Juhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen

Esimerkiksi kaikista pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkettä on Keskustan johdolla korotettu tällä vaalikaudella kaksi kertaa. Omais- ja perhehoidon rahoitusta on lisätty.

Opiskelevia vanhempia tuetaan huoltajakorotuksella. Lisäksi kaikista pienimpiä vanhempainpäivärahoja ja sairauspäivärahoja korotetaan. Lapsiperheiden tilannetta helpottavat päivähoitomaksujen alennukset ja ensi vuoden alusta lähes 7000 uutta pienituloista perhettä vapautuu maksuista kokonaan.

Juhantalon mukaan perusturvaa on edelleen parannettava uudistaen sitä samalla kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

– On huolehdittava siitä, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana. Perusturvan parantaminen vaikuttaa myönteisesti myös työllisyyskehitykseen, Juhantalo sanoi Keskustan ryhmäpuheessa.

Kovien ratkaisujen kautta nousuun

Pitkään politiikassa mukana ollut Juhantalo muistutti, että Suomen tilanteessa 1990-luvun alun lamassa ja Sipilän hallituksen aloittaessa on ollut paljon samaa.

– Viime vaalikaudella ongelmat eivät kärjistyneet yhtä nopeasti kuin 1990-luvun alussa, mutta lopputulos oli samankaltainen. Suomi oli romahtamassa. Maamme taloudessa kasvoivat vain työttömyys ja valtion velka. Uudistukset jätettiin tekemättä, ministerit joukkopakenivat hallituksesta ja sekasortoiseksi lopuksi hallitus äänesti eduskunnassa omia esityksiään vastaan.

Yhteistä on Juhantalon mukaan myös se, että kummassakin tapauksessa suomalaiset ovat luottaneet Keskustaan Suomen saamiseksi takaisin jaloilleen.

– Ahon hallitus joutui tekemään erittäin kovia ratkaisuja, mutta se sai Suomen uudelleen nousuun. Niin on saanut myös Sipilän hallitus – yhdessä suomalaisten kanssa.

– Monen vuoden alamäen jälkeen Suomi nousee. Talous kasvaa suorastaan kohisten koko maassa, työllisyys paranee ja myös maamme velaksi elämisen loppuminen on näköpiirissä. Kreikan tiestä ei tullutkaan Suomen tie, Juhantalo tähdensi Keskustan ryhmäpuheessa.

Eduskunta aloitti keskiviikkona 13.12. valtion vuoden 2018 budjetin palautekeskustelun.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen