Juha Sipilä haluaa Suomen tekoälyn ykkösmaaksi

Pääministeri sanoi, että tekoälyn yhteiskunnallinen ja hyvinvointia tukeva hyödyntäminen edellyttää paitsi uutta osaamista, myös uudenlaista ajattelua, ennakoivia päätöksiä ja pelisääntöjä sekä muutoskykyisiä työmarkkinoita.

”Tekoälyn kehittäminen ja hyödyntäminen on ollut suhteellisen kapeilla harteilla. Nyt lähdemme niitä määrätietoisesti leventämään. Ensimmäinen askel on ymmärryksen lisääminen tekoälyn mahdollisuuksista”, pääministeri sanoi.

Pääministerin mukaan seuraavaksi pitää käynnistää keskustelut asiasta koko Suomessa ja ryhtyä töihin. ”Kaiken tämän rinnalla kartoitetaan koko ajan lainsäädäntöä mahdollistavaksi. Kokeiluja ja alustoja on muutettava koko ajan. Liikennekaari on tästä hyvä esimerkki. Tähän pitää poliittisten päättäjienkin tottua ja oppia. Pohjoismaat ovat valmiita tähän. Pohjoismaista on tehtävissä yhdessä riittävän suuri markkina-alue uusille tuotteille. Suomen on näytettävä suuntaa”, pääministeri sanoi.

Pääministeri muistutti, että meidän on tehtävä myös tekoälysovelluksia, jotka puhuvat ja ymmärtävät suomea ja ruotsia. ”Se on myös digitaalisten palveluiden ehdoton edellytys. Tämä on siis yksi haasteemme.”

Valtioneuvoston kanslia järjestää tiistaina 7. helmikuuta pidettävän Suomalaisen hyvinvoinnin puolesta -seminaarin yhdessä tekoälyn suomalaista yhteistyöfoorumia kokoavan Äly On Tekoja -projektin kanssa. Projekti on osa Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaa. Tekoäly on myös yksi teema valtioneuvoston tulevaisuusselonteon valmistelussa, joka pohtii työn murrosta ja tulevaisuutta.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuha Sipilä haluaa Suomen tekoälyn ykkösmaaksi