Puoluehallitus tukee ihmisten valinnanvapauden lisäämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa, mutta korostaa, että valinnanvapaus on vain yksi keino vahvistaa palveluja.

Järjestämisvastuun sosiaali- ja terveyspalveluista on tulevaisuudessakin oltava julkisilla toimijoilla eli maakunnilla. Nyt tehtävät valinnanvapausratkaisut eivät saa vaarantaa julkisen sektorin toimintaedellytyksiä yhdessäkään maakunnassa.

Puoluehallituksen mielestä on vielä tarkkaan harkittava, miten laajasti, yksityiskohtaisesti ja velvoittavasti valinnanvapauteen sisältyvä asiakasseteli määritellään.

Maakunnille on annettava liikkumavaraa määritellä paikallisten tarpeiden mukaan itselleen sopiva tapa ja laajuus asiakassetelin käyttöönottamisesta.

Puoluehallitus katsoo, että laajamittaisesti toteutettuna asiakassetelin vieminen erikoissairaanhoitoon voi vaarantaa lääkärien ja hoitajien peruskoulutuksen sekä erikoislääkärikoulutuksen järjestämisen sekä ympärivuorokautisen päivystysvalmiuden turvaamisen.

Uudistuksella ei saa vaarantaa erikoissairaanhoidon ammattitaitoisen henkilöstön saatavuutta, puoluehallitus tähdentää.

Puoluehallitus päätti kokouksessaan keskiviikkona 13.12. Keskustan lausunnosta ns. valinnanvapausesitykseen.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSote- ja maakuntauudistus maaliin – maakunnille liikkumavaraa valinnanvapauden toteuttamiseen