Puoluehallitus tukee ihmisten valinnanvapauden lisäämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa, mutta korostaa, että valinnanvapaus on vain yksi keino vahvistaa palveluja.

Järjestämisvastuun sosiaali- ja terveyspalveluista on tulevaisuudessakin oltava julkisilla toimijoilla eli maakunnilla. Nyt tehtävät valinnanvapausratkaisut eivät saa vaarantaa julkisen sektorin toimintaedellytyksiä yhdessäkään maakunnassa.

Puoluehallituksen mielestä on vielä tarkkaan harkittava, miten laajasti, yksityiskohtaisesti ja velvoittavasti valinnanvapauteen sisältyvä asiakasseteli määritellään.

Maakunnille on annettava liikkumavaraa määritellä paikallisten tarpeiden mukaan itselleen sopiva tapa ja laajuus asiakassetelin käyttöönottamisesta.

Puoluehallitus katsoo, että laajamittaisesti toteutettuna asiakassetelin vieminen erikoissairaanhoitoon voi vaarantaa lääkärien ja hoitajien peruskoulutuksen sekä erikoislääkärikoulutuksen järjestämisen sekä ympärivuorokautisen päivystysvalmiuden turvaamisen.

Uudistuksella ei saa vaarantaa erikoissairaanhoidon ammattitaitoisen henkilöstön saatavuutta, puoluehallitus tähdentää.

Puoluehallitus päätti kokouksessaan keskiviikkona 13.12. Keskustan lausunnosta ns. valinnanvapausesitykseen.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSote- ja maakuntauudistus maaliin – maakunnille liikkumavaraa valinnanvapauden toteuttamiseen