Matti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen

Yhteiskuntasopimus lisää luottamusta, vakautta ja ennustettavuutta Suomen talouteen sekä takaa osaltaan yhteiskuntarauhaa. Hallituksen veronkevennyspäätökset ratkaisun tueksi turvaavat ihmisten ostovoimaa ja parantavat työllisyyttä.
Yhteiskuntasopimus on aidosti historiallinen. Samanlainen ratkaisu ei ole aiemmin meillä eikä juuri muuallakaan Euroopassa onnistunut. On myönteistä, että Suomessa pystytään poikkeuksellisessa tilanteessa sopimaan ja asettamaan yhteinen etu muun edelle. Sopiminen on Suomen vahvuuksia myös tulevaisuudessa.

Ratkaisu ei ymmärrettävästi ole ollut ammattiyhdistysliikkeelle ja etenkään pienituloisempia työntekijöitä edustaville liitoille helppo. Näiden liittojen vastuulliset toimijat ansaitsevat tunnustuksen. Yhtä lailla tunnustus kuuluu pääministerille. Ilman hänen sitkeyttään yhteiskuntasopimusta ei olisi saatu aikaan.

Yhteiskuntasopimus helpottaa yritysten vientiä ja parantaa niiden kannattavuutta. Sopimus on tuntuva vastaantulo muulta yhteiskunnalta. Nyt on perusteltua odottaa, että investoinnit kääntyvät nousuun ja luovat työpaikkoja Suomeen.

Suomen kilpailukyvystä on pidettävä huolta myös tulevaisuudessa. Tämä harjoitus luo sille perustan. Suomalaisen työn, tuotteiden ja palvelujen menekin varmistaminen vaatii yhteisvaluutta euron oloissa uudenlaisia ratkaisuja. Vientialojen tarpeet on tunnustettava. Toivottavasti luottamus paikalliseen sopimiseen lisääntyisi.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen