Matti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen

Yhteiskuntasopimus lisää luottamusta, vakautta ja ennustettavuutta Suomen talouteen sekä takaa osaltaan yhteiskuntarauhaa. Hallituksen veronkevennyspäätökset ratkaisun tueksi turvaavat ihmisten ostovoimaa ja parantavat työllisyyttä.
Yhteiskuntasopimus on aidosti historiallinen. Samanlainen ratkaisu ei ole aiemmin meillä eikä juuri muuallakaan Euroopassa onnistunut. On myönteistä, että Suomessa pystytään poikkeuksellisessa tilanteessa sopimaan ja asettamaan yhteinen etu muun edelle. Sopiminen on Suomen vahvuuksia myös tulevaisuudessa.

Ratkaisu ei ymmärrettävästi ole ollut ammattiyhdistysliikkeelle ja etenkään pienituloisempia työntekijöitä edustaville liitoille helppo. Näiden liittojen vastuulliset toimijat ansaitsevat tunnustuksen. Yhtä lailla tunnustus kuuluu pääministerille. Ilman hänen sitkeyttään yhteiskuntasopimusta ei olisi saatu aikaan.

Yhteiskuntasopimus helpottaa yritysten vientiä ja parantaa niiden kannattavuutta. Sopimus on tuntuva vastaantulo muulta yhteiskunnalta. Nyt on perusteltua odottaa, että investoinnit kääntyvät nousuun ja luovat työpaikkoja Suomeen.

Suomen kilpailukyvystä on pidettävä huolta myös tulevaisuudessa. Tämä harjoitus luo sille perustan. Suomalaisen työn, tuotteiden ja palvelujen menekin varmistaminen vaatii yhteisvaluutta euron oloissa uudenlaisia ratkaisuja. Vientialojen tarpeet on tunnustettava. Toivottavasti luottamus paikalliseen sopimiseen lisääntyisi.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen