Juha Sipilä haluaa Suomen tekoälyn ykkösmaaksi

Pääministeri sanoi, että tekoälyn yhteiskunnallinen ja hyvinvointia tukeva hyödyntäminen edellyttää paitsi uutta osaamista, myös uudenlaista ajattelua, ennakoivia päätöksiä ja pelisääntöjä sekä muutoskykyisiä työmarkkinoita.

”Tekoälyn kehittäminen ja hyödyntäminen on ollut suhteellisen kapeilla harteilla. Nyt lähdemme niitä määrätietoisesti leventämään. Ensimmäinen askel on ymmärryksen lisääminen tekoälyn mahdollisuuksista”, pääministeri sanoi.

Pääministerin mukaan seuraavaksi pitää käynnistää keskustelut asiasta koko Suomessa ja ryhtyä töihin. ”Kaiken tämän rinnalla kartoitetaan koko ajan lainsäädäntöä mahdollistavaksi. Kokeiluja ja alustoja on muutettava koko ajan. Liikennekaari on tästä hyvä esimerkki. Tähän pitää poliittisten päättäjienkin tottua ja oppia. Pohjoismaat ovat valmiita tähän. Pohjoismaista on tehtävissä yhdessä riittävän suuri markkina-alue uusille tuotteille. Suomen on näytettävä suuntaa”, pääministeri sanoi.

Pääministeri muistutti, että meidän on tehtävä myös tekoälysovelluksia, jotka puhuvat ja ymmärtävät suomea ja ruotsia. ”Se on myös digitaalisten palveluiden ehdoton edellytys. Tämä on siis yksi haasteemme.”

Valtioneuvoston kanslia järjestää tiistaina 7. helmikuuta pidettävän Suomalaisen hyvinvoinnin puolesta -seminaarin yhdessä tekoälyn suomalaista yhteistyöfoorumia kokoavan Äly On Tekoja -projektin kanssa. Projekti on osa Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaa. Tekoäly on myös yksi teema valtioneuvoston tulevaisuusselonteon valmistelussa, joka pohtii työn murrosta ja tulevaisuutta.

K-studio poikkeuksellisesti jo viikon alussa maanantaina - luvassa analyysia aluevaalien tuloksesta. Vieraina Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen, Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Jussi Westinen sekä aluevaaleissa menestynyt Joonas Immonen.
24.1.2022 / K-Studio
Tervetuloa mukaan jännittämään aluevaalien tuloksia! Luvassa viime hetken kampanjatunnelmia sekä haastatteluja aluevaaliehdokkailta ympäri Suomen. Menossa mukana myös puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko sekä puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen.
23.1.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuha Sipilä haluaa Suomen tekoälyn ykkösmaaksi