Siirry sisältöön

Hannakaisa Heikkinen turkoosipaita studiokuva

Perustuslakivaliokunnan näkemys mahdollistaa sote- ja maakuntauudistuksen loppuun saattamisen nykyisen eduskunnan aikana. Aikaa on vähän, mutta riittävästi, jos halua ja kykyä etenemiseen löytyy.

Seuraavina viikkoina mitataan ennen muuta eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan toimintakyky. Sen työ jatkuu maanantaina. Eduskuntavaalien läheisyydestä huolimatta nyt on asetettava Suomen ja suomalaisten etu kaiken muun edelle. Suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut ovat liian arvokkaita vaali- ja puoluepolitikointiin.

Sote- ja maakuntauudistusta tarvitaan tasa-arvoisten palvelujen turvaamiseksi koko Suomessa myös tulevaisuudessa. Se on myös iso osa ratkaisua esimerkiksi vanhustenhoidon ongelmiin, kun hoivan kilpailutus ja kokonaisulkoistukset kunnissa saadaan loppumaan.

Maakunnat ovat perustuslain mukainen ratkaisu palvelujen järjestämiseksi ja maakunnissa valmistelut ovat jo pitkällä. Vain eduskunnan päätökset puuttuvat.

Uudistusta on yritetty noin neljätoista vuotta. Eduskunnan on kannettava sille kuuluva valta ja vastuu ja vietävä päätöksentekoon uudistus, joka turvaa suomalaisten palvelut myös tulevaisuudessa. Kyse on myös poliittisen päätöksenteon uskottavuudesta ylipäätään.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetEduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja, Keskustan vpj Hannakaisa Heikkinen: Sote voidaan saada valmiiksi – nyt mitataan sosiaali- ja terveysvaliokunnan toimintakyky