– Tänäkin vuonna naiset tienaavat vain reilut 80 prosenttia miesten palkoista. Palkkasalaisuuden purkaminen toisi perusteettomat erot näkyviin, jolloin ne pitää myös korjata. Palkkasalaisuuden ylläpitäminen ei edistä naisten ja miesten välistä tasa-arvoa, vaan päinvastoin heikentää sitä. Palkkojen julkisuus olisi myös miesten etu, Katainen huomauttaa.

Tällä hetkellä laki edellyttää, että henkilöstön edustajalle kerrotaan hänen edustamansa henkilöstöryhmän palkkatiedot, mutta yksittäisten työntekijöiden palkkoja ei saa kertoa. Jos palkat olisivat avoimia, myös paikallinen sopiminen palkoista olisi helpompaa, Katainen uskoo. Kuitenkin yksittäisellä työntekijällä pitää säilyä mahdollisuus kieltää oman palkan julkistaminen niin halutessaan.

Kaikki keinot tasa-arvon edistämiseksi on otettava käyttöön poliittisessa päätöksenteossa, työehtosopimusneuvotteluissa ja etenkin työpaikoilla. Yksi esimerkki on Keskustan johdolla päätetty äitien työnantajille maksettava 2500 euron kertakorvaus tasaamaan vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia, mikä parantaa nuorten naisten työmarkkina-asemaa.

– Tänään on naisten palkkapäivä sen merkiksi, että palkkapäiviksi muutettuna naisten palkanmaksu päättyy tänään 31.10. Jatkossa päivämäärän on siirryttävä eteenpäin, Katainen vaatii.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Palkkasalaisuus purettava perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi