Elsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Elsi Kataisen mielestä Suomessa tulisi koota asiantuntijoiden, puolueiden, kuntien, työmarkkinajärjestöjen, kansalaisjärjestöjen, kirkon ja muiden toimijoiden yhteinen työryhmä kokoamaan vaalikaudet ylittäviä ratkaisuja.

Työryhmän työ täydentäisi Sipilän hallituksen ohjelmaa, jonka tärkeimpiä tavoitteita on suomalaisten hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen.

– Joitakin ratkaisuja voitaisiin tulevina vuosina kokeilla tai ottaa määrätietoisesti käyttöön. Osasta voisi tulla pysyviä.

– Köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on myös paljon ratkaisuja, jotka eivät maksa mitään, mutta jotka eivät syystä tai toisesta ole ottaneet tulta alleen valtakunnallisesti.

Kataisen mukaan mahdollisen työryhmän työ voisi perustua arkkipiispan johtaman köyhyystyöryhmän esityksille, jotka julkaistiin viime talvena. Työryhmässä olivat edustettuina myös työmarkkinajärjestöt.

Erityisenä tehtävänä työryhmällä voisi Kataisen mukaan olla viimeistään vuoden 2017 alussa alkavan perustulokokeilun valmistelun evästäminen, kokeilun seuranta ja arviointi sekä poliittisen ja laajemman yhteisymmärryksen hakeminen mahdollisesta perustulon käyttöönotosta.

Katainen katsoo, että köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on tehtävissä paljon poliittisin päätöksin. Isot uudistukset on toteutettava määrätietoisesti alkaen sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksesta. Suomen kilpailukykyä on parannettava työpaikkojen luomiseksi, ja tässä työmarkkinajärjestöt ovat paljon vartijana.

– Esitän myös, että hallitusohjelman yhteydessä sovittuja terveyden ja hyvinvoinnin kärkihankkeita toteutettaisiin mahdollisimman etupainotteisesti. Voimme nyt tehdä sosiaali- ja terveyspalveluissa perusteellisen suunnanmuutoksen seurausten hoitamisesta ennaltaehkäisyyn. Erityisen tärkeätä on edetä lapsi- ja perhepalvelujen uudistamisessa.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä