Puoluehallitus tukee ihmisten valinnanvapauden lisäämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa, mutta korostaa, että valinnanvapaus on vain yksi keino vahvistaa palveluja.

Järjestämisvastuun sosiaali- ja terveyspalveluista on tulevaisuudessakin oltava julkisilla toimijoilla eli maakunnilla. Nyt tehtävät valinnanvapausratkaisut eivät saa vaarantaa julkisen sektorin toimintaedellytyksiä yhdessäkään maakunnassa.

Puoluehallituksen mielestä on vielä tarkkaan harkittava, miten laajasti, yksityiskohtaisesti ja velvoittavasti valinnanvapauteen sisältyvä asiakasseteli määritellään.

Maakunnille on annettava liikkumavaraa määritellä paikallisten tarpeiden mukaan itselleen sopiva tapa ja laajuus asiakassetelin käyttöönottamisesta.

Puoluehallitus katsoo, että laajamittaisesti toteutettuna asiakassetelin vieminen erikoissairaanhoitoon voi vaarantaa lääkärien ja hoitajien peruskoulutuksen sekä erikoislääkärikoulutuksen järjestämisen sekä ympärivuorokautisen päivystysvalmiuden turvaamisen.

Uudistuksella ei saa vaarantaa erikoissairaanhoidon ammattitaitoisen henkilöstön saatavuutta, puoluehallitus tähdentää.

Puoluehallitus päätti kokouksessaan keskiviikkona 13.12. Keskustan lausunnosta ns. valinnanvapausesitykseen.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSote- ja maakuntauudistus maaliin – maakunnille liikkumavaraa valinnanvapauden toteuttamiseen