Jouni Ovaska: Sitä tehdään, mitä esitettiin

Yrittäjävähennys. Työttömyysetuus starttirahana tai palkkatukena. 2500 euron kertakorvaus naisten työnantajille. Kotitalousvähennyksen parantaminen. Omaishoito kuntoon. Lisää rahaa teihin ja muihin väyliin.

Keskusta esitti esimerkiksi näitä uudistuksia ennen viime eduskuntavaaleja. Nyt kaikki nämä toteutuvat ensi vuoden budjetissa.

Tehtävää riittää, mutta perustellusti voi sanoa, että Suomen suunta on hiljalleen parempaan päin. Suomen talous kasvaa vihdoin usean miinusmerkkisen vuoden jälkeen. Työttömyys on hieman hellittänyt. Uudistukset ovat edenneet.

Budjetilla sekä työllisyys- ja yrittäjyyspaketeilla Suomen suuntaa käännetään edelleen. Niillä pystytään parantamaan etenkin pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä sekä helpottamaan työllistämistä ja työllistymistä. Kaikki kivet on myös tästä eteenpäin käännettävä työttömyyden nujertamiseksi.

Käänteentekevää kuitenkin on ollut ja on Keskustan ja puheenjohtaja Juha Sipilän ennen vaaleja esittämän yhteiskuntasopimuksen ja sittemmin kilpailukykysopimuksen nimen saaneen ratkaisun aikaansaaminen.

Se sai lopullisen sinettinsä eilen, kun saimme vahvistuksen kunta-alan sopimuksen allekirjoittamisesta. Pidemmällä aikavälillä sopimus turvaa osaltaan myös julkisten alojen palveluja ja työpaikkoja. Keskusta tiedostaa, että lyhyellä aikavälillä ratkaisu on työntekijöiden kannalta poikkeuksellinen.

Suomen, Euroopan ja maailman tilanne on sellainen, että hallituspuolueiden on myös jatkossa pystyttävä saumattomaan yhteistyöhön. Kaikkien hallituspuolueiden onnistumista mitataan aikanaan etenkin sillä, onko työllisyys parantunut ja kokevatko suomalaiset, että heillä ja Suomella menee paremmin.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJouni Ovaska: Sitä tehdään, mitä esitettiin