Juhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen

Esimerkiksi kaikista pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkettä on Keskustan johdolla korotettu tällä vaalikaudella kaksi kertaa. Omais- ja perhehoidon rahoitusta on lisätty.

Opiskelevia vanhempia tuetaan huoltajakorotuksella. Lisäksi kaikista pienimpiä vanhempainpäivärahoja ja sairauspäivärahoja korotetaan. Lapsiperheiden tilannetta helpottavat päivähoitomaksujen alennukset ja ensi vuoden alusta lähes 7000 uutta pienituloista perhettä vapautuu maksuista kokonaan.

Juhantalon mukaan perusturvaa on edelleen parannettava uudistaen sitä samalla kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

– On huolehdittava siitä, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana. Perusturvan parantaminen vaikuttaa myönteisesti myös työllisyyskehitykseen, Juhantalo sanoi Keskustan ryhmäpuheessa.

Kovien ratkaisujen kautta nousuun

Pitkään politiikassa mukana ollut Juhantalo muistutti, että Suomen tilanteessa 1990-luvun alun lamassa ja Sipilän hallituksen aloittaessa on ollut paljon samaa.

– Viime vaalikaudella ongelmat eivät kärjistyneet yhtä nopeasti kuin 1990-luvun alussa, mutta lopputulos oli samankaltainen. Suomi oli romahtamassa. Maamme taloudessa kasvoivat vain työttömyys ja valtion velka. Uudistukset jätettiin tekemättä, ministerit joukkopakenivat hallituksesta ja sekasortoiseksi lopuksi hallitus äänesti eduskunnassa omia esityksiään vastaan.

Yhteistä on Juhantalon mukaan myös se, että kummassakin tapauksessa suomalaiset ovat luottaneet Keskustaan Suomen saamiseksi takaisin jaloilleen.

– Ahon hallitus joutui tekemään erittäin kovia ratkaisuja, mutta se sai Suomen uudelleen nousuun. Niin on saanut myös Sipilän hallitus – yhdessä suomalaisten kanssa.

– Monen vuoden alamäen jälkeen Suomi nousee. Talous kasvaa suorastaan kohisten koko maassa, työllisyys paranee ja myös maamme velaksi elämisen loppuminen on näköpiirissä. Kreikan tiestä ei tullutkaan Suomen tie, Juhantalo tähdensi Keskustan ryhmäpuheessa.

Eduskunta aloitti keskiviikkona 13.12. valtion vuoden 2018 budjetin palautekeskustelun.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJuhantalo Keskustan budjettipuheessa: Perusturvaa parannettava edelleen