Suomen talous on tällä vaalikaudella laitettu Keskustan johdolla kuntoon. Vuosien alamäen jälkeen talous kasvaa ja työllisyys paranee. Velaksi eläminen on jo taittunut ja velkaantuminen loppuu suunnitellusti eli viimeistään vuonna 2021.

Keskustalle tärkeintä tästä eteenpäin on laittaa suomalainen yhteiskunta kuntoon.

Suomessa on edelleen paljon ihmisiä, joilla ei syystä tai toisesta mene hyvin. Köyhyyden, eriarvoisuuden, osattomuuden ja syrjäytymisen kitkemiseksi on tehtävä ratkaisuja laaja-alaisesti. Saaren työryhmän raportti luo tälle osaltaan edellytyksiä.

Suomeen tarvitaan eriarvoisuuden vähentämispolitiikka, kuten Saaren porukka esittää, ja sen taakse yhteiskunnan kaikki keskeiset voimakeskukset. Hallituksen ja eduskunnan tärkeä tehtävä on pitää huolta niistä ihmisistä, joilla ei ole voimakkaita etujärjestöjä tai rahapiirejä tukenaan.

Tasa-arvoisen yhteiskunnan kestävin tae on, että vielä ilman työtä oleville saadaan töitä. Tällä vaalikaudella aikaansaatua myönteistä käännettä on ylläpidettävä. Tavoitteena on oltava, että edelleen seuraavalla vaalikaudella vähintään 100 000 työtä vailla olevaa työllistyy.

Sote- ja maakuntauudistuksen maaliin vieminen tänä keväänä on eriarvoisuuden vähentämisen kannalta ehdottoman tärkeää. Jos nyt ei saada valmista, etenkin perusterveydenhuolto rapistuu, sosiaalipuolen ongelmat kärjistyvät ja palveluja yksityistetään hallitsemattomasti. Kärsijöinä ovat silloin nimenomaan heikompiosaiset.

Saaren työryhmä peräänkuuluttaa perusturvan uudistamista. Tähän on helppo yhtyä ja nykyisen tukiviidakon perkaaminen onkin jo aloitettu. Selkeyttämisen lisäksi perusturvaa on myös lähivuosina parannettava ennen muuta kaikista köyhimpien tai muuten vaikeimmassa tilanteessa olevien osalta. Toivottavasti tässä voidaan edes jonkun verran edetä vielä tällä vaalikaudella niiden parannusten jatkoksi, mitä on jo tehty, kuten takuueläkkeen korotukset.

Hallituksen kannattaa keskuudessaan muutoinkin arvioida, mitkä Saaren porukan esityksistä voitaisiin toteuttaa ripeällä aikataululla. Esimerkiksi työryhmän ehdottamat ylivelkaantuneiden tilannetta helpottavat ratkaisut ovat mielestäni sellaisia. Samaan kokonaisuuteen sopisi hyvin myös ulosoton suoja-osuuden korottaminen.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen Saaren työryhmän raportista: Eriarvoisuuden kitkeminen asialistan kärkeen