europarlamentaarikko Elsi Katainen

Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia.

Tehtävä on merkittävä, sillä liikennevaliokunnalla on parlamentissa vetovastuu asetuksen neuvotteluissa. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä:

– ”FuelEU Maritime tulee mullistamaan meriliikenteen, kun vuoteen 2050 mennessä tavoitellaan jopa 75 prosentin päästövähennyksiä. Tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä, ennustettava ja kannustava lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun aiheuttamat poikkeusolosuhteet eikä nosta viennin kustannuksia holtittomasti. Kaikkein tärkeintä on pitää huoli kilpailukyvystä”, Elsi Katainen linjaa.

Meriliikeenteessä käytettävät polttoaineet ovat toistaiseksi 98 prosenttisesti fossiilisia. FuelEU Maritime -asetuksella pyritään lisäämään uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden ja energian lähteiden käyttöä meriliikenteessä ja vähentämään näin kasvihuonekaasupäästöjä. Katainen näkee asetuksessa myös mahdollisuuksia.

– ”Suomi on edelläkävijä kestävien biopolttoaineiden ja uusiutuvan vedyn valmistuksessa, joiden kysyntä tulee asetuksen myötä nousemaan räjähdysmäisesti. Tämä tuo meille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja työpaikkoja. On pidettävä huoli, että eri teknologioita kohdellaan tasavertaisesti ja ovet pidetään auki uusien energiamuotojen innovaatioille”, Katainen kertoo.

Euroopan komissio esittää maasähkön käyttövelvoitetta suurille kontti- ja matkustaja-aluksille, millä on suuri vaikutus Suomen satamiin ja infrastruktuuriin. Asetuksella on Kataisen mukaan vahva yhteys vaihtoehtoisen polttoaineiden jakeluinfrastuktuuria koskevaan uuteen asetukseen (AFIR), merenkulun päästökauppaan ja uusiutuvan energian direktiiviin.

Euroopan komission heinäkuussa julkaisema FuelEU Maritime -ehdotus on luettavissa täällä. Euroopan parlamentti aloittaa asetuksen käsittelyn syksyn 2021 aikana.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista