Matti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen

Yhteiskuntasopimus lisää luottamusta, vakautta ja ennustettavuutta Suomen talouteen sekä takaa osaltaan yhteiskuntarauhaa. Hallituksen veronkevennyspäätökset ratkaisun tueksi turvaavat ihmisten ostovoimaa ja parantavat työllisyyttä.
Yhteiskuntasopimus on aidosti historiallinen. Samanlainen ratkaisu ei ole aiemmin meillä eikä juuri muuallakaan Euroopassa onnistunut. On myönteistä, että Suomessa pystytään poikkeuksellisessa tilanteessa sopimaan ja asettamaan yhteinen etu muun edelle. Sopiminen on Suomen vahvuuksia myös tulevaisuudessa.

Ratkaisu ei ymmärrettävästi ole ollut ammattiyhdistysliikkeelle ja etenkään pienituloisempia työntekijöitä edustaville liitoille helppo. Näiden liittojen vastuulliset toimijat ansaitsevat tunnustuksen. Yhtä lailla tunnustus kuuluu pääministerille. Ilman hänen sitkeyttään yhteiskuntasopimusta ei olisi saatu aikaan.

Yhteiskuntasopimus helpottaa yritysten vientiä ja parantaa niiden kannattavuutta. Sopimus on tuntuva vastaantulo muulta yhteiskunnalta. Nyt on perusteltua odottaa, että investoinnit kääntyvät nousuun ja luovat työpaikkoja Suomeen.

Suomen kilpailukyvystä on pidettävä huolta myös tulevaisuudessa. Tämä harjoitus luo sille perustan. Suomalaisen työn, tuotteiden ja palvelujen menekin varmistaminen vaatii yhteisvaluutta euron oloissa uudenlaisia ratkaisuja. Vientialojen tarpeet on tunnustettava. Toivottavasti luottamus paikalliseen sopimiseen lisääntyisi.

Annika Saarikko: Turpeessa muutos on nyt liian raju
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kirjoittaa sunnuntaiaamun avoimessa kirjeessään aiheesta turve ja oikeudenmukaisuus. "Turpeessa muutos on nyt liian raju ja se ei ole hyvä alan yrittäjien kannalta, ei kotien lämmityksen kannalta, ei huoltovarmuuden tai turpeen muiden käyttötarpeiden kannalta", Saarikko sanoo.
18.4.2021 / Uutiset
Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Huhtikuun puolivälissä saan vieraakseni Suomen tunneteimman yritysjohtajan, Jorma Ollilan. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä.
15.4.2021 / K-Studio
Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen