Honkonen: Ilmastopolitiikkaa realistisen vihreyden linjalla

Toteuttamalla hallituksen ilmastosuunnitelman Suomi tekee osansa ilmastonmuutoksen vastaisessa kamppailussa. Samalla rakennetaan koko maassa työllistävää bio- ja kiertotaloutta ja mahdollistetaan suomalaisille niin kaupungeissa kuin maaseudulla arjen kestävät valinnat, kansanedustaja Petri Honkonen sanoi eduskunnan ilmastokeskustelussa keskiviikkona.

Honkonen muistutti, että uusiutuvan energian osuus kaikesta Suomessa kulutetusta energiasta on tänä vuonna ensimmäistä kertaa yli puolet.

– Tilanne on historiallinen. Muutos on saatu aikaan nimenomaan Keskustan ministereiden johdolla, keskustavetoisen hallituksen kaudella.

Honkonen totesi oppositiopuolue Vihreille, että kauniit puheet ilmastonmuutoksen torjumisesta eivät enää riitä.

– On tekojen aika. Tarvitaan realistista vihreyttä. Toivottavasti pystymme yhteistyöhön yli hallitus-oppositiorajan tämän suunnitelman toteuttamisessa, Honkonen sanoi.

Stoppi hiilenmustalle politiikalle

Suomi luopuu kivihiilen käytöstä vuoteen 2030 mennessä. Sen jälkeen kivihiilikasoja ei pitäisi löytyä yhdenkään suomalaisen kaupungin takapihoilta, Honkonen sanoi.

– Osana muutosta ulkomaisen tuontiöljyn käyttö puolitetaan. Liikenteessä siirrytään uusiutuviin biopolttoaineisiin. Nopeimmat päästövähennykset saavutetaan uusiutuvilla polttoaineilla, kuten on tehty Ruotsissa ja muissa Pohjoismaissa. Sähköautojen ja biokaasuautojen määrää lisätään. Puurakentamista edistetään.

Nämä mahdollistavat Honkosen mukaan sekä kestävän kaupunkikehityksen että luovat elämisen edellytyksiä, ennen muuta työpaikkoja myös muualle Suomeen. Tätä on tasapainoisen Suomen rakentaminen käytännössä, hän sanoi.

Ylisukupolvisuus ja kestävä luontosuhde

Honkonen kertasi, että yli puolet päästötavoitteesta saavutetaan liikenteen päästöjä vähentämällä. Siksi liikenteen muutokseen panostetaan paljon. Jatkossa autolla ajaminen tuottaa vähemmän päästöjä ja julkisen liikenteen käyttö, kävely ja pyöräily ovat entistä houkuttelevampia.

– Tätä on ylisukupolvisuus ja kestävä luontosuhde – realistinen vihreys, Honkonen sanoi.

Romutuspalkkio, tuki bensa-auton muuttamiseksi kaasu- tai etanoliautoksi ja tuki sähköautoille vauhdittavat autojen uudistumista ympäristöystävälliseen suuntaan. Kaupungit ja kunnat ovat tärkeässä roolissa kevyen liikenteen väylien parantamisessa ja julkisen liikenteen kehittämisessä, niin kaupungeissa kuin maaseudulla, Honkonen totesi.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Ilmastopolitiikkaa realistisen vihreyden linjalla