Budjettiriihestä lähtölaukaus nuorten työllistämiseen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kurvinen pitää tärkeänä, että nuoret saadaan nyt nopeasti töihin.

– Tämä pitkäaikaistyöttömyyden voimakas kasvu, mikä on valitettavasti kohdistunut erityisesti nuoriin aikuisiin, on erittäin vakava ongelma, jolla on myös hyvin laaja-alaiset vaikutukset, Kurvinen painottaa.

Kurvinen on hyvillään, että työllisyyden parantamiseksi sekä työttömyyden keston lyhentämiseksi budjettiriihessä löydettiin nyt myös konkreettisia toimia. Lisäksi hallitus on valmis asettamaan kolmikantaisen työryhmän tätä valmistelua varten ja on ehdottanut sitä myös työmarkkinajärjestöille.

Kurvinen näkee tärkeänä työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten työllisyyden edistämisen.

– Nopeasti vaikuttaviksi keinoksi tähän on nostettu nyt esimerkkeinä nuorten aikuisten osaamisohjelma, etsivä nuorisotyö ja nuorten työpajat, Kurvinen luettelee.

Kurvinen painottaa, että hallituksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä aktiiviseen työn hakemiseen.

– Merkittävä muutos kohdistuu työ- ja elinkeinotoimistojen palvelutoiminnan uudistamiseen, kun jatkossa työttömien määräaikaishaastattelut toteutetaan poikkeuksetta kolmen kuukauden välein, Kurvinen korostaa.

Tätä velvoittavan työllistymissuunnitelman toteutumista seurataan tehostetusti. Hallituksen strategiaistunto tulee seuraamaan järjestelmän noudattamista kuukausittain. Toimeenpano turvataan tarvittaessa tulosperusteisena ostopalveluna ja suurimpien kaupunkien vastuuta työvoimapolitiikasta lisätään käynnistyvissä kokeiluissa.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetBudjettiriihestä lähtölaukaus nuorten työllistämiseen