Puoluehallitus tukee ihmisten valinnanvapauden lisäämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa, mutta korostaa, että valinnanvapaus on vain yksi keino vahvistaa palveluja.

Järjestämisvastuun sosiaali- ja terveyspalveluista on tulevaisuudessakin oltava julkisilla toimijoilla eli maakunnilla. Nyt tehtävät valinnanvapausratkaisut eivät saa vaarantaa julkisen sektorin toimintaedellytyksiä yhdessäkään maakunnassa.

Puoluehallituksen mielestä on vielä tarkkaan harkittava, miten laajasti, yksityiskohtaisesti ja velvoittavasti valinnanvapauteen sisältyvä asiakasseteli määritellään.

Maakunnille on annettava liikkumavaraa määritellä paikallisten tarpeiden mukaan itselleen sopiva tapa ja laajuus asiakassetelin käyttöönottamisesta.

Puoluehallitus katsoo, että laajamittaisesti toteutettuna asiakassetelin vieminen erikoissairaanhoitoon voi vaarantaa lääkärien ja hoitajien peruskoulutuksen sekä erikoislääkärikoulutuksen järjestämisen sekä ympärivuorokautisen päivystysvalmiuden turvaamisen.

Uudistuksella ei saa vaarantaa erikoissairaanhoidon ammattitaitoisen henkilöstön saatavuutta, puoluehallitus tähdentää.

Puoluehallitus päätti kokouksessaan keskiviikkona 13.12. Keskustan lausunnosta ns. valinnanvapausesitykseen.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSote- ja maakuntauudistus maaliin – maakunnille liikkumavaraa valinnanvapauden toteuttamiseen