Juhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen

Esimerkiksi kaikista pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkettä on Keskustan johdolla korotettu tällä vaalikaudella kaksi kertaa. Omais- ja perhehoidon rahoitusta on lisätty.

Opiskelevia vanhempia tuetaan huoltajakorotuksella. Lisäksi kaikista pienimpiä vanhempainpäivärahoja ja sairauspäivärahoja korotetaan. Lapsiperheiden tilannetta helpottavat päivähoitomaksujen alennukset ja ensi vuoden alusta lähes 7000 uutta pienituloista perhettä vapautuu maksuista kokonaan.

Juhantalon mukaan perusturvaa on edelleen parannettava uudistaen sitä samalla kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

– On huolehdittava siitä, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana. Perusturvan parantaminen vaikuttaa myönteisesti myös työllisyyskehitykseen, Juhantalo sanoi Keskustan ryhmäpuheessa.

Kovien ratkaisujen kautta nousuun

Pitkään politiikassa mukana ollut Juhantalo muistutti, että Suomen tilanteessa 1990-luvun alun lamassa ja Sipilän hallituksen aloittaessa on ollut paljon samaa.

– Viime vaalikaudella ongelmat eivät kärjistyneet yhtä nopeasti kuin 1990-luvun alussa, mutta lopputulos oli samankaltainen. Suomi oli romahtamassa. Maamme taloudessa kasvoivat vain työttömyys ja valtion velka. Uudistukset jätettiin tekemättä, ministerit joukkopakenivat hallituksesta ja sekasortoiseksi lopuksi hallitus äänesti eduskunnassa omia esityksiään vastaan.

Yhteistä on Juhantalon mukaan myös se, että kummassakin tapauksessa suomalaiset ovat luottaneet Keskustaan Suomen saamiseksi takaisin jaloilleen.

– Ahon hallitus joutui tekemään erittäin kovia ratkaisuja, mutta se sai Suomen uudelleen nousuun. Niin on saanut myös Sipilän hallitus – yhdessä suomalaisten kanssa.

– Monen vuoden alamäen jälkeen Suomi nousee. Talous kasvaa suorastaan kohisten koko maassa, työllisyys paranee ja myös maamme velaksi elämisen loppuminen on näköpiirissä. Kreikan tiestä ei tullutkaan Suomen tie, Juhantalo tähdensi Keskustan ryhmäpuheessa.

Eduskunta aloitti keskiviikkona 13.12. valtion vuoden 2018 budjetin palautekeskustelun.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen