Keskustan puoluekokous sai 302 aloitetta vastattavakseen

Aloitteiden suurimmat aihekokonaisuudet ovat puolueen järjestötoiminta, talous ja verot, sosiaali- ja terveyskysymykset ja koulutuspolitiikka. Nämä samat aihealueet painottuvat puoluekokouksesta toiseen.

– Edellisiin puoluekokouksiin verrattuna yksittäisiä ”muotiaiheita” ovat nyt muun muassa muovin käytön vähentäminen, merimetsojen ja hylkeiden aiheuttamat haitat ja koulutuksen osalta sen saavutettavuus ja tasa-arvo. Normaalia vähemmän aloitteita tuli esimerkiksi perusväylänpidosta, ynnää puoluesihteeri Ovaska aloitesatoa.

Keskustan jäsenjärjestöillä on oikeus tehdä aloitteita puoluekokoukselle yhteiskunnallisesti tärkeiden tai Keskustan omaan toimintaan liittyvän asioiden päättämiseksi tai edistämiseksi. Ovaskan mukaan kaikki aloitteet ovat nyt puolueen työryhmien käsiteltävinä. Vastauksista niihin päättää lopullisesti Sotkamon puoluekokous 10.6.2018. Vastaus aloitteeseen voi olla sitä tukeva, osittain tukeva tai kielteinen.

– Määrä on huikea ja enemmän kuin pitkiin aikoihin. Tämä kertoo siitä, että puoluedemokratia on Keskustassa voimissaan, ainakin jos sitä mitataan järjestöjemme aktiivisuudella ottaa kantaa politiikan asiakysymyksiin ja puolueen kehittämiseen, toteaa puoluesihteeri Jouni Ovaska.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluekokous sai 302 aloitetta vastattavakseen