotehtäviin ehdolla olevat sitoutuvat myös kunnioittamaan Sotkamon puoluekokouksen henkilövalintoja ja poliittisia linjauksia. Näin on aina toimittu Keskustassa ja puoluehallituksen linjauksen mukaan näin toimitaan myös jatkossa.

Rehtiin kilpaan kuuluu myös se, että kukaan ehdokkaista ei ole luomassa kilpailevia puoluehankkeita, ja jos ovat niin tehneet, luopuvat niistä välittömästi. Puoluehallitus toivoo myös, että Keskustan piirit, kunnallisjärjestöt ja paikallisyhdistykset ottavat tämän arvion huomioon toiminnassaan.

Osana Seinäjoen puoluekokouksen päättämää puolueen sääntöjen uudistamista valmistellaan asiantuntijoiden esittämät sääntömuutokset puoluejohtoon ehdolla olevien vaalikelpoisuudesta.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAsiantuntijat: Väyrynen ei vaalikelpoinen