Budjettiriihestä lähtölaukaus nuorten työllistämiseen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kurvinen pitää tärkeänä, että nuoret saadaan nyt nopeasti töihin.

– Tämä pitkäaikaistyöttömyyden voimakas kasvu, mikä on valitettavasti kohdistunut erityisesti nuoriin aikuisiin, on erittäin vakava ongelma, jolla on myös hyvin laaja-alaiset vaikutukset, Kurvinen painottaa.

Kurvinen on hyvillään, että työllisyyden parantamiseksi sekä työttömyyden keston lyhentämiseksi budjettiriihessä löydettiin nyt myös konkreettisia toimia. Lisäksi hallitus on valmis asettamaan kolmikantaisen työryhmän tätä valmistelua varten ja on ehdottanut sitä myös työmarkkinajärjestöille.

Kurvinen näkee tärkeänä työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten työllisyyden edistämisen.

– Nopeasti vaikuttaviksi keinoksi tähän on nostettu nyt esimerkkeinä nuorten aikuisten osaamisohjelma, etsivä nuorisotyö ja nuorten työpajat, Kurvinen luettelee.

Kurvinen painottaa, että hallituksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä aktiiviseen työn hakemiseen.

– Merkittävä muutos kohdistuu työ- ja elinkeinotoimistojen palvelutoiminnan uudistamiseen, kun jatkossa työttömien määräaikaishaastattelut toteutetaan poikkeuksetta kolmen kuukauden välein, Kurvinen korostaa.

Tätä velvoittavan työllistymissuunnitelman toteutumista seurataan tehostetusti. Hallituksen strategiaistunto tulee seuraamaan järjestelmän noudattamista kuukausittain. Toimeenpano turvataan tarvittaessa tulosperusteisena ostopalveluna ja suurimpien kaupunkien vastuuta työvoimapolitiikasta lisätään käynnistyvissä kokeiluissa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetBudjettiriihestä lähtölaukaus nuorten työllistämiseen