Siirry sisältöön

Puoluehallitus tukee ihmisten valinnanvapauden lisäämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa, mutta korostaa, että valinnanvapaus on vain yksi keino vahvistaa palveluja.

Järjestämisvastuun sosiaali- ja terveyspalveluista on tulevaisuudessakin oltava julkisilla toimijoilla eli maakunnilla. Nyt tehtävät valinnanvapausratkaisut eivät saa vaarantaa julkisen sektorin toimintaedellytyksiä yhdessäkään maakunnassa.

Puoluehallituksen mielestä on vielä tarkkaan harkittava, miten laajasti, yksityiskohtaisesti ja velvoittavasti valinnanvapauteen sisältyvä asiakasseteli määritellään.

Maakunnille on annettava liikkumavaraa määritellä paikallisten tarpeiden mukaan itselleen sopiva tapa ja laajuus asiakassetelin käyttöönottamisesta.

Puoluehallitus katsoo, että laajamittaisesti toteutettuna asiakassetelin vieminen erikoissairaanhoitoon voi vaarantaa lääkärien ja hoitajien peruskoulutuksen sekä erikoislääkärikoulutuksen järjestämisen sekä ympärivuorokautisen päivystysvalmiuden turvaamisen.

Uudistuksella ei saa vaarantaa erikoissairaanhoidon ammattitaitoisen henkilöstön saatavuutta, puoluehallitus tähdentää.

Puoluehallitus päätti kokouksessaan keskiviikkona 13.12. Keskustan lausunnosta ns. valinnanvapausesitykseen.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetSote- ja maakuntauudistus maaliin – maakunnille liikkumavaraa valinnanvapauden toteuttamiseen