Asiantuntijat: Väyrynen ei vaalikelpoinen

Puolue on pyytänyt lausunnon yhdistysoikeuden asiantuntijoilta ministeri Lauri Tarastilta ja professori Heikki Halilalta.

Asiantuntijat katsovat, että sääntöjen 4 §:n 5 kohta tulee ottaa asianmukaisesti huomioon puheenjohtajan kelpoisuusvaatimuksissa. He toteavat yksiselitteisesti, että puheenjohtajaksi ei voida nykyisten sääntöjen mukaan valita puolueen perusjärjestön jäsentä, joka kuuluu muuhun puolueeseen.

Keskustan puoluehallitus yhtyy yksimielisesti oikeudelliseen arvioon ja pitää itsestään selvänä, että kilpailevan puolueen jäsen ei voi pyrkiä Keskustan puheenjohtajaksi.

Keskustan puoluehallitus totesi myös, että Keskusta on pitänyt ovea auki Paavo Väyryselle, mutta hän on itse sen sulkenut.

Väyrynen on ollut perustamassa kilpailevaa puoluetta, jonka pääministeriehdokkaana kyseisen puolueen ilmoituksen mukaan hän toimii kevään 2019 vaaleissa. Lisäksi Väyrynen kuuluu sitoutumattomana Helsingin kaupunginvaltuustossa Kristillisdemokraattien valtuustoryhmään. Asiantuntijoidenkin mielestä tämä on osoitus siitä, että Väyrynen on irtautunut kahdella tavalla Suomen Keskustasta poliittisessa toiminnassa.

Puoluehallitus määritteli myös puheenjohtajakilvan reilun pelin ehdot.

Keskustalaisten näkökulmasta reilun kilvan vähimmäisehto on se, että kaikki ehdokkaat ovat Suomen Keskusta r.p:n jäseniä sekä ennen ja jälkeen Sotkamon puoluekokouksen. Rehdissä kilvassa puolueen johtotehtäviin ehdolla olevat sitoutuvat myös kunnioittamaan Sotkamon puoluekokouksen henkilövalintoja ja poliittisia linjauksia. Näin on aina toimittu Keskustassa ja puoluehallituksen linjauksen mukaan näin toimitaan myös jatkossa.

Rehtiin kilpaan kuuluu myös se, että kukaan ehdokkaista ei ole luomassa kilpailevia puoluehankkeita, ja jos ovat niin tehneet, luopuvat niistä välittömästi. Puoluehallitus toivoo myös, että Keskustan piirit, kunnallisjärjestöt ja paikallisyhdistykset ottavat tämän arvion huomioon toiminnassaan.

Osana Seinäjoen puoluekokouksen päättämää puolueen sääntöjen uudistamista valmistellaan asiantuntijoiden esittämät sääntömuutokset puoluejohtoon ehdolla olevien vaalikelpoisuudesta.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAsiantuntijat: Väyrynen ei vaalikelpoinen