Jouni Ovaska: Sitä tehdään, mitä esitettiin

Yrittäjävähennys. Työttömyysetuus starttirahana tai palkkatukena. 2500 euron kertakorvaus naisten työnantajille. Kotitalousvähennyksen parantaminen. Omaishoito kuntoon. Lisää rahaa teihin ja muihin väyliin.

Keskusta esitti esimerkiksi näitä uudistuksia ennen viime eduskuntavaaleja. Nyt kaikki nämä toteutuvat ensi vuoden budjetissa.

Tehtävää riittää, mutta perustellusti voi sanoa, että Suomen suunta on hiljalleen parempaan päin. Suomen talous kasvaa vihdoin usean miinusmerkkisen vuoden jälkeen. Työttömyys on hieman hellittänyt. Uudistukset ovat edenneet.

Budjetilla sekä työllisyys- ja yrittäjyyspaketeilla Suomen suuntaa käännetään edelleen. Niillä pystytään parantamaan etenkin pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä sekä helpottamaan työllistämistä ja työllistymistä. Kaikki kivet on myös tästä eteenpäin käännettävä työttömyyden nujertamiseksi.

Käänteentekevää kuitenkin on ollut ja on Keskustan ja puheenjohtaja Juha Sipilän ennen vaaleja esittämän yhteiskuntasopimuksen ja sittemmin kilpailukykysopimuksen nimen saaneen ratkaisun aikaansaaminen.

Se sai lopullisen sinettinsä eilen, kun saimme vahvistuksen kunta-alan sopimuksen allekirjoittamisesta. Pidemmällä aikavälillä sopimus turvaa osaltaan myös julkisten alojen palveluja ja työpaikkoja. Keskusta tiedostaa, että lyhyellä aikavälillä ratkaisu on työntekijöiden kannalta poikkeuksellinen.

Suomen, Euroopan ja maailman tilanne on sellainen, että hallituspuolueiden on myös jatkossa pystyttävä saumattomaan yhteistyöhön. Kaikkien hallituspuolueiden onnistumista mitataan aikanaan etenkin sillä, onko työllisyys parantunut ja kokevatko suomalaiset, että heillä ja Suomella menee paremmin.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJouni Ovaska: Sitä tehdään, mitä esitettiin