Hannakaisa Heikkinen turkoosipaita studiokuva

Perustuslakivaliokunnan näkemys mahdollistaa sote- ja maakuntauudistuksen loppuun saattamisen nykyisen eduskunnan aikana. Aikaa on vähän, mutta riittävästi, jos halua ja kykyä etenemiseen löytyy.

Seuraavina viikkoina mitataan ennen muuta eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan toimintakyky. Sen työ jatkuu maanantaina. Eduskuntavaalien läheisyydestä huolimatta nyt on asetettava Suomen ja suomalaisten etu kaiken muun edelle. Suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut ovat liian arvokkaita vaali- ja puoluepolitikointiin.

Sote- ja maakuntauudistusta tarvitaan tasa-arvoisten palvelujen turvaamiseksi koko Suomessa myös tulevaisuudessa. Se on myös iso osa ratkaisua esimerkiksi vanhustenhoidon ongelmiin, kun hoivan kilpailutus ja kokonaisulkoistukset kunnissa saadaan loppumaan.

Maakunnat ovat perustuslain mukainen ratkaisu palvelujen järjestämiseksi ja maakunnissa valmistelut ovat jo pitkällä. Vain eduskunnan päätökset puuttuvat.

Uudistusta on yritetty noin neljätoista vuotta. Eduskunnan on kannettava sille kuuluva valta ja vastuu ja vietävä päätöksentekoon uudistus, joka turvaa suomalaisten palvelut myös tulevaisuudessa. Kyse on myös poliittisen päätöksenteon uskottavuudesta ylipäätään.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetEduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja, Keskustan vpj Hannakaisa Heikkinen: Sote voidaan saada valmiiksi – nyt mitataan sosiaali- ja terveysvaliokunnan toimintakyky