– Säännöksiä muutetaan niin, että maakunnalla ei ole velvollisuutta tarjota asiakasseteleitä erikoissairaanhoidon palveluihin. Asiakasseteliä on kuitenkin tarjottava, mikäli potilas ei saa hoitotakuun edellyttämässä kuuden kuukauden määräajassa maakunnan liikelaitoksen tarjoamia erikoissairaanhoidon palveluja. Näin asiakasseteli toimii oikeassa paikassa purkamassa jonoja ja varmistamassa hoitoon pääsyä ajoissa, Saarikko toteaa.

Nyt on myös sovittu siitä, että maakunta päättää väestönsä palvelutarpeen perusteella, mitä erikoisalojen palveluja sote-keskuksissa tarjotaan. Tarkkaan määriteltyä listaa ei tule, vaan tässäkin korostetaan maakunnan omaa tarveharkintaa ja päätösvaltaa.

– Sote-keskus voi vahvistaa toimintaansa esimerkiksi sydänhoitajalla ja geriatrilla tai psykiatrisella hoitajalla ja lastenlääkärillä – alueen väestön tarpeiden mukaan, Saarikko havainnollistaa lakiesitystä.

Lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Pykälien kokonaisuus tulee ensimmäisen kerran hallituksen reformiministerien käsittelyyn loppiaiseen jälkeen. Valmistelussa huomioidaan lausuntopalaute mahdollisimman tarkasti.

– Olen tyytyväinen, että nyt tehdyllä ratkaisulla turvataan julkiset sote-palvelut eikä päivystystoiminta vaarannu. Näillä linjauksilla lakikokonaisuus pysyy aikataulussa ja on eduskunnan hyväksyttävissä kevätistuntokauden aikana, Saarikko summaa tehtyjä päätöksiä.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPerhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko: Soten valinnanvapaudessa lisää päätösvaltaa maakunnille