Honkonen: Ilmastopolitiikkaa realistisen vihreyden linjalla

Toteuttamalla hallituksen ilmastosuunnitelman Suomi tekee osansa ilmastonmuutoksen vastaisessa kamppailussa. Samalla rakennetaan koko maassa työllistävää bio- ja kiertotaloutta ja mahdollistetaan suomalaisille niin kaupungeissa kuin maaseudulla arjen kestävät valinnat, kansanedustaja Petri Honkonen sanoi eduskunnan ilmastokeskustelussa keskiviikkona.

Honkonen muistutti, että uusiutuvan energian osuus kaikesta Suomessa kulutetusta energiasta on tänä vuonna ensimmäistä kertaa yli puolet.

– Tilanne on historiallinen. Muutos on saatu aikaan nimenomaan Keskustan ministereiden johdolla, keskustavetoisen hallituksen kaudella.

Honkonen totesi oppositiopuolue Vihreille, että kauniit puheet ilmastonmuutoksen torjumisesta eivät enää riitä.

– On tekojen aika. Tarvitaan realistista vihreyttä. Toivottavasti pystymme yhteistyöhön yli hallitus-oppositiorajan tämän suunnitelman toteuttamisessa, Honkonen sanoi.

Stoppi hiilenmustalle politiikalle

Suomi luopuu kivihiilen käytöstä vuoteen 2030 mennessä. Sen jälkeen kivihiilikasoja ei pitäisi löytyä yhdenkään suomalaisen kaupungin takapihoilta, Honkonen sanoi.

– Osana muutosta ulkomaisen tuontiöljyn käyttö puolitetaan. Liikenteessä siirrytään uusiutuviin biopolttoaineisiin. Nopeimmat päästövähennykset saavutetaan uusiutuvilla polttoaineilla, kuten on tehty Ruotsissa ja muissa Pohjoismaissa. Sähköautojen ja biokaasuautojen määrää lisätään. Puurakentamista edistetään.

Nämä mahdollistavat Honkosen mukaan sekä kestävän kaupunkikehityksen että luovat elämisen edellytyksiä, ennen muuta työpaikkoja myös muualle Suomeen. Tätä on tasapainoisen Suomen rakentaminen käytännössä, hän sanoi.

Ylisukupolvisuus ja kestävä luontosuhde

Honkonen kertasi, että yli puolet päästötavoitteesta saavutetaan liikenteen päästöjä vähentämällä. Siksi liikenteen muutokseen panostetaan paljon. Jatkossa autolla ajaminen tuottaa vähemmän päästöjä ja julkisen liikenteen käyttö, kävely ja pyöräily ovat entistä houkuttelevampia.

– Tätä on ylisukupolvisuus ja kestävä luontosuhde – realistinen vihreys, Honkonen sanoi.

Romutuspalkkio, tuki bensa-auton muuttamiseksi kaasu- tai etanoliautoksi ja tuki sähköautoille vauhdittavat autojen uudistumista ympäristöystävälliseen suuntaan. Kaupungit ja kunnat ovat tärkeässä roolissa kevyen liikenteen väylien parantamisessa ja julkisen liikenteen kehittämisessä, niin kaupungeissa kuin maaseudulla, Honkonen totesi.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Ilmastopolitiikkaa realistisen vihreyden linjalla