Annika Saarikko: Huomaa soten kaksi ensimmäistä kirjainta

Keskusta Uutiset

Saarikko on kiinnittänyt huomiota siihen, miten uudistusta ajetaan nyt terveysalan kärjillä. .

Sosiaalitoimen työntekijät sekä maan hiljaisiin lukeutuvat asiakkaat ansaitsevat tulla huomioiduksi. Itsehallintoalueet kun jatkossa on myös sosiaalitoimen alaisten kunnan tehtävien uusi järjestäjä, hän muistuttaa.

Sosiaalipalvelujen rakenteissa, vastuukysymyksissä sekä toimivuudessa on osaltaan hieman erilaisia sujuvuustekijöitä kuin terveydenhuollossa. Ne pitää Saarikon mukaan ottaa vahvasti huomioon. Sosiaalitoimen alaiset kunnan vastuulla olevat palvelut kuten lastensuojelu, päihdehuolto, aikuissosiaalityö, vammaisten palvelut tai ikäihmisten arjen sujuvuus ovat arkea lähellä olevia, tärkeitä tehtäviä. Moneen liittyy myös poikkeuksellista erityisosaamista henkilökunnalta ja toisaalta myös pitkiä asiakkuussuhteita.

Saariko toivoo, että erityisesti sosiaalipuolen uudistamisessa myös kokemusasiantuntijuus otetaan vahvemmin käyttöön.

Ohjelmansa mukaisesti Sipilän hallituksen tulisi myös sote-uudistuksessa muistaa kirjauksensa kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisestä. Lastensuojelun sijoituspäätöksen läpikäynyt nuori aikuinen tai omaistaan vuosia hoitanut henkilö tietävät parhaiten, mikä palveluissa ja tukimuodoissa toimii ja mistä on puute. Nyt on kreivin aika poimia kuntakentältä parhaat käytännöt ja yhtenäistää ne vähintään itsehallintoalueiden kokoisiksi toimintamalleiksi.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Huomaa soten kaksi ensimmäistä kirjainta