– Tänäkin vuonna naiset tienaavat vain reilut 80 prosenttia miesten palkoista. Palkkasalaisuuden purkaminen toisi perusteettomat erot näkyviin, jolloin ne pitää myös korjata. Palkkasalaisuuden ylläpitäminen ei edistä naisten ja miesten välistä tasa-arvoa, vaan päinvastoin heikentää sitä. Palkkojen julkisuus olisi myös miesten etu, Katainen huomauttaa.

Tällä hetkellä laki edellyttää, että henkilöstön edustajalle kerrotaan hänen edustamansa henkilöstöryhmän palkkatiedot, mutta yksittäisten työntekijöiden palkkoja ei saa kertoa. Jos palkat olisivat avoimia, myös paikallinen sopiminen palkoista olisi helpompaa, Katainen uskoo. Kuitenkin yksittäisellä työntekijällä pitää säilyä mahdollisuus kieltää oman palkan julkistaminen niin halutessaan.

Kaikki keinot tasa-arvon edistämiseksi on otettava käyttöön poliittisessa päätöksenteossa, työehtosopimusneuvotteluissa ja etenkin työpaikoilla. Yksi esimerkki on Keskustan johdolla päätetty äitien työnantajille maksettava 2500 euron kertakorvaus tasaamaan vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia, mikä parantaa nuorten naisten työmarkkina-asemaa.

– Tänään on naisten palkkapäivä sen merkiksi, että palkkapäiviksi muutettuna naisten palkanmaksu päättyy tänään 31.10. Jatkossa päivämäärän on siirryttävä eteenpäin, Katainen vaatii.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Palkkasalaisuus purettava perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi