– Säännöksiä muutetaan niin, että maakunnalla ei ole velvollisuutta tarjota asiakasseteleitä erikoissairaanhoidon palveluihin. Asiakasseteliä on kuitenkin tarjottava, mikäli potilas ei saa hoitotakuun edellyttämässä kuuden kuukauden määräajassa maakunnan liikelaitoksen tarjoamia erikoissairaanhoidon palveluja. Näin asiakasseteli toimii oikeassa paikassa purkamassa jonoja ja varmistamassa hoitoon pääsyä ajoissa, Saarikko toteaa.

Nyt on myös sovittu siitä, että maakunta päättää väestönsä palvelutarpeen perusteella, mitä erikoisalojen palveluja sote-keskuksissa tarjotaan. Tarkkaan määriteltyä listaa ei tule, vaan tässäkin korostetaan maakunnan omaa tarveharkintaa ja päätösvaltaa.

– Sote-keskus voi vahvistaa toimintaansa esimerkiksi sydänhoitajalla ja geriatrilla tai psykiatrisella hoitajalla ja lastenlääkärillä – alueen väestön tarpeiden mukaan, Saarikko havainnollistaa lakiesitystä.

Lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Pykälien kokonaisuus tulee ensimmäisen kerran hallituksen reformiministerien käsittelyyn loppiaiseen jälkeen. Valmistelussa huomioidaan lausuntopalaute mahdollisimman tarkasti.

– Olen tyytyväinen, että nyt tehdyllä ratkaisulla turvataan julkiset sote-palvelut eikä päivystystoiminta vaarannu. Näillä linjauksilla lakikokonaisuus pysyy aikataulussa ja on eduskunnan hyväksyttävissä kevätistuntokauden aikana, Saarikko summaa tehtyjä päätöksiä.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPerhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko: Soten valinnanvapaudessa lisää päätösvaltaa maakunnille