Elsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Elsi Kataisen mielestä Suomessa tulisi koota asiantuntijoiden, puolueiden, kuntien, työmarkkinajärjestöjen, kansalaisjärjestöjen, kirkon ja muiden toimijoiden yhteinen työryhmä kokoamaan vaalikaudet ylittäviä ratkaisuja.

Työryhmän työ täydentäisi Sipilän hallituksen ohjelmaa, jonka tärkeimpiä tavoitteita on suomalaisten hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen.

– Joitakin ratkaisuja voitaisiin tulevina vuosina kokeilla tai ottaa määrätietoisesti käyttöön. Osasta voisi tulla pysyviä.

– Köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on myös paljon ratkaisuja, jotka eivät maksa mitään, mutta jotka eivät syystä tai toisesta ole ottaneet tulta alleen valtakunnallisesti.

Kataisen mukaan mahdollisen työryhmän työ voisi perustua arkkipiispan johtaman köyhyystyöryhmän esityksille, jotka julkaistiin viime talvena. Työryhmässä olivat edustettuina myös työmarkkinajärjestöt.

Erityisenä tehtävänä työryhmällä voisi Kataisen mukaan olla viimeistään vuoden 2017 alussa alkavan perustulokokeilun valmistelun evästäminen, kokeilun seuranta ja arviointi sekä poliittisen ja laajemman yhteisymmärryksen hakeminen mahdollisesta perustulon käyttöönotosta.

Katainen katsoo, että köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on tehtävissä paljon poliittisin päätöksin. Isot uudistukset on toteutettava määrätietoisesti alkaen sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksesta. Suomen kilpailukykyä on parannettava työpaikkojen luomiseksi, ja tässä työmarkkinajärjestöt ovat paljon vartijana.

– Esitän myös, että hallitusohjelman yhteydessä sovittuja terveyden ja hyvinvoinnin kärkihankkeita toteutettaisiin mahdollisimman etupainotteisesti. Voimme nyt tehdä sosiaali- ja terveyspalveluissa perusteellisen suunnanmuutoksen seurausten hoitamisesta ennaltaehkäisyyn. Erityisen tärkeätä on edetä lapsi- ja perhepalvelujen uudistamisessa.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä