Matti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen

Yhteiskuntasopimus lisää luottamusta, vakautta ja ennustettavuutta Suomen talouteen sekä takaa osaltaan yhteiskuntarauhaa. Hallituksen veronkevennyspäätökset ratkaisun tueksi turvaavat ihmisten ostovoimaa ja parantavat työllisyyttä.
Yhteiskuntasopimus on aidosti historiallinen. Samanlainen ratkaisu ei ole aiemmin meillä eikä juuri muuallakaan Euroopassa onnistunut. On myönteistä, että Suomessa pystytään poikkeuksellisessa tilanteessa sopimaan ja asettamaan yhteinen etu muun edelle. Sopiminen on Suomen vahvuuksia myös tulevaisuudessa.

Ratkaisu ei ymmärrettävästi ole ollut ammattiyhdistysliikkeelle ja etenkään pienituloisempia työntekijöitä edustaville liitoille helppo. Näiden liittojen vastuulliset toimijat ansaitsevat tunnustuksen. Yhtä lailla tunnustus kuuluu pääministerille. Ilman hänen sitkeyttään yhteiskuntasopimusta ei olisi saatu aikaan.

Yhteiskuntasopimus helpottaa yritysten vientiä ja parantaa niiden kannattavuutta. Sopimus on tuntuva vastaantulo muulta yhteiskunnalta. Nyt on perusteltua odottaa, että investoinnit kääntyvät nousuun ja luovat työpaikkoja Suomeen.

Suomen kilpailukyvystä on pidettävä huolta myös tulevaisuudessa. Tämä harjoitus luo sille perustan. Suomalaisen työn, tuotteiden ja palvelujen menekin varmistaminen vaatii yhteisvaluutta euron oloissa uudenlaisia ratkaisuja. Vientialojen tarpeet on tunnustettava. Toivottavasti luottamus paikalliseen sopimiseen lisääntyisi.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen