– Tänäkin vuonna naiset tienaavat vain reilut 80 prosenttia miesten palkoista. Palkkasalaisuuden purkaminen toisi perusteettomat erot näkyviin, jolloin ne pitää myös korjata. Palkkasalaisuuden ylläpitäminen ei edistä naisten ja miesten välistä tasa-arvoa, vaan päinvastoin heikentää sitä. Palkkojen julkisuus olisi myös miesten etu, Katainen huomauttaa.

Tällä hetkellä laki edellyttää, että henkilöstön edustajalle kerrotaan hänen edustamansa henkilöstöryhmän palkkatiedot, mutta yksittäisten työntekijöiden palkkoja ei saa kertoa. Jos palkat olisivat avoimia, myös paikallinen sopiminen palkoista olisi helpompaa, Katainen uskoo. Kuitenkin yksittäisellä työntekijällä pitää säilyä mahdollisuus kieltää oman palkan julkistaminen niin halutessaan.

Kaikki keinot tasa-arvon edistämiseksi on otettava käyttöön poliittisessa päätöksenteossa, työehtosopimusneuvotteluissa ja etenkin työpaikoilla. Yksi esimerkki on Keskustan johdolla päätetty äitien työnantajille maksettava 2500 euron kertakorvaus tasaamaan vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia, mikä parantaa nuorten naisten työmarkkina-asemaa.

– Tänään on naisten palkkapäivä sen merkiksi, että palkkapäiviksi muutettuna naisten palkanmaksu päättyy tänään 31.10. Jatkossa päivämäärän on siirryttävä eteenpäin, Katainen vaatii.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Palkkasalaisuus purettava perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi