Matti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen

Yhteiskuntasopimus lisää luottamusta, vakautta ja ennustettavuutta Suomen talouteen sekä takaa osaltaan yhteiskuntarauhaa. Hallituksen veronkevennyspäätökset ratkaisun tueksi turvaavat ihmisten ostovoimaa ja parantavat työllisyyttä.
Yhteiskuntasopimus on aidosti historiallinen. Samanlainen ratkaisu ei ole aiemmin meillä eikä juuri muuallakaan Euroopassa onnistunut. On myönteistä, että Suomessa pystytään poikkeuksellisessa tilanteessa sopimaan ja asettamaan yhteinen etu muun edelle. Sopiminen on Suomen vahvuuksia myös tulevaisuudessa.

Ratkaisu ei ymmärrettävästi ole ollut ammattiyhdistysliikkeelle ja etenkään pienituloisempia työntekijöitä edustaville liitoille helppo. Näiden liittojen vastuulliset toimijat ansaitsevat tunnustuksen. Yhtä lailla tunnustus kuuluu pääministerille. Ilman hänen sitkeyttään yhteiskuntasopimusta ei olisi saatu aikaan.

Yhteiskuntasopimus helpottaa yritysten vientiä ja parantaa niiden kannattavuutta. Sopimus on tuntuva vastaantulo muulta yhteiskunnalta. Nyt on perusteltua odottaa, että investoinnit kääntyvät nousuun ja luovat työpaikkoja Suomeen.

Suomen kilpailukyvystä on pidettävä huolta myös tulevaisuudessa. Tämä harjoitus luo sille perustan. Suomalaisen työn, tuotteiden ja palvelujen menekin varmistaminen vaatii yhteisvaluutta euron oloissa uudenlaisia ratkaisuja. Vientialojen tarpeet on tunnustettava. Toivottavasti luottamus paikalliseen sopimiseen lisääntyisi.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen yhteiskuntasopimuksesta: Tuntuva sysäys parempaan työllisyyteen