Keskustan puoluekokous sai 302 aloitetta vastattavakseen

Aloitteiden suurimmat aihekokonaisuudet ovat puolueen järjestötoiminta, talous ja verot, sosiaali- ja terveyskysymykset ja koulutuspolitiikka. Nämä samat aihealueet painottuvat puoluekokouksesta toiseen.

– Edellisiin puoluekokouksiin verrattuna yksittäisiä ”muotiaiheita” ovat nyt muun muassa muovin käytön vähentäminen, merimetsojen ja hylkeiden aiheuttamat haitat ja koulutuksen osalta sen saavutettavuus ja tasa-arvo. Normaalia vähemmän aloitteita tuli esimerkiksi perusväylänpidosta, ynnää puoluesihteeri Ovaska aloitesatoa.

Keskustan jäsenjärjestöillä on oikeus tehdä aloitteita puoluekokoukselle yhteiskunnallisesti tärkeiden tai Keskustan omaan toimintaan liittyvän asioiden päättämiseksi tai edistämiseksi. Ovaskan mukaan kaikki aloitteet ovat nyt puolueen työryhmien käsiteltävinä. Vastauksista niihin päättää lopullisesti Sotkamon puoluekokous 10.6.2018. Vastaus aloitteeseen voi olla sitä tukeva, osittain tukeva tai kielteinen.

– Määrä on huikea ja enemmän kuin pitkiin aikoihin. Tämä kertoo siitä, että puoluedemokratia on Keskustassa voimissaan, ainakin jos sitä mitataan järjestöjemme aktiivisuudella ottaa kantaa politiikan asiakysymyksiin ja puolueen kehittämiseen, toteaa puoluesihteeri Jouni Ovaska.

Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020
Pitkäaikainen ja merkittävä keskustavaikuttaja, ministeri Marjatta Väänänen on poissa. Väänäsen muisto puolueessa elää ikuisesti. Koko keskustayhteisö ottaa lämpimästi osaa lähiomaisten suruun.
19.10.2020 / Uutiset
Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa
Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi.
17.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluekokous sai 302 aloitetta vastattavakseen