Juha Sipilän blogikirjoitus maakunta- ja soteuudistuksesta

Kuten varmasti kaikki jo tietävät, tällä viikolla on tehty ratkaisuja hallituksen suurimmasta uudistuksesta ja tärkeimmästä yksittäisestä hankkeesta – maakunta- ja sote-uudistuksesta. Keskeisin hallituksen linjaus liittyy koko uudistuksen voimaantuloon, jota siirsimme vuodella. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnilta maakunnille uuden linjauksemme mukaan vuoden 2021 alusta.

Siirtyminen oli tietenkin pettymys sekä minulle henkilökohtaisesti että meille kaikille, mutta asiaa toisin katsottuna; kyseessä on yhä edelleen niin iso uudistus, että onnistumisen eteen tarvittava aika on otettava. Vain hyvällä työllä syntyy mahdollisimman kattava pohja tulevaisuuden tekemiselle.

Järjestöväkeämme kiinnostaa luonnollisesti uusien aikataulujen osalta myös maakuntavaalien ajankohta. Hallituksen linjaus on, että maakuntavaalit olisivat toukokuussa 2019. Lopullisesti tämä täsmentyy eduskunnan käsittelyssä ja on myös riippuvainen eduskunnan omista aikatauluista. Vaalien järjestämiseen on varattava noin puoli vuotta lakien hyväksymisestä. Hallitus on sitoutunut turvaamaan koko uudistuksen tarvitseman lisärahoituksen vuoden 2020 osalta.

Kokonaisuudesta keskusteltaessa kannattaa myös muistaa, että virkamiesarvioiden mukaan maakunnat tarvitsevat vaalipäivästä vähintään kymmenen kuukautta toimintansa aloittamiseen. Yleisellä tasolla on tiedostettava näin myös se, että kun uudet maakunnat aloittavat myös kuntien verotuskäytännöt muuttuvat. Tämä tarkoittaa automaattisesti sitä, että uudet maakunnat voivat aloittaa toimintansa ainoastaan kunkin vuoden alusta.

Julkisuudessa on spekuloitu kevään 2019 vaalien yhdistämisellä. Tämä on oma erillinen neuvotteluprosessinsa kaikkien eduskuntapuolueiden kesken. Asia on ollut perinteisesti puoluesihteereiden yhteisen kannan löytymisen varassa. Vaalien yhdistelyä on tässä vaiheessa mahdotonta, ehkä myös tarpeetonta spekuloida.

Keskustan kannalta keskeisintä on todeta, että maakuntavaalit ovat muuttuneesta ajankohdasta huolimatta varmasti tulossa. Ehdokkuuteen sitoutuneet henkilöt – teitä on muuten yli tuhat ympäri Suomen – voivat jatkaa kampanjansa suunnittelua ja esimerkiksi kirjoittelua oman alueensa lehtiin. Myös järjestöväki voi jatkaa vaaliohjelmien syventämistä ja ehdokashankintaa. Kesällä toki kannattaa myös kunnolla huokaista.

Minua on häirinnyt julkisen keskustelun jääminen kiinni hallinnon rakenteisiin ja päätöksenteon prosesseihin. Sitä vastoin on ollut ilo seurata keskustan kaikkien kansanedustajien ja ministereiden toimintaa uudistuksen eteenpäin viemiseksi. Keskustalle uudistuksessa on tärkeintä turvata yhdenvertaiset palvelut koko maassa huolimatta oman lompakon paksuudesta. Meille kyse ei ole valtapelistä vaan vastuunkannosta ja lähimmäisistä huolenpitämisestä. Siitä, että jätämme tuleville sukupolville entistä paremman Suomen.

Juha Sipilä

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuha Sipilän blogikirjoitus maakunta- ja soteuudistuksesta