Jouni Ovaska: Joukkueena eteenpäin – parantaminen tärkeintä

Luottamus on kuitenkin ansaittava joka päivä uudelleen. Tarvitaan herkkyyttä ihmisten huolille, nöyryyttä ottaa vastaan kritiikkiä sekä kestävät perusteet tehdyille päätöksille.

Teemme joukkueena työtä paremman huomisen eteen niin eduskunnassa, hallituksessa kuin kotikunnissa.

Työllisyys ja se, kokevatko ihmiset että heillä ja Suomella menee paremmin, ratkaisee aikanaan myös Keskustan pärjäämisen.
Meidän on kaikin tavoin voimistettava talouden myönteistä kehitystä. Investoinnit on saatava liikkeelle etenkin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Työllistävää biotaloutta on edistettävä. Nuorten ja pitkäaikaistyöttömien tilanteen helpottami-seksi tarvitaan kokonaan uusia ratkaisuja.

Ylen mittaus osoittaa, että puolen vuoden päästä pidettäviin kuntavaaleihin kolme suurinta puoluetta astelevat lähes rinta rinnan. Keskustan ehdokashankinta on täydessä vauhdissa ja puolueeseen suhtaudutaan positiivisesti. Olemme saaneet uusia ehdokkaita eri ikäluokista ympäri Suomen. Osassa kuntia listat ovat jo puolillaan.

Vaaleissa politiikan päävaihtoehdot ovat jo pidemmän aikaa kietoutuneet nimenomaan keskustan ja SDP:n välille. Siinä missä keskusta uudistaa, SDP pitää kiinni vanhasta ja vastustaa. Tämä on näkynyt sekä yhteiskunta- eli kilpailukykysopi-muksessa että sote- ja maakuntauudistuksessa.

SDP haluaa palauttaa sote- ja maakuntauudistuksen lähtöruutuun. Siihen meillä ei kerta kaikkiaan ole varaa. Uudistus on vietävä maaliin, jotta ihmisten tarvitsemat palvelut voidaan turvata tasa-arvoisesti koko Suomessa.

Keskustalle kotikunta on ihmisiä lähellä oleva yhteisö, joka huolehtii lähipalveluista aina varhaiskasvatuksesta kulttuuriin ja liikuntaan. Kotikuntien ja sen päättäjien käsissä on myös alueen elinvoiman ja yritystoiminnan mahdollistaminen kaavoituksen ja maankäytön avulla. Kotikunta on juuri sellainen, jollaiseksi päättäjät ja kuntalaiset sen yhdessä tekevät.

Viimeaikaisten kannatusmittausten huolestuttavin tieto on kuitenkin se, että katsomossa on yhä enemmän ihmisiä. Ylen mittauksessa puoluekantansa kertoi vain 58,8 prosenttia kaikista vastanneista.

Tästä voi tehdä ainakin kaksi johtopäätöstä. Ensinnäkin, puolueiden välinen järjestys voi kuntavaaleissa olla mikä tahansa. Oma tekeminen ratkaisee. Ja tähän työhön tarvitaan koko keskustan joukkuetta jokaisessa kunnassa.

Toiseksi, puolueet ovat suurennuslasin alla. Valtaosa äänestäjistä on liikkuvia. Keskusta pärjää, kun teemme maltillista uudistuspolitiikkaa ja esitämme vaaleissa selvän vaihtoehdon, jonka päättäväisesti ihmisiä kuunnellen yhdessä toteutamme.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJouni Ovaska: Joukkueena eteenpäin – parantaminen tärkeintä