Annika Saarikko: Huomaa soten kaksi ensimmäistä kirjainta

Keskusta Uutiset

Saarikko on kiinnittänyt huomiota siihen, miten uudistusta ajetaan nyt terveysalan kärjillä. .

Sosiaalitoimen työntekijät sekä maan hiljaisiin lukeutuvat asiakkaat ansaitsevat tulla huomioiduksi. Itsehallintoalueet kun jatkossa on myös sosiaalitoimen alaisten kunnan tehtävien uusi järjestäjä, hän muistuttaa.

Sosiaalipalvelujen rakenteissa, vastuukysymyksissä sekä toimivuudessa on osaltaan hieman erilaisia sujuvuustekijöitä kuin terveydenhuollossa. Ne pitää Saarikon mukaan ottaa vahvasti huomioon. Sosiaalitoimen alaiset kunnan vastuulla olevat palvelut kuten lastensuojelu, päihdehuolto, aikuissosiaalityö, vammaisten palvelut tai ikäihmisten arjen sujuvuus ovat arkea lähellä olevia, tärkeitä tehtäviä. Moneen liittyy myös poikkeuksellista erityisosaamista henkilökunnalta ja toisaalta myös pitkiä asiakkuussuhteita.

Saariko toivoo, että erityisesti sosiaalipuolen uudistamisessa myös kokemusasiantuntijuus otetaan vahvemmin käyttöön.

Ohjelmansa mukaisesti Sipilän hallituksen tulisi myös sote-uudistuksessa muistaa kirjauksensa kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisestä. Lastensuojelun sijoituspäätöksen läpikäynyt nuori aikuinen tai omaistaan vuosia hoitanut henkilö tietävät parhaiten, mikä palveluissa ja tukimuodoissa toimii ja mistä on puute. Nyt on kreivin aika poimia kuntakentältä parhaat käytännöt ja yhtenäistää ne vähintään itsehallintoalueiden kokoisiksi toimintamalleiksi.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Huomaa soten kaksi ensimmäistä kirjainta