Elsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Elsi Kataisen mielestä Suomessa tulisi koota asiantuntijoiden, puolueiden, kuntien, työmarkkinajärjestöjen, kansalaisjärjestöjen, kirkon ja muiden toimijoiden yhteinen työryhmä kokoamaan vaalikaudet ylittäviä ratkaisuja.

Työryhmän työ täydentäisi Sipilän hallituksen ohjelmaa, jonka tärkeimpiä tavoitteita on suomalaisten hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen.

– Joitakin ratkaisuja voitaisiin tulevina vuosina kokeilla tai ottaa määrätietoisesti käyttöön. Osasta voisi tulla pysyviä.

– Köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on myös paljon ratkaisuja, jotka eivät maksa mitään, mutta jotka eivät syystä tai toisesta ole ottaneet tulta alleen valtakunnallisesti.

Kataisen mukaan mahdollisen työryhmän työ voisi perustua arkkipiispan johtaman köyhyystyöryhmän esityksille, jotka julkaistiin viime talvena. Työryhmässä olivat edustettuina myös työmarkkinajärjestöt.

Erityisenä tehtävänä työryhmällä voisi Kataisen mukaan olla viimeistään vuoden 2017 alussa alkavan perustulokokeilun valmistelun evästäminen, kokeilun seuranta ja arviointi sekä poliittisen ja laajemman yhteisymmärryksen hakeminen mahdollisesta perustulon käyttöönotosta.

Katainen katsoo, että köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on tehtävissä paljon poliittisin päätöksin. Isot uudistukset on toteutettava määrätietoisesti alkaen sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksesta. Suomen kilpailukykyä on parannettava työpaikkojen luomiseksi, ja tässä työmarkkinajärjestöt ovat paljon vartijana.

– Esitän myös, että hallitusohjelman yhteydessä sovittuja terveyden ja hyvinvoinnin kärkihankkeita toteutettaisiin mahdollisimman etupainotteisesti. Voimme nyt tehdä sosiaali- ja terveyspalveluissa perusteellisen suunnanmuutoksen seurausten hoitamisesta ennaltaehkäisyyn. Erityisen tärkeätä on edetä lapsi- ja perhepalvelujen uudistamisessa.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä