Budjettiriihestä lähtölaukaus nuorten työllistämiseen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kurvinen pitää tärkeänä, että nuoret saadaan nyt nopeasti töihin.

– Tämä pitkäaikaistyöttömyyden voimakas kasvu, mikä on valitettavasti kohdistunut erityisesti nuoriin aikuisiin, on erittäin vakava ongelma, jolla on myös hyvin laaja-alaiset vaikutukset, Kurvinen painottaa.

Kurvinen on hyvillään, että työllisyyden parantamiseksi sekä työttömyyden keston lyhentämiseksi budjettiriihessä löydettiin nyt myös konkreettisia toimia. Lisäksi hallitus on valmis asettamaan kolmikantaisen työryhmän tätä valmistelua varten ja on ehdottanut sitä myös työmarkkinajärjestöille.

Kurvinen näkee tärkeänä työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten työllisyyden edistämisen.

– Nopeasti vaikuttaviksi keinoksi tähän on nostettu nyt esimerkkeinä nuorten aikuisten osaamisohjelma, etsivä nuorisotyö ja nuorten työpajat, Kurvinen luettelee.

Kurvinen painottaa, että hallituksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä aktiiviseen työn hakemiseen.

– Merkittävä muutos kohdistuu työ- ja elinkeinotoimistojen palvelutoiminnan uudistamiseen, kun jatkossa työttömien määräaikaishaastattelut toteutetaan poikkeuksetta kolmen kuukauden välein, Kurvinen korostaa.

Tätä velvoittavan työllistymissuunnitelman toteutumista seurataan tehostetusti. Hallituksen strategiaistunto tulee seuraamaan järjestelmän noudattamista kuukausittain. Toimeenpano turvataan tarvittaessa tulosperusteisena ostopalveluna ja suurimpien kaupunkien vastuuta työvoimapolitiikasta lisätään käynnistyvissä kokeiluissa.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetBudjettiriihestä lähtölaukaus nuorten työllistämiseen