Juhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen

Esimerkiksi kaikista pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkettä on Keskustan johdolla korotettu tällä vaalikaudella kaksi kertaa. Omais- ja perhehoidon rahoitusta on lisätty.

Opiskelevia vanhempia tuetaan huoltajakorotuksella. Lisäksi kaikista pienimpiä vanhempainpäivärahoja ja sairauspäivärahoja korotetaan. Lapsiperheiden tilannetta helpottavat päivähoitomaksujen alennukset ja ensi vuoden alusta lähes 7000 uutta pienituloista perhettä vapautuu maksuista kokonaan.

Juhantalon mukaan perusturvaa on edelleen parannettava uudistaen sitä samalla kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

– On huolehdittava siitä, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana. Perusturvan parantaminen vaikuttaa myönteisesti myös työllisyyskehitykseen, Juhantalo sanoi Keskustan ryhmäpuheessa.

Kovien ratkaisujen kautta nousuun

Pitkään politiikassa mukana ollut Juhantalo muistutti, että Suomen tilanteessa 1990-luvun alun lamassa ja Sipilän hallituksen aloittaessa on ollut paljon samaa.

– Viime vaalikaudella ongelmat eivät kärjistyneet yhtä nopeasti kuin 1990-luvun alussa, mutta lopputulos oli samankaltainen. Suomi oli romahtamassa. Maamme taloudessa kasvoivat vain työttömyys ja valtion velka. Uudistukset jätettiin tekemättä, ministerit joukkopakenivat hallituksesta ja sekasortoiseksi lopuksi hallitus äänesti eduskunnassa omia esityksiään vastaan.

Yhteistä on Juhantalon mukaan myös se, että kummassakin tapauksessa suomalaiset ovat luottaneet Keskustaan Suomen saamiseksi takaisin jaloilleen.

– Ahon hallitus joutui tekemään erittäin kovia ratkaisuja, mutta se sai Suomen uudelleen nousuun. Niin on saanut myös Sipilän hallitus – yhdessä suomalaisten kanssa.

– Monen vuoden alamäen jälkeen Suomi nousee. Talous kasvaa suorastaan kohisten koko maassa, työllisyys paranee ja myös maamme velaksi elämisen loppuminen on näköpiirissä. Kreikan tiestä ei tullutkaan Suomen tie, Juhantalo tähdensi Keskustan ryhmäpuheessa.

Eduskunta aloitti keskiviikkona 13.12. valtion vuoden 2018 budjetin palautekeskustelun.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen