Elsi Katainen: Työmarkkinajärjestöjen otettava samapalkkaisuus tosissaan

Keskusta Uutiset

Keskustanaisten puheenjohtaja, Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Elsi Katainen on erittäin tyytyväinen, että hallitus ja työmarkkinajärjestöt ovat yhteistyössä tehneet samapalkkaisuusohjelman vuosille 2016-2019.

Katainen on huolissaan ammatillisesta segregaatiosta, joka hänen mukaansa on poikkeuksellisen vahvaa Suomessa.

– Työmarkkinat ovat valitettavasti edelleen Suomessa jakautuneet naisten ja miesten aloihin ja tehtäviin. Tämä poikkeuksellisen voimakas segregaatio on yksi tasa-arvon merkittävimmistä hidasteista. Jakautuminen taas heijastuu naisten ja miesten palkkaeroihin, mutta myös uramahdollisuuksiin niin, että naisten työuran kehitys on haasteellisempaa, Katainen harmittelee.

Tasa-arvon edistämisen varmistamiseksi Katainen kiinnittäisi huomiota myös koulujen opinto-ohjaukseen. Kataisen mielestä asenneilmasto kaiken kaikkiaan suosii liikaa perinteisiä sukupuolirooleja työelämässä.

– Suomalaiseen kouluarkeen kätkeytyy tutkitusti lukuisia sukupuolistavia prosesseja. Lisäksi tiedetään, että koulun opinto-ohjauksessa on pinttyneitäkin stereotypioita. Jos palkkaeroja halutaan aidosti kaventaa, on mentävä näihin juurisyihin asti, Katainen peräänkuuluttaa.

Katainen kiittää, että keskustavetoinen hallitus on määrätietoisesti ministeri Rehulan johdolla ottanut tavoitteekseen edistää samapalkkaisuutta. Katainen harmittelee, että asiaa ei ole yhteiskunnassa otettu riittävän vakavasti.

– Ihmettelen, ettei esimerkiksi SAK työmarkkinajärjestönä vie samapalkkaisuutta rivakammin eteenpäin. Sen jäsenistä merkittävä osa on pienipalkkaisia naisia, joiden asia on jäänyt aivan muiden tavoitteiden jalkoihin jo vuosikymmenet. Lainsäädännöllä voidaan tehdä jotakin, mutta suurimmalla vauhdilla samapalkkaisuus etenee, jos työmarkkinajärjestöt suostuvat nostamaan palkkatasa-arvon työehtoneuvottelujen tavoitteeksi, Katainen muistuttaa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Työmarkkinajärjestöjen otettava samapalkkaisuus tosissaan