Elsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Elsi Kataisen mielestä Suomessa tulisi koota asiantuntijoiden, puolueiden, kuntien, työmarkkinajärjestöjen, kansalaisjärjestöjen, kirkon ja muiden toimijoiden yhteinen työryhmä kokoamaan vaalikaudet ylittäviä ratkaisuja.

Työryhmän työ täydentäisi Sipilän hallituksen ohjelmaa, jonka tärkeimpiä tavoitteita on suomalaisten hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen.

– Joitakin ratkaisuja voitaisiin tulevina vuosina kokeilla tai ottaa määrätietoisesti käyttöön. Osasta voisi tulla pysyviä.

– Köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on myös paljon ratkaisuja, jotka eivät maksa mitään, mutta jotka eivät syystä tai toisesta ole ottaneet tulta alleen valtakunnallisesti.

Kataisen mukaan mahdollisen työryhmän työ voisi perustua arkkipiispan johtaman köyhyystyöryhmän esityksille, jotka julkaistiin viime talvena. Työryhmässä olivat edustettuina myös työmarkkinajärjestöt.

Erityisenä tehtävänä työryhmällä voisi Kataisen mukaan olla viimeistään vuoden 2017 alussa alkavan perustulokokeilun valmistelun evästäminen, kokeilun seuranta ja arviointi sekä poliittisen ja laajemman yhteisymmärryksen hakeminen mahdollisesta perustulon käyttöönotosta.

Katainen katsoo, että köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on tehtävissä paljon poliittisin päätöksin. Isot uudistukset on toteutettava määrätietoisesti alkaen sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksesta. Suomen kilpailukykyä on parannettava työpaikkojen luomiseksi, ja tässä työmarkkinajärjestöt ovat paljon vartijana.

– Esitän myös, että hallitusohjelman yhteydessä sovittuja terveyden ja hyvinvoinnin kärkihankkeita toteutettaisiin mahdollisimman etupainotteisesti. Voimme nyt tehdä sosiaali- ja terveyspalveluissa perusteellisen suunnanmuutoksen seurausten hoitamisesta ennaltaehkäisyyn. Erityisen tärkeätä on edetä lapsi- ja perhepalvelujen uudistamisessa.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä