Eduskuntaryhmän pj Kaikkonen: Vatvominen riittää, edessä on päätösten aika!

Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kaikkosen 27.6.2018 ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan:

Vaikka kansainvälisissä vertailuissa olemme vielä pärjänneet, liian moni suomalainen kohtaa sosiaali- ja terveydenhuoltomme toisenlaisen arjen. Terveyskeskuksen lääkärille ei pääse. Vaikeuksiin joutuneet perheet eivät saa apua ajoissa. Moni vanhus jää vaille riittävää inhimillistä hoivaa.

Maamme sosiaali- ja terveyspalveluissa on pitkään ollut vakavia ongelmia. Ongelmat eivät johdu terveyden tai sosiaalialan ammattilaisista.He tekevät parhaansa – ja moni paljon enemmänkin.

Ongelmat johtuvat siitä, että me päättäjät emme ole yli kymmenen vuoden aikana pystyneet uudistuksiin, joilla suomalaisten palvelut laitetaan kuntoon. Etenkin tänä keväänä meno osalla eduskuntaa on ollut kuin b-luokan saippuasarjassa. Sumeilematon politikointi on ajanut ihmisten palvelujen ja Suomen edun edelle.

Keskustan eduskuntaryhmässä lähdemme siitä, että meidät kansanedustajat on valittu tänne Arkadianmäelle isänmaan asialle – tekemään päätöksiä Suomen ja suomalaisten parhaaksi. Siksi me olemme 100-prosenttisen sitoutuneita viemään sote- ja maakuntauudistuksen maaliin.

Keskustalle sote- ja maakuntauudistus on ennen muuta tasa-arvouudistus ja lupaus huolenpidosta. Palvelut on turvattava yhdenvertaisesti jokaiselle suomalaiselle koko maassamyös tulevaisuudessa. Ja haluamme tämän maan sosiaali- ja terveyspalvelut nykyistä paremmalle tolalle. Siksi uudistus tarvitaan. Ja siksi uudistus on yli kymmenen vuoden vatvomisen jälkeen vihdoin myös oikeasti tehtävä.

Emme väitä, että pöydällä oleva malli olisi täydellinen tai ongelmaton. Mutta se on nyt viimeinkin riittävän hyvä eteenpäin vietäväksi ja päätettäväksi. Meidät on valittu tekemään päätöksiä. Tekemättä jättäminen ei ole vaihtoehto. Liioittelematta voi sanoa, että se nimittäin johtaisi ennen pitkää Amerikan malliin, jossa markkinavoimatjylläävät sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vain rikkailla on mahdollisuus laadukkaaseen hoitoon. Vaaran merkit ovat maamme kunnissa jo nähtävissä. ”Trumpcare” ei voi eikä saa olla Suomen tie.

Isossa osassa Suomen maakuntia uudistuksen valmistelussa ollaan jo todella pitkällä. Noin 200 000 sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelevää ansaitsee epävarmuuden sijaan varmuuden tulevasta.

Hallitus on osansa tehnyt. Lait ovat täällä pöydillämme ja tulossa voimaan 1.1.2021. Kysymys tälle salille tänään kuuluu: pystymmekö huolellisesti, mutta ripeästi yhdessä säätämään lait, jotka uudistuksen voimaan saattamiseksi tarvitaan? Maakunnissa on pystytty yhteistyöhön yli hallitus-oppositiorajan. Siitä olisi opiksi otettavaa myös täällä eduskunnassa. Keskustan eduskuntaryhmässä olemme yhteistyöhön valmiita.

Politiikka on tahtomista, Ruotsin edesmennyt sosiaalidemokraattinen pääministeri Olof Palme sanoi aikanaan. Näin se on. Jos on tahtoa, ratkaisut kyllä löytyvät. Jos tahtoa ei ole, keksitään selitykset.

Kumpi teidän linjanne on, arvoisat sosiaalidemokraatit? Jatkuuko jarrutus, joka pahimmillaan johtaa sosiaali- ja terveyspalvelujen hallitsemattomaan yksityistämiseen – todelliseen ”markkinamalliin”?

Vai onko se SDP vielä olemassa, joka aikanaan oli keskeisesti yhdessä Keskustan kanssa rakentamassa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa?

Keskustan eduskuntaryhmä antaa täyden tukensa sote- ja maakuntauudistuksen edistämiselle ja muistuttaa samalla, että isot uudistukset Suomessa eivät pääty tähän.

Ensi vaalikaudella on remontoitava niin perusturva kuin perhevapaat paremmin tähän päivään ja ennen muuta tulevaisuuteen istuviksi. Molemmissa tarvitaan yhdessä päättämisen ja yhdessä sopimisen kykyä. Tulevien vaalien pääkysymyksiä on, keiltä tätä kykyä löytyy ? Äänestäjän kannattaa olla tarkkana. Hyvää kesää kaikille!

Keskustavaikuttaja-valmennus kokoaa keskustalaisia yhteen ympäri Suomen
Valtakunnallinen Keskustavaikuttaja-valmennus kokosi liki 80 keskustalaista ja Keskustan toiminnasta kiinnostunutta maaliskuussa Siilinjärvelle Kunnon Paikkaan valmennuksen ensimmäiselle lähijaksolle.
17.4.2024 / Uutiset
Eurovaaliehdokas Petri Rinne: Renew Europe. Now!
Euroopan Unionin on uudistuttava, jos se aikoo turvata olemassaolonsa. Keskusta on parlamentissa oikeassa ryhmässä. Vuosikaudet olen Brysselin työmatkoillani seurannut, kuinka komission ja muiden EU-toimielinten kauhu kasvaa populistipuolueiden kannatuksen noustessa. Välillä on kuulostanut jopa siltä, että demokratiaa puolustava Unioni on ollut aidon demokratian kanssa helisemässä. Kansalaisten ja populistipuolueiden kritiikki on otettava vakavasti ja muutettava kurssia sen mukaan, esimerkiksi ylenmääräisen byrokratian karsimiseksi.
16.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetEduskuntaryhmän pj Kaikkonen: Vatvominen riittää, edessä on päätösten aika!