Jouni Ovaska: Joukkueena eteenpäin – parantaminen tärkeintä

Luottamus on kuitenkin ansaittava joka päivä uudelleen. Tarvitaan herkkyyttä ihmisten huolille, nöyryyttä ottaa vastaan kritiikkiä sekä kestävät perusteet tehdyille päätöksille.

Teemme joukkueena työtä paremman huomisen eteen niin eduskunnassa, hallituksessa kuin kotikunnissa.

Työllisyys ja se, kokevatko ihmiset että heillä ja Suomella menee paremmin, ratkaisee aikanaan myös Keskustan pärjäämisen.
Meidän on kaikin tavoin voimistettava talouden myönteistä kehitystä. Investoinnit on saatava liikkeelle etenkin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Työllistävää biotaloutta on edistettävä. Nuorten ja pitkäaikaistyöttömien tilanteen helpottami-seksi tarvitaan kokonaan uusia ratkaisuja.

Ylen mittaus osoittaa, että puolen vuoden päästä pidettäviin kuntavaaleihin kolme suurinta puoluetta astelevat lähes rinta rinnan. Keskustan ehdokashankinta on täydessä vauhdissa ja puolueeseen suhtaudutaan positiivisesti. Olemme saaneet uusia ehdokkaita eri ikäluokista ympäri Suomen. Osassa kuntia listat ovat jo puolillaan.

Vaaleissa politiikan päävaihtoehdot ovat jo pidemmän aikaa kietoutuneet nimenomaan keskustan ja SDP:n välille. Siinä missä keskusta uudistaa, SDP pitää kiinni vanhasta ja vastustaa. Tämä on näkynyt sekä yhteiskunta- eli kilpailukykysopi-muksessa että sote- ja maakuntauudistuksessa.

SDP haluaa palauttaa sote- ja maakuntauudistuksen lähtöruutuun. Siihen meillä ei kerta kaikkiaan ole varaa. Uudistus on vietävä maaliin, jotta ihmisten tarvitsemat palvelut voidaan turvata tasa-arvoisesti koko Suomessa.

Keskustalle kotikunta on ihmisiä lähellä oleva yhteisö, joka huolehtii lähipalveluista aina varhaiskasvatuksesta kulttuuriin ja liikuntaan. Kotikuntien ja sen päättäjien käsissä on myös alueen elinvoiman ja yritystoiminnan mahdollistaminen kaavoituksen ja maankäytön avulla. Kotikunta on juuri sellainen, jollaiseksi päättäjät ja kuntalaiset sen yhdessä tekevät.

Viimeaikaisten kannatusmittausten huolestuttavin tieto on kuitenkin se, että katsomossa on yhä enemmän ihmisiä. Ylen mittauksessa puoluekantansa kertoi vain 58,8 prosenttia kaikista vastanneista.

Tästä voi tehdä ainakin kaksi johtopäätöstä. Ensinnäkin, puolueiden välinen järjestys voi kuntavaaleissa olla mikä tahansa. Oma tekeminen ratkaisee. Ja tähän työhön tarvitaan koko keskustan joukkuetta jokaisessa kunnassa.

Toiseksi, puolueet ovat suurennuslasin alla. Valtaosa äänestäjistä on liikkuvia. Keskusta pärjää, kun teemme maltillista uudistuspolitiikkaa ja esitämme vaaleissa selvän vaihtoehdon, jonka päättäväisesti ihmisiä kuunnellen yhdessä toteutamme.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJouni Ovaska: Joukkueena eteenpäin – parantaminen tärkeintä