Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Ruotsissa ymmärretään, että ilmastonmuutoksen torjumiseksi siirtymä vähähiiliseen talouteen on mahdollisuus luoda uutta teollisuutta ja uusia työpaikkoja. Keskustelu investoinneista on mennyt väärille urille, kun pohditaan vain julkisia investointeja ja kehyksen tulkintojen venyttämistä.

Lintilän mielestä luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista. Komissio suosittaa jäsenvaltioille sujuvoittamaan luvitusta tuoreessa energianhintoja koskevassa tiedonannossa. Samoin Saksassa aiotaan edistää vihreitä investointeja helpottamalla niiden luvitusta. Mikäli emme toimi, vihreän siirtymän investointijuna ajaa Suomen ohi.

-Yksi ongelma on pitkät lupakäsittelyt viranomaisessa. Mikäli muilla keinoilla ei saada lupakäsittelyjen kestoa lyhennettynä, on otettava käyttöön vuoden enimmäiskesto lupien käsittelylle viranomaisessa. Tästä olisi säädettävä laki vielä tällä vaalikaudella, Lintilä sanoo.

-Toiseksi hallituksen tulisi myös käynnistää hanke, jossa arvioidaan keskeisen ympäristösäädösten uudistamista siten, että meillä lainsäädäntö kokonaisuutena edistää eikä estä vihreän siirtymän investointeja. Tässä yhteydessä tulisi arvioida myös muutoksenhakumenettelyt ja ennakkoluvitusmenettely, ehdottaa Lintilä

Lintilän mukaan kolmas keino edistää investointeja Suomeen ja luoda yrityksille tasapuoliset kilpailuasetelmat on pidättäytyä säätämästä kansallisia lisävaatimuksia yli EU:n direktiiivien vaatimusten. OECD on kiinnittänyt huomiota siihen, että meillä on tälläinen paha tapa.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä