Elsi Katainen: Työmarkkinajärjestöjen otettava samapalkkaisuus tosissaan

Keskusta Uutiset

Keskustanaisten puheenjohtaja, Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Elsi Katainen on erittäin tyytyväinen, että hallitus ja työmarkkinajärjestöt ovat yhteistyössä tehneet samapalkkaisuusohjelman vuosille 2016-2019.

Katainen on huolissaan ammatillisesta segregaatiosta, joka hänen mukaansa on poikkeuksellisen vahvaa Suomessa.

– Työmarkkinat ovat valitettavasti edelleen Suomessa jakautuneet naisten ja miesten aloihin ja tehtäviin. Tämä poikkeuksellisen voimakas segregaatio on yksi tasa-arvon merkittävimmistä hidasteista. Jakautuminen taas heijastuu naisten ja miesten palkkaeroihin, mutta myös uramahdollisuuksiin niin, että naisten työuran kehitys on haasteellisempaa, Katainen harmittelee.

Tasa-arvon edistämisen varmistamiseksi Katainen kiinnittäisi huomiota myös koulujen opinto-ohjaukseen. Kataisen mielestä asenneilmasto kaiken kaikkiaan suosii liikaa perinteisiä sukupuolirooleja työelämässä.

– Suomalaiseen kouluarkeen kätkeytyy tutkitusti lukuisia sukupuolistavia prosesseja. Lisäksi tiedetään, että koulun opinto-ohjauksessa on pinttyneitäkin stereotypioita. Jos palkkaeroja halutaan aidosti kaventaa, on mentävä näihin juurisyihin asti, Katainen peräänkuuluttaa.

Katainen kiittää, että keskustavetoinen hallitus on määrätietoisesti ministeri Rehulan johdolla ottanut tavoitteekseen edistää samapalkkaisuutta. Katainen harmittelee, että asiaa ei ole yhteiskunnassa otettu riittävän vakavasti.

– Ihmettelen, ettei esimerkiksi SAK työmarkkinajärjestönä vie samapalkkaisuutta rivakammin eteenpäin. Sen jäsenistä merkittävä osa on pienipalkkaisia naisia, joiden asia on jäänyt aivan muiden tavoitteiden jalkoihin jo vuosikymmenet. Lainsäädännöllä voidaan tehdä jotakin, mutta suurimmalla vauhdilla samapalkkaisuus etenee, jos työmarkkinajärjestöt suostuvat nostamaan palkkatasa-arvon työehtoneuvottelujen tavoitteeksi, Katainen muistuttaa.

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Työmarkkinajärjestöjen otettava samapalkkaisuus tosissaan