– Tänäkin vuonna naiset tienaavat vain reilut 80 prosenttia miesten palkoista. Palkkasalaisuuden purkaminen toisi perusteettomat erot näkyviin, jolloin ne pitää myös korjata. Palkkasalaisuuden ylläpitäminen ei edistä naisten ja miesten välistä tasa-arvoa, vaan päinvastoin heikentää sitä. Palkkojen julkisuus olisi myös miesten etu, Katainen huomauttaa.

Tällä hetkellä laki edellyttää, että henkilöstön edustajalle kerrotaan hänen edustamansa henkilöstöryhmän palkkatiedot, mutta yksittäisten työntekijöiden palkkoja ei saa kertoa. Jos palkat olisivat avoimia, myös paikallinen sopiminen palkoista olisi helpompaa, Katainen uskoo. Kuitenkin yksittäisellä työntekijällä pitää säilyä mahdollisuus kieltää oman palkan julkistaminen niin halutessaan.

Kaikki keinot tasa-arvon edistämiseksi on otettava käyttöön poliittisessa päätöksenteossa, työehtosopimusneuvotteluissa ja etenkin työpaikoilla. Yksi esimerkki on Keskustan johdolla päätetty äitien työnantajille maksettava 2500 euron kertakorvaus tasaamaan vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia, mikä parantaa nuorten naisten työmarkkina-asemaa.

– Tänään on naisten palkkapäivä sen merkiksi, että palkkapäiviksi muutettuna naisten palkanmaksu päättyy tänään 31.10. Jatkossa päivämäärän on siirryttävä eteenpäin, Katainen vaatii.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Palkkasalaisuus purettava perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi