Suomen talous on tällä vaalikaudella laitettu Keskustan johdolla kuntoon. Vuosien alamäen jälkeen talous kasvaa ja työllisyys paranee. Velaksi eläminen on jo taittunut ja velkaantuminen loppuu suunnitellusti eli viimeistään vuonna 2021.

Keskustalle tärkeintä tästä eteenpäin on laittaa suomalainen yhteiskunta kuntoon.

Suomessa on edelleen paljon ihmisiä, joilla ei syystä tai toisesta mene hyvin. Köyhyyden, eriarvoisuuden, osattomuuden ja syrjäytymisen kitkemiseksi on tehtävä ratkaisuja laaja-alaisesti. Saaren työryhmän raportti luo tälle osaltaan edellytyksiä.

Suomeen tarvitaan eriarvoisuuden vähentämispolitiikka, kuten Saaren porukka esittää, ja sen taakse yhteiskunnan kaikki keskeiset voimakeskukset. Hallituksen ja eduskunnan tärkeä tehtävä on pitää huolta niistä ihmisistä, joilla ei ole voimakkaita etujärjestöjä tai rahapiirejä tukenaan.

Tasa-arvoisen yhteiskunnan kestävin tae on, että vielä ilman työtä oleville saadaan töitä. Tällä vaalikaudella aikaansaatua myönteistä käännettä on ylläpidettävä. Tavoitteena on oltava, että edelleen seuraavalla vaalikaudella vähintään 100 000 työtä vailla olevaa työllistyy.

Sote- ja maakuntauudistuksen maaliin vieminen tänä keväänä on eriarvoisuuden vähentämisen kannalta ehdottoman tärkeää. Jos nyt ei saada valmista, etenkin perusterveydenhuolto rapistuu, sosiaalipuolen ongelmat kärjistyvät ja palveluja yksityistetään hallitsemattomasti. Kärsijöinä ovat silloin nimenomaan heikompiosaiset.

Saaren työryhmä peräänkuuluttaa perusturvan uudistamista. Tähän on helppo yhtyä ja nykyisen tukiviidakon perkaaminen onkin jo aloitettu. Selkeyttämisen lisäksi perusturvaa on myös lähivuosina parannettava ennen muuta kaikista köyhimpien tai muuten vaikeimmassa tilanteessa olevien osalta. Toivottavasti tässä voidaan edes jonkun verran edetä vielä tällä vaalikaudella niiden parannusten jatkoksi, mitä on jo tehty, kuten takuueläkkeen korotukset.

Hallituksen kannattaa keskuudessaan muutoinkin arvioida, mitkä Saaren porukan esityksistä voitaisiin toteuttaa ripeällä aikataululla. Esimerkiksi työryhmän ehdottamat ylivelkaantuneiden tilannetta helpottavat ratkaisut ovat mielestäni sellaisia. Samaan kokonaisuuteen sopisi hyvin myös ulosoton suoja-osuuden korottaminen.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen Saaren työryhmän raportista: Eriarvoisuuden kitkeminen asialistan kärkeen