Puska: Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ansaitsee kaiken tuen

– Kohtuullinen päivittäinen liikunta kävelyn tai pyöräilyn muodossa vähentää useita terveydellisiä riskejä ja auttaa painonhallintaa. Se suojaa monilta kansantaudeilta sekä lisää hyvinvointia ja toimintakykyä. Tällainen kehitys vähentää myös sote-palvelujen tarvetta ja edistää muutenkin kansantalouden tavoitteita. Sillä voi myös säästää omia matkakustannuksiaan, toteaa Puska.

Terveyden ylläpitäminen liikunnalla ja terveillä elintavoilla on kestävää kehitystä parhaimmillaan. Kun motorisoidun liikenteen päästöjä voidaan näin vähentää, se auttaa ruuhkien ja melun vähentämisessä sekä ilmastonsuojelussa.

– Periaatepäätöksessä on joukko tärkeitä toimenpide-ehdotuksia. Aivan avainasemassa on helpottaa kävelyn ja pyöräilyn mahdollisuuksia kaupungeissa. Päätös tähdentää kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuurin kehittämistä sekä kävely- ja pyöräteiden kunnossapitoa ja hoitoa. Nämä ovat kansalaisten kävelyn ja pyöräilyn edistämisen kannalta aivan keskeisiä tekijöitä, joille kaupunkisuunnittelussa tule panna suuri paino, sanoo Puska.

Tärkeää myös, että päätöksessä on mukana lainsäädännön, ohjauksen ja koulutuksen kehittäminen. Tämä vaatii poikkihallinnollista yhteistyötä.

– Kansalaiset ovat monella tavalla kiinnostuneita omasta terveydestään ja halukkaita pyrkimään terveyttä edistäviin muutoksiin. Tällaisten muutosten helpottaminen on positiivinen keino ja avainasemassa. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä yhtyvät terveydelliset ja monet muut hyödyt. Tämän periaatepäätöksen toimien toteuttaminen ei vaadi suuria lisäkustannuksia ja ansaitsee kaiken tuen, toteaa Puska.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuska: Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ansaitsee kaiken tuen