Juha Sipilä blogissaan: Poikkeuksellinen sopimus

Taito sopia yhdessä on ollut ja on edelleen koko suomalaisen yhteiskunnan perusta ja menestymisemme edellytys. Eurooppalaiset kolleganikin ihmettelivät ja pitivät kilpailukykysopimusta suomalaisen yhteiskunnan poikkeuksellisena kykynä sopia tiukassa paikassa.
Sopimus valmistui seitsemän kuukautta etuajassa pitkästä väännöstä huolimatta. Tämän ansiosta veronkevennyksetkin tulevat vuoden etuajassa. Sopimuksella tavoitellaan isoa kilpailukykyhyppyä maamme menestymiseksi. Tällä saavutetaan merkittävästi kiinni Ruotsin ja Saksan kilpailukykyä. Samalla koen sopimuksen olevan kädenojennus työntekijältä työttömälle sekä huomenna opinnoistaan valmistuvalle nuorelle.

Rohkeus ja sinnikkyys palkittiin. Ensimmäisiä merkkejä Suomen talouden kääntymisestä on ilmassa. Kilpailukykysopimuksella luodaan uskoa tulevaisuuteen ja toivon näköaloja meille kaikille. Sopimus ei ratkaise kaikkia Suomen ongelmia, mutta nyt on otettu merkittävä askel työllisyyden parantamiseksi.

Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustan valmiit mallit auttaisivat, mutta hallitus ei ole kiinnostunut
Keskustalaiset tarjosivat eduskunnassa jälleen kerran työkalupakkinsa valmiita malleja hallituksen käyttöön, jotta hyvinvointialueet voisivat selvitä sote-työstään. Eduskunnan valiokunnassa perussuomalaiset huomasivat aiemmin tekemänsä aloitteet toteuttamiskelvottomiksi. Keskusta haluaisi antaa EU:lle Suomesta malleja mm. kokonaisturvallisuuteen ja huoltovarmuuteen.
5.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuha Sipilä blogissaan: Poikkeuksellinen sopimus