Eduskuntaryhmän pj Kaikkonen: Vatvominen riittää, edessä on päätösten aika!

Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kaikkosen 27.6.2018 ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan:

Vaikka kansainvälisissä vertailuissa olemme vielä pärjänneet, liian moni suomalainen kohtaa sosiaali- ja terveydenhuoltomme toisenlaisen arjen. Terveyskeskuksen lääkärille ei pääse. Vaikeuksiin joutuneet perheet eivät saa apua ajoissa. Moni vanhus jää vaille riittävää inhimillistä hoivaa.

Maamme sosiaali- ja terveyspalveluissa on pitkään ollut vakavia ongelmia. Ongelmat eivät johdu terveyden tai sosiaalialan ammattilaisista.He tekevät parhaansa – ja moni paljon enemmänkin.

Ongelmat johtuvat siitä, että me päättäjät emme ole yli kymmenen vuoden aikana pystyneet uudistuksiin, joilla suomalaisten palvelut laitetaan kuntoon. Etenkin tänä keväänä meno osalla eduskuntaa on ollut kuin b-luokan saippuasarjassa. Sumeilematon politikointi on ajanut ihmisten palvelujen ja Suomen edun edelle.

Keskustan eduskuntaryhmässä lähdemme siitä, että meidät kansanedustajat on valittu tänne Arkadianmäelle isänmaan asialle – tekemään päätöksiä Suomen ja suomalaisten parhaaksi. Siksi me olemme 100-prosenttisen sitoutuneita viemään sote- ja maakuntauudistuksen maaliin.

Keskustalle sote- ja maakuntauudistus on ennen muuta tasa-arvouudistus ja lupaus huolenpidosta. Palvelut on turvattava yhdenvertaisesti jokaiselle suomalaiselle koko maassamyös tulevaisuudessa. Ja haluamme tämän maan sosiaali- ja terveyspalvelut nykyistä paremmalle tolalle. Siksi uudistus tarvitaan. Ja siksi uudistus on yli kymmenen vuoden vatvomisen jälkeen vihdoin myös oikeasti tehtävä.

Emme väitä, että pöydällä oleva malli olisi täydellinen tai ongelmaton. Mutta se on nyt viimeinkin riittävän hyvä eteenpäin vietäväksi ja päätettäväksi. Meidät on valittu tekemään päätöksiä. Tekemättä jättäminen ei ole vaihtoehto. Liioittelematta voi sanoa, että se nimittäin johtaisi ennen pitkää Amerikan malliin, jossa markkinavoimatjylläävät sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vain rikkailla on mahdollisuus laadukkaaseen hoitoon. Vaaran merkit ovat maamme kunnissa jo nähtävissä. ”Trumpcare” ei voi eikä saa olla Suomen tie.

Isossa osassa Suomen maakuntia uudistuksen valmistelussa ollaan jo todella pitkällä. Noin 200 000 sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelevää ansaitsee epävarmuuden sijaan varmuuden tulevasta.

Hallitus on osansa tehnyt. Lait ovat täällä pöydillämme ja tulossa voimaan 1.1.2021. Kysymys tälle salille tänään kuuluu: pystymmekö huolellisesti, mutta ripeästi yhdessä säätämään lait, jotka uudistuksen voimaan saattamiseksi tarvitaan? Maakunnissa on pystytty yhteistyöhön yli hallitus-oppositiorajan. Siitä olisi opiksi otettavaa myös täällä eduskunnassa. Keskustan eduskuntaryhmässä olemme yhteistyöhön valmiita.

Politiikka on tahtomista, Ruotsin edesmennyt sosiaalidemokraattinen pääministeri Olof Palme sanoi aikanaan. Näin se on. Jos on tahtoa, ratkaisut kyllä löytyvät. Jos tahtoa ei ole, keksitään selitykset.

Kumpi teidän linjanne on, arvoisat sosiaalidemokraatit? Jatkuuko jarrutus, joka pahimmillaan johtaa sosiaali- ja terveyspalvelujen hallitsemattomaan yksityistämiseen – todelliseen ”markkinamalliin”?

Vai onko se SDP vielä olemassa, joka aikanaan oli keskeisesti yhdessä Keskustan kanssa rakentamassa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa?

Keskustan eduskuntaryhmä antaa täyden tukensa sote- ja maakuntauudistuksen edistämiselle ja muistuttaa samalla, että isot uudistukset Suomessa eivät pääty tähän.

Ensi vaalikaudella on remontoitava niin perusturva kuin perhevapaat paremmin tähän päivään ja ennen muuta tulevaisuuteen istuviksi. Molemmissa tarvitaan yhdessä päättämisen ja yhdessä sopimisen kykyä. Tulevien vaalien pääkysymyksiä on, keiltä tätä kykyä löytyy ? Äänestäjän kannattaa olla tarkkana. Hyvää kesää kaikille!

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetEduskuntaryhmän pj Kaikkonen: Vatvominen riittää, edessä on päätösten aika!