– Säännöksiä muutetaan niin, että maakunnalla ei ole velvollisuutta tarjota asiakasseteleitä erikoissairaanhoidon palveluihin. Asiakasseteliä on kuitenkin tarjottava, mikäli potilas ei saa hoitotakuun edellyttämässä kuuden kuukauden määräajassa maakunnan liikelaitoksen tarjoamia erikoissairaanhoidon palveluja. Näin asiakasseteli toimii oikeassa paikassa purkamassa jonoja ja varmistamassa hoitoon pääsyä ajoissa, Saarikko toteaa.

Nyt on myös sovittu siitä, että maakunta päättää väestönsä palvelutarpeen perusteella, mitä erikoisalojen palveluja sote-keskuksissa tarjotaan. Tarkkaan määriteltyä listaa ei tule, vaan tässäkin korostetaan maakunnan omaa tarveharkintaa ja päätösvaltaa.

– Sote-keskus voi vahvistaa toimintaansa esimerkiksi sydänhoitajalla ja geriatrilla tai psykiatrisella hoitajalla ja lastenlääkärillä – alueen väestön tarpeiden mukaan, Saarikko havainnollistaa lakiesitystä.

Lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Pykälien kokonaisuus tulee ensimmäisen kerran hallituksen reformiministerien käsittelyyn loppiaiseen jälkeen. Valmistelussa huomioidaan lausuntopalaute mahdollisimman tarkasti.

– Olen tyytyväinen, että nyt tehdyllä ratkaisulla turvataan julkiset sote-palvelut eikä päivystystoiminta vaarannu. Näillä linjauksilla lakikokonaisuus pysyy aikataulussa ja on eduskunnan hyväksyttävissä kevätistuntokauden aikana, Saarikko summaa tehtyjä päätöksiä.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetPerhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko: Soten valinnanvapaudessa lisää päätösvaltaa maakunnille