Elsi Katainen: Työmarkkinajärjestöjen otettava samapalkkaisuus tosissaan

Keskusta Uutiset

Keskustanaisten puheenjohtaja, Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Elsi Katainen on erittäin tyytyväinen, että hallitus ja työmarkkinajärjestöt ovat yhteistyössä tehneet samapalkkaisuusohjelman vuosille 2016-2019.

Katainen on huolissaan ammatillisesta segregaatiosta, joka hänen mukaansa on poikkeuksellisen vahvaa Suomessa.

– Työmarkkinat ovat valitettavasti edelleen Suomessa jakautuneet naisten ja miesten aloihin ja tehtäviin. Tämä poikkeuksellisen voimakas segregaatio on yksi tasa-arvon merkittävimmistä hidasteista. Jakautuminen taas heijastuu naisten ja miesten palkkaeroihin, mutta myös uramahdollisuuksiin niin, että naisten työuran kehitys on haasteellisempaa, Katainen harmittelee.

Tasa-arvon edistämisen varmistamiseksi Katainen kiinnittäisi huomiota myös koulujen opinto-ohjaukseen. Kataisen mielestä asenneilmasto kaiken kaikkiaan suosii liikaa perinteisiä sukupuolirooleja työelämässä.

– Suomalaiseen kouluarkeen kätkeytyy tutkitusti lukuisia sukupuolistavia prosesseja. Lisäksi tiedetään, että koulun opinto-ohjauksessa on pinttyneitäkin stereotypioita. Jos palkkaeroja halutaan aidosti kaventaa, on mentävä näihin juurisyihin asti, Katainen peräänkuuluttaa.

Katainen kiittää, että keskustavetoinen hallitus on määrätietoisesti ministeri Rehulan johdolla ottanut tavoitteekseen edistää samapalkkaisuutta. Katainen harmittelee, että asiaa ei ole yhteiskunnassa otettu riittävän vakavasti.

– Ihmettelen, ettei esimerkiksi SAK työmarkkinajärjestönä vie samapalkkaisuutta rivakammin eteenpäin. Sen jäsenistä merkittävä osa on pienipalkkaisia naisia, joiden asia on jäänyt aivan muiden tavoitteiden jalkoihin jo vuosikymmenet. Lainsäädännöllä voidaan tehdä jotakin, mutta suurimmalla vauhdilla samapalkkaisuus etenee, jos työmarkkinajärjestöt suostuvat nostamaan palkkatasa-arvon työehtoneuvottelujen tavoitteeksi, Katainen muistuttaa.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Työmarkkinajärjestöjen otettava samapalkkaisuus tosissaan