Keskustan puoluekokous sai 302 aloitetta vastattavakseen

Aloitteiden suurimmat aihekokonaisuudet ovat puolueen järjestötoiminta, talous ja verot, sosiaali- ja terveyskysymykset ja koulutuspolitiikka. Nämä samat aihealueet painottuvat puoluekokouksesta toiseen.

– Edellisiin puoluekokouksiin verrattuna yksittäisiä ”muotiaiheita” ovat nyt muun muassa muovin käytön vähentäminen, merimetsojen ja hylkeiden aiheuttamat haitat ja koulutuksen osalta sen saavutettavuus ja tasa-arvo. Normaalia vähemmän aloitteita tuli esimerkiksi perusväylänpidosta, ynnää puoluesihteeri Ovaska aloitesatoa.

Keskustan jäsenjärjestöillä on oikeus tehdä aloitteita puoluekokoukselle yhteiskunnallisesti tärkeiden tai Keskustan omaan toimintaan liittyvän asioiden päättämiseksi tai edistämiseksi. Ovaskan mukaan kaikki aloitteet ovat nyt puolueen työryhmien käsiteltävinä. Vastauksista niihin päättää lopullisesti Sotkamon puoluekokous 10.6.2018. Vastaus aloitteeseen voi olla sitä tukeva, osittain tukeva tai kielteinen.

– Määrä on huikea ja enemmän kuin pitkiin aikoihin. Tämä kertoo siitä, että puoluedemokratia on Keskustassa voimissaan, ainakin jos sitä mitataan järjestöjemme aktiivisuudella ottaa kantaa politiikan asiakysymyksiin ja puolueen kehittämiseen, toteaa puoluesihteeri Jouni Ovaska.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluekokous sai 302 aloitetta vastattavakseen