Suomen talous on tällä vaalikaudella laitettu Keskustan johdolla kuntoon. Vuosien alamäen jälkeen talous kasvaa ja työllisyys paranee. Velaksi eläminen on jo taittunut ja velkaantuminen loppuu suunnitellusti eli viimeistään vuonna 2021.

Keskustalle tärkeintä tästä eteenpäin on laittaa suomalainen yhteiskunta kuntoon.

Suomessa on edelleen paljon ihmisiä, joilla ei syystä tai toisesta mene hyvin. Köyhyyden, eriarvoisuuden, osattomuuden ja syrjäytymisen kitkemiseksi on tehtävä ratkaisuja laaja-alaisesti. Saaren työryhmän raportti luo tälle osaltaan edellytyksiä.

Suomeen tarvitaan eriarvoisuuden vähentämispolitiikka, kuten Saaren porukka esittää, ja sen taakse yhteiskunnan kaikki keskeiset voimakeskukset. Hallituksen ja eduskunnan tärkeä tehtävä on pitää huolta niistä ihmisistä, joilla ei ole voimakkaita etujärjestöjä tai rahapiirejä tukenaan.

Tasa-arvoisen yhteiskunnan kestävin tae on, että vielä ilman työtä oleville saadaan töitä. Tällä vaalikaudella aikaansaatua myönteistä käännettä on ylläpidettävä. Tavoitteena on oltava, että edelleen seuraavalla vaalikaudella vähintään 100 000 työtä vailla olevaa työllistyy.

Sote- ja maakuntauudistuksen maaliin vieminen tänä keväänä on eriarvoisuuden vähentämisen kannalta ehdottoman tärkeää. Jos nyt ei saada valmista, etenkin perusterveydenhuolto rapistuu, sosiaalipuolen ongelmat kärjistyvät ja palveluja yksityistetään hallitsemattomasti. Kärsijöinä ovat silloin nimenomaan heikompiosaiset.

Saaren työryhmä peräänkuuluttaa perusturvan uudistamista. Tähän on helppo yhtyä ja nykyisen tukiviidakon perkaaminen onkin jo aloitettu. Selkeyttämisen lisäksi perusturvaa on myös lähivuosina parannettava ennen muuta kaikista köyhimpien tai muuten vaikeimmassa tilanteessa olevien osalta. Toivottavasti tässä voidaan edes jonkun verran edetä vielä tällä vaalikaudella niiden parannusten jatkoksi, mitä on jo tehty, kuten takuueläkkeen korotukset.

Hallituksen kannattaa keskuudessaan muutoinkin arvioida, mitkä Saaren porukan esityksistä voitaisiin toteuttaa ripeällä aikataululla. Esimerkiksi työryhmän ehdottamat ylivelkaantuneiden tilannetta helpottavat ratkaisut ovat mielestäni sellaisia. Samaan kokonaisuuteen sopisi hyvin myös ulosoton suoja-osuuden korottaminen.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen Saaren työryhmän raportista: Eriarvoisuuden kitkeminen asialistan kärkeen