Siirry sisältöön

Euroopan parlamentin maatalousvaliokunta äänesti tänään kannastaan komission esittämään luonnon ennallistamisen asetukseen. Valiokunta esittää ennallistamisasetuksen hylkäämistä ja palauttamista takaisin komission valmisteluun äänin 29 puolesta, 15 vastaan ja 2 tyhjää.

Europarlamentaarikko ja valiokunnan varapuheenjohtaja Elsi Katainen (kesk./Renew) toimi valiokunnassa ryhmänsä neuvottelijana ja pitää lopputulosta väistämättömänä.

”Äänestin komission esityksen hylkäämisen puolesta. Olen valiokunnan enemmistön tapaan ollut erittäin kriittinen komission esitystä kohtaan. On harmillista, että komissio vesittää tärkeän tavoitteen luonnon monimuotoisuuden vahvistamisesta sivuuttamalla täysin jäsenmaiden viestit ja erilaiset lähtökohdat. Useat tavoitteet siinä ovat hyvin ongelmallisia Suomelle, ja suurimmat ongelmat kohdistuvat metsiin, turvemaihin ja maatalousekosysteemeihin. Myös yksityisen omistajuuden suoja ja toimenpiteiden kustannukset ovat herättäneet suurta huolta,” ainoana suomalaisena neuvotteluihin osallistunut Katainen kertoo äänestyksen jälkeen.

Katainen kertoo, että huonosta lähtötilanteesta huolimatta maatalousvaliokunnan neuvotteluissa saavutettiin tasapainoinen kompromissi ja lakitekstiä järkevöitettiin. Hän kertoo saaneensa enemmistön tuen esimerkiksi sille, että ennallistamistoimet ja velvoitteet rajattaisiin vain Natura-alueiden sisälle.

Maatalousvaliokunnan osalta hyvistä neuvottelutuloksista huolimatta Katainen pitää tärkeänä, että tämä komission erittäin laajasti kritisoitu ja piittaamattomasti valmisteltu esitys hylätään ja palautetaan komissiolle huolellisempaa valmistelua varten. Hän on kuitenkin huolissaan, kuinka täysistunnossa käy.

”Ei ole täyttä varmuutta siitä, että esitys kaatuu täysistunnossa. On mahdollista, että täysistuntoon tuleva ympäristövaliokunnan kanta on jopa komission esitystä vaativampi ja epärealistisempi. Pelataan niin sanotusti upporikasta ja rutiköyhää. Siksi onkin jatkettava kovaa vaikuttamistyötä, jotta parlamentin enemmistö hylkäisi täysistunnossa esityksen. Jos se ei onnistu, on maatalousvaliokunnan metsänomistajia ja viljelijöitä puoltaville näkemyksille saatava kannatus täysistunnossa, jotta kolmikantaneuvotteluihin ei marssita ympäristövaliokunnan määräämään tahtiin,” Katainen perustelee pohtiessaan mahdollisia skenaarioita.

Ympäristövaliokunta äänestää esityksestä kesäkuun puolessa välissä. Ympäristövaliokunnan neuvottelijan tavoite on viedä raportti täysistuntoäänestykseen heinäkuussa. Katainen muistuttaa, että uusi esitys luonnon ennallistamisesta tulee joka tapauksessa olemaan edessä tulevilla kausilla.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Maatalousvaliokunta hylkäsi komission esityksen luonnon ennallistamisesta