– Tänäkin vuonna naiset tienaavat vain reilut 80 prosenttia miesten palkoista. Palkkasalaisuuden purkaminen toisi perusteettomat erot näkyviin, jolloin ne pitää myös korjata. Palkkasalaisuuden ylläpitäminen ei edistä naisten ja miesten välistä tasa-arvoa, vaan päinvastoin heikentää sitä. Palkkojen julkisuus olisi myös miesten etu, Katainen huomauttaa.

Tällä hetkellä laki edellyttää, että henkilöstön edustajalle kerrotaan hänen edustamansa henkilöstöryhmän palkkatiedot, mutta yksittäisten työntekijöiden palkkoja ei saa kertoa. Jos palkat olisivat avoimia, myös paikallinen sopiminen palkoista olisi helpompaa, Katainen uskoo. Kuitenkin yksittäisellä työntekijällä pitää säilyä mahdollisuus kieltää oman palkan julkistaminen niin halutessaan.

Kaikki keinot tasa-arvon edistämiseksi on otettava käyttöön poliittisessa päätöksenteossa, työehtosopimusneuvotteluissa ja etenkin työpaikoilla. Yksi esimerkki on Keskustan johdolla päätetty äitien työnantajille maksettava 2500 euron kertakorvaus tasaamaan vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia, mikä parantaa nuorten naisten työmarkkina-asemaa.

– Tänään on naisten palkkapäivä sen merkiksi, että palkkapäiviksi muutettuna naisten palkanmaksu päättyy tänään 31.10. Jatkossa päivämäärän on siirryttävä eteenpäin, Katainen vaatii.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Palkkasalaisuus purettava perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi