Elsi Katainen: Työmarkkinajärjestöjen otettava samapalkkaisuus tosissaan

Keskusta Uutiset

Keskustanaisten puheenjohtaja, Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Elsi Katainen on erittäin tyytyväinen, että hallitus ja työmarkkinajärjestöt ovat yhteistyössä tehneet samapalkkaisuusohjelman vuosille 2016-2019.

Katainen on huolissaan ammatillisesta segregaatiosta, joka hänen mukaansa on poikkeuksellisen vahvaa Suomessa.

– Työmarkkinat ovat valitettavasti edelleen Suomessa jakautuneet naisten ja miesten aloihin ja tehtäviin. Tämä poikkeuksellisen voimakas segregaatio on yksi tasa-arvon merkittävimmistä hidasteista. Jakautuminen taas heijastuu naisten ja miesten palkkaeroihin, mutta myös uramahdollisuuksiin niin, että naisten työuran kehitys on haasteellisempaa, Katainen harmittelee.

Tasa-arvon edistämisen varmistamiseksi Katainen kiinnittäisi huomiota myös koulujen opinto-ohjaukseen. Kataisen mielestä asenneilmasto kaiken kaikkiaan suosii liikaa perinteisiä sukupuolirooleja työelämässä.

– Suomalaiseen kouluarkeen kätkeytyy tutkitusti lukuisia sukupuolistavia prosesseja. Lisäksi tiedetään, että koulun opinto-ohjauksessa on pinttyneitäkin stereotypioita. Jos palkkaeroja halutaan aidosti kaventaa, on mentävä näihin juurisyihin asti, Katainen peräänkuuluttaa.

Katainen kiittää, että keskustavetoinen hallitus on määrätietoisesti ministeri Rehulan johdolla ottanut tavoitteekseen edistää samapalkkaisuutta. Katainen harmittelee, että asiaa ei ole yhteiskunnassa otettu riittävän vakavasti.

– Ihmettelen, ettei esimerkiksi SAK työmarkkinajärjestönä vie samapalkkaisuutta rivakammin eteenpäin. Sen jäsenistä merkittävä osa on pienipalkkaisia naisia, joiden asia on jäänyt aivan muiden tavoitteiden jalkoihin jo vuosikymmenet. Lainsäädännöllä voidaan tehdä jotakin, mutta suurimmalla vauhdilla samapalkkaisuus etenee, jos työmarkkinajärjestöt suostuvat nostamaan palkkatasa-arvon työehtoneuvottelujen tavoitteeksi, Katainen muistuttaa.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Työmarkkinajärjestöjen otettava samapalkkaisuus tosissaan