Elsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Elsi Kataisen mielestä Suomessa tulisi koota asiantuntijoiden, puolueiden, kuntien, työmarkkinajärjestöjen, kansalaisjärjestöjen, kirkon ja muiden toimijoiden yhteinen työryhmä kokoamaan vaalikaudet ylittäviä ratkaisuja.

Työryhmän työ täydentäisi Sipilän hallituksen ohjelmaa, jonka tärkeimpiä tavoitteita on suomalaisten hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen.

– Joitakin ratkaisuja voitaisiin tulevina vuosina kokeilla tai ottaa määrätietoisesti käyttöön. Osasta voisi tulla pysyviä.

– Köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on myös paljon ratkaisuja, jotka eivät maksa mitään, mutta jotka eivät syystä tai toisesta ole ottaneet tulta alleen valtakunnallisesti.

Kataisen mukaan mahdollisen työryhmän työ voisi perustua arkkipiispan johtaman köyhyystyöryhmän esityksille, jotka julkaistiin viime talvena. Työryhmässä olivat edustettuina myös työmarkkinajärjestöt.

Erityisenä tehtävänä työryhmällä voisi Kataisen mukaan olla viimeistään vuoden 2017 alussa alkavan perustulokokeilun valmistelun evästäminen, kokeilun seuranta ja arviointi sekä poliittisen ja laajemman yhteisymmärryksen hakeminen mahdollisesta perustulon käyttöönotosta.

Katainen katsoo, että köyhyyden ja eriarvoisuuden torjumiseksi on tehtävissä paljon poliittisin päätöksin. Isot uudistukset on toteutettava määrätietoisesti alkaen sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksesta. Suomen kilpailukykyä on parannettava työpaikkojen luomiseksi, ja tässä työmarkkinajärjestöt ovat paljon vartijana.

– Esitän myös, että hallitusohjelman yhteydessä sovittuja terveyden ja hyvinvoinnin kärkihankkeita toteutettaisiin mahdollisimman etupainotteisesti. Voimme nyt tehdä sosiaali- ja terveyspalveluissa perusteellisen suunnanmuutoksen seurausten hoitamisesta ennaltaehkäisyyn. Erityisen tärkeätä on edetä lapsi- ja perhepalvelujen uudistamisessa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Köyhyyttä ja eriarvoisuutta torjuttava laajassa yhteistyössä