Annika Saarikko: Huomaa soten kaksi ensimmäistä kirjainta

Keskusta Uutiset

Saarikko on kiinnittänyt huomiota siihen, miten uudistusta ajetaan nyt terveysalan kärjillä. .

Sosiaalitoimen työntekijät sekä maan hiljaisiin lukeutuvat asiakkaat ansaitsevat tulla huomioiduksi. Itsehallintoalueet kun jatkossa on myös sosiaalitoimen alaisten kunnan tehtävien uusi järjestäjä, hän muistuttaa.

Sosiaalipalvelujen rakenteissa, vastuukysymyksissä sekä toimivuudessa on osaltaan hieman erilaisia sujuvuustekijöitä kuin terveydenhuollossa. Ne pitää Saarikon mukaan ottaa vahvasti huomioon. Sosiaalitoimen alaiset kunnan vastuulla olevat palvelut kuten lastensuojelu, päihdehuolto, aikuissosiaalityö, vammaisten palvelut tai ikäihmisten arjen sujuvuus ovat arkea lähellä olevia, tärkeitä tehtäviä. Moneen liittyy myös poikkeuksellista erityisosaamista henkilökunnalta ja toisaalta myös pitkiä asiakkuussuhteita.

Saariko toivoo, että erityisesti sosiaalipuolen uudistamisessa myös kokemusasiantuntijuus otetaan vahvemmin käyttöön.

Ohjelmansa mukaisesti Sipilän hallituksen tulisi myös sote-uudistuksessa muistaa kirjauksensa kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisestä. Lastensuojelun sijoituspäätöksen läpikäynyt nuori aikuinen tai omaistaan vuosia hoitanut henkilö tietävät parhaiten, mikä palveluissa ja tukimuodoissa toimii ja mistä on puute. Nyt on kreivin aika poimia kuntakentältä parhaat käytännöt ja yhtenäistää ne vähintään itsehallintoalueiden kokoisiksi toimintamalleiksi.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Huomaa soten kaksi ensimmäistä kirjainta