Budjettiriihestä lähtölaukaus nuorten työllistämiseen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kurvinen pitää tärkeänä, että nuoret saadaan nyt nopeasti töihin.

– Tämä pitkäaikaistyöttömyyden voimakas kasvu, mikä on valitettavasti kohdistunut erityisesti nuoriin aikuisiin, on erittäin vakava ongelma, jolla on myös hyvin laaja-alaiset vaikutukset, Kurvinen painottaa.

Kurvinen on hyvillään, että työllisyyden parantamiseksi sekä työttömyyden keston lyhentämiseksi budjettiriihessä löydettiin nyt myös konkreettisia toimia. Lisäksi hallitus on valmis asettamaan kolmikantaisen työryhmän tätä valmistelua varten ja on ehdottanut sitä myös työmarkkinajärjestöille.

Kurvinen näkee tärkeänä työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten työllisyyden edistämisen.

– Nopeasti vaikuttaviksi keinoksi tähän on nostettu nyt esimerkkeinä nuorten aikuisten osaamisohjelma, etsivä nuorisotyö ja nuorten työpajat, Kurvinen luettelee.

Kurvinen painottaa, että hallituksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä aktiiviseen työn hakemiseen.

– Merkittävä muutos kohdistuu työ- ja elinkeinotoimistojen palvelutoiminnan uudistamiseen, kun jatkossa työttömien määräaikaishaastattelut toteutetaan poikkeuksetta kolmen kuukauden välein, Kurvinen korostaa.

Tätä velvoittavan työllistymissuunnitelman toteutumista seurataan tehostetusti. Hallituksen strategiaistunto tulee seuraamaan järjestelmän noudattamista kuukausittain. Toimeenpano turvataan tarvittaessa tulosperusteisena ostopalveluna ja suurimpien kaupunkien vastuuta työvoimapolitiikasta lisätään käynnistyvissä kokeiluissa.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetBudjettiriihestä lähtölaukaus nuorten työllistämiseen