Juha Sipilä haluaa Suomen tekoälyn ykkösmaaksi

Pääministeri sanoi, että tekoälyn yhteiskunnallinen ja hyvinvointia tukeva hyödyntäminen edellyttää paitsi uutta osaamista, myös uudenlaista ajattelua, ennakoivia päätöksiä ja pelisääntöjä sekä muutoskykyisiä työmarkkinoita.

”Tekoälyn kehittäminen ja hyödyntäminen on ollut suhteellisen kapeilla harteilla. Nyt lähdemme niitä määrätietoisesti leventämään. Ensimmäinen askel on ymmärryksen lisääminen tekoälyn mahdollisuuksista”, pääministeri sanoi.

Pääministerin mukaan seuraavaksi pitää käynnistää keskustelut asiasta koko Suomessa ja ryhtyä töihin. ”Kaiken tämän rinnalla kartoitetaan koko ajan lainsäädäntöä mahdollistavaksi. Kokeiluja ja alustoja on muutettava koko ajan. Liikennekaari on tästä hyvä esimerkki. Tähän pitää poliittisten päättäjienkin tottua ja oppia. Pohjoismaat ovat valmiita tähän. Pohjoismaista on tehtävissä yhdessä riittävän suuri markkina-alue uusille tuotteille. Suomen on näytettävä suuntaa”, pääministeri sanoi.

Pääministeri muistutti, että meidän on tehtävä myös tekoälysovelluksia, jotka puhuvat ja ymmärtävät suomea ja ruotsia. ”Se on myös digitaalisten palveluiden ehdoton edellytys. Tämä on siis yksi haasteemme.”

Valtioneuvoston kanslia järjestää tiistaina 7. helmikuuta pidettävän Suomalaisen hyvinvoinnin puolesta -seminaarin yhdessä tekoälyn suomalaista yhteistyöfoorumia kokoavan Äly On Tekoja -projektin kanssa. Projekti on osa Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaa. Tekoäly on myös yksi teema valtioneuvoston tulevaisuusselonteon valmistelussa, joka pohtii työn murrosta ja tulevaisuutta.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuha Sipilä haluaa Suomen tekoälyn ykkösmaaksi