Siirry sisältöön

europarlamentaarikko Elsi Katainen

Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia.

Tehtävä on merkittävä, sillä liikennevaliokunnalla on parlamentissa vetovastuu asetuksen neuvotteluissa. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä:

– ”FuelEU Maritime tulee mullistamaan meriliikenteen, kun vuoteen 2050 mennessä tavoitellaan jopa 75 prosentin päästövähennyksiä. Tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä, ennustettava ja kannustava lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun aiheuttamat poikkeusolosuhteet eikä nosta viennin kustannuksia holtittomasti. Kaikkein tärkeintä on pitää huoli kilpailukyvystä”, Elsi Katainen linjaa.

Meriliikeenteessä käytettävät polttoaineet ovat toistaiseksi 98 prosenttisesti fossiilisia. FuelEU Maritime -asetuksella pyritään lisäämään uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden ja energian lähteiden käyttöä meriliikenteessä ja vähentämään näin kasvihuonekaasupäästöjä. Katainen näkee asetuksessa myös mahdollisuuksia.

– ”Suomi on edelläkävijä kestävien biopolttoaineiden ja uusiutuvan vedyn valmistuksessa, joiden kysyntä tulee asetuksen myötä nousemaan räjähdysmäisesti. Tämä tuo meille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja työpaikkoja. On pidettävä huoli, että eri teknologioita kohdellaan tasavertaisesti ja ovet pidetään auki uusien energiamuotojen innovaatioille”, Katainen kertoo.

Euroopan komissio esittää maasähkön käyttövelvoitetta suurille kontti- ja matkustaja-aluksille, millä on suuri vaikutus Suomen satamiin ja infrastruktuuriin. Asetuksella on Kataisen mukaan vahva yhteys vaihtoehtoisen polttoaineiden jakeluinfrastuktuuria koskevaan uuteen asetukseen (AFIR), merenkulun päästökauppaan ja uusiutuvan energian direktiiviin.

Euroopan komission heinäkuussa julkaisema FuelEU Maritime -ehdotus on luettavissa täällä. Euroopan parlamentti aloittaa asetuksen käsittelyn syksyn 2021 aikana.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista