Suomen talous on tällä vaalikaudella laitettu Keskustan johdolla kuntoon. Vuosien alamäen jälkeen talous kasvaa ja työllisyys paranee. Velaksi eläminen on jo taittunut ja velkaantuminen loppuu suunnitellusti eli viimeistään vuonna 2021.

Keskustalle tärkeintä tästä eteenpäin on laittaa suomalainen yhteiskunta kuntoon.

Suomessa on edelleen paljon ihmisiä, joilla ei syystä tai toisesta mene hyvin. Köyhyyden, eriarvoisuuden, osattomuuden ja syrjäytymisen kitkemiseksi on tehtävä ratkaisuja laaja-alaisesti. Saaren työryhmän raportti luo tälle osaltaan edellytyksiä.

Suomeen tarvitaan eriarvoisuuden vähentämispolitiikka, kuten Saaren porukka esittää, ja sen taakse yhteiskunnan kaikki keskeiset voimakeskukset. Hallituksen ja eduskunnan tärkeä tehtävä on pitää huolta niistä ihmisistä, joilla ei ole voimakkaita etujärjestöjä tai rahapiirejä tukenaan.

Tasa-arvoisen yhteiskunnan kestävin tae on, että vielä ilman työtä oleville saadaan töitä. Tällä vaalikaudella aikaansaatua myönteistä käännettä on ylläpidettävä. Tavoitteena on oltava, että edelleen seuraavalla vaalikaudella vähintään 100 000 työtä vailla olevaa työllistyy.

Sote- ja maakuntauudistuksen maaliin vieminen tänä keväänä on eriarvoisuuden vähentämisen kannalta ehdottoman tärkeää. Jos nyt ei saada valmista, etenkin perusterveydenhuolto rapistuu, sosiaalipuolen ongelmat kärjistyvät ja palveluja yksityistetään hallitsemattomasti. Kärsijöinä ovat silloin nimenomaan heikompiosaiset.

Saaren työryhmä peräänkuuluttaa perusturvan uudistamista. Tähän on helppo yhtyä ja nykyisen tukiviidakon perkaaminen onkin jo aloitettu. Selkeyttämisen lisäksi perusturvaa on myös lähivuosina parannettava ennen muuta kaikista köyhimpien tai muuten vaikeimmassa tilanteessa olevien osalta. Toivottavasti tässä voidaan edes jonkun verran edetä vielä tällä vaalikaudella niiden parannusten jatkoksi, mitä on jo tehty, kuten takuueläkkeen korotukset.

Hallituksen kannattaa keskuudessaan muutoinkin arvioida, mitkä Saaren porukan esityksistä voitaisiin toteuttaa ripeällä aikataululla. Esimerkiksi työryhmän ehdottamat ylivelkaantuneiden tilannetta helpottavat ratkaisut ovat mielestäni sellaisia. Samaan kokonaisuuteen sopisi hyvin myös ulosoton suoja-osuuden korottaminen.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen Saaren työryhmän raportista: Eriarvoisuuden kitkeminen asialistan kärkeen