Juhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen

Esimerkiksi kaikista pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkettä on Keskustan johdolla korotettu tällä vaalikaudella kaksi kertaa. Omais- ja perhehoidon rahoitusta on lisätty.

Opiskelevia vanhempia tuetaan huoltajakorotuksella. Lisäksi kaikista pienimpiä vanhempainpäivärahoja ja sairauspäivärahoja korotetaan. Lapsiperheiden tilannetta helpottavat päivähoitomaksujen alennukset ja ensi vuoden alusta lähes 7000 uutta pienituloista perhettä vapautuu maksuista kokonaan.

Juhantalon mukaan perusturvaa on edelleen parannettava uudistaen sitä samalla kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

– On huolehdittava siitä, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana. Perusturvan parantaminen vaikuttaa myönteisesti myös työllisyyskehitykseen, Juhantalo sanoi Keskustan ryhmäpuheessa.

Kovien ratkaisujen kautta nousuun

Pitkään politiikassa mukana ollut Juhantalo muistutti, että Suomen tilanteessa 1990-luvun alun lamassa ja Sipilän hallituksen aloittaessa on ollut paljon samaa.

– Viime vaalikaudella ongelmat eivät kärjistyneet yhtä nopeasti kuin 1990-luvun alussa, mutta lopputulos oli samankaltainen. Suomi oli romahtamassa. Maamme taloudessa kasvoivat vain työttömyys ja valtion velka. Uudistukset jätettiin tekemättä, ministerit joukkopakenivat hallituksesta ja sekasortoiseksi lopuksi hallitus äänesti eduskunnassa omia esityksiään vastaan.

Yhteistä on Juhantalon mukaan myös se, että kummassakin tapauksessa suomalaiset ovat luottaneet Keskustaan Suomen saamiseksi takaisin jaloilleen.

– Ahon hallitus joutui tekemään erittäin kovia ratkaisuja, mutta se sai Suomen uudelleen nousuun. Niin on saanut myös Sipilän hallitus – yhdessä suomalaisten kanssa.

– Monen vuoden alamäen jälkeen Suomi nousee. Talous kasvaa suorastaan kohisten koko maassa, työllisyys paranee ja myös maamme velaksi elämisen loppuminen on näköpiirissä. Kreikan tiestä ei tullutkaan Suomen tie, Juhantalo tähdensi Keskustan ryhmäpuheessa.

Eduskunta aloitti keskiviikkona 13.12. valtion vuoden 2018 budjetin palautekeskustelun.

Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä ajankohtaiset poliittiset aiheet kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
26.11.2020 / K-Studio
Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!
Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, toteavat Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä.
25.11.2020 / Uutiset
Anna-Mari Vimpari Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi
Keskustan ministeriryhmä on kutsunut ministeriryhmän valtiosihteeriksi VTM Anna-Mari Vimparin. Vimpari aloittaa tehtävässään tammikuun alussa. Hän toimii tällä hetkellä Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen