– Säännöksiä muutetaan niin, että maakunnalla ei ole velvollisuutta tarjota asiakasseteleitä erikoissairaanhoidon palveluihin. Asiakasseteliä on kuitenkin tarjottava, mikäli potilas ei saa hoitotakuun edellyttämässä kuuden kuukauden määräajassa maakunnan liikelaitoksen tarjoamia erikoissairaanhoidon palveluja. Näin asiakasseteli toimii oikeassa paikassa purkamassa jonoja ja varmistamassa hoitoon pääsyä ajoissa, Saarikko toteaa.

Nyt on myös sovittu siitä, että maakunta päättää väestönsä palvelutarpeen perusteella, mitä erikoisalojen palveluja sote-keskuksissa tarjotaan. Tarkkaan määriteltyä listaa ei tule, vaan tässäkin korostetaan maakunnan omaa tarveharkintaa ja päätösvaltaa.

– Sote-keskus voi vahvistaa toimintaansa esimerkiksi sydänhoitajalla ja geriatrilla tai psykiatrisella hoitajalla ja lastenlääkärillä – alueen väestön tarpeiden mukaan, Saarikko havainnollistaa lakiesitystä.

Lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Pykälien kokonaisuus tulee ensimmäisen kerran hallituksen reformiministerien käsittelyyn loppiaiseen jälkeen. Valmistelussa huomioidaan lausuntopalaute mahdollisimman tarkasti.

– Olen tyytyväinen, että nyt tehdyllä ratkaisulla turvataan julkiset sote-palvelut eikä päivystystoiminta vaarannu. Näillä linjauksilla lakikokonaisuus pysyy aikataulussa ja on eduskunnan hyväksyttävissä kevätistuntokauden aikana, Saarikko summaa tehtyjä päätöksiä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPerhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko: Soten valinnanvapaudessa lisää päätösvaltaa maakunnille