Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Ruotsissa ymmärretään, että ilmastonmuutoksen torjumiseksi siirtymä vähähiiliseen talouteen on mahdollisuus luoda uutta teollisuutta ja uusia työpaikkoja. Keskustelu investoinneista on mennyt väärille urille, kun pohditaan vain julkisia investointeja ja kehyksen tulkintojen venyttämistä.

Lintilän mielestä luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista. Komissio suosittaa jäsenvaltioille sujuvoittamaan luvitusta tuoreessa energianhintoja koskevassa tiedonannossa. Samoin Saksassa aiotaan edistää vihreitä investointeja helpottamalla niiden luvitusta. Mikäli emme toimi, vihreän siirtymän investointijuna ajaa Suomen ohi.

-Yksi ongelma on pitkät lupakäsittelyt viranomaisessa. Mikäli muilla keinoilla ei saada lupakäsittelyjen kestoa lyhennettynä, on otettava käyttöön vuoden enimmäiskesto lupien käsittelylle viranomaisessa. Tästä olisi säädettävä laki vielä tällä vaalikaudella, Lintilä sanoo.

-Toiseksi hallituksen tulisi myös käynnistää hanke, jossa arvioidaan keskeisen ympäristösäädösten uudistamista siten, että meillä lainsäädäntö kokonaisuutena edistää eikä estä vihreän siirtymän investointeja. Tässä yhteydessä tulisi arvioida myös muutoksenhakumenettelyt ja ennakkoluvitusmenettely, ehdottaa Lintilä

Lintilän mukaan kolmas keino edistää investointeja Suomeen ja luoda yrityksille tasapuoliset kilpailuasetelmat on pidättäytyä säätämästä kansallisia lisävaatimuksia yli EU:n direktiiivien vaatimusten. OECD on kiinnittänyt huomiota siihen, että meillä on tälläinen paha tapa.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Puheenjohtaja Saarikko: Huomio aluevaaleissa lasten ja perheiden tukeen
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kannustaa tulevien hyvinvointialueiden vaaleissa nostamaan esille perheiden ja perheellistymisen teemat. Tavoitteemme on vahvistaa lähipalveluita. Lasten ja nuorten lähipalvelut ovat kouluissa ja oppilaitoksissa. Perheiden sosiaali- ja terveyspalveluita pitää tuoda varhaiskasvatuksen yhteyteen. Ohjaamot puolestaan kokoavat nuorten palveluita. Myös vanhempien palveluissa pitää ottaa koko perhe ja lapset huomioon.
27.11.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan
Keskusta suhtautuu kriittisesti ”Black Fridayn” kaltaisiin markkinointikampanjoihin, joiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan. Keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu mm. vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa.
26.11.2021 / Uutiset
K-studion aiheena Apu lähellä ihmistä eli mitkä ovat soten lähipalvelujen toteuttamisen ratkaisut. Vieraina Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola.
25.11.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetElinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä