Puska: Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ansaitsee kaiken tuen

– Kohtuullinen päivittäinen liikunta kävelyn tai pyöräilyn muodossa vähentää useita terveydellisiä riskejä ja auttaa painonhallintaa. Se suojaa monilta kansantaudeilta sekä lisää hyvinvointia ja toimintakykyä. Tällainen kehitys vähentää myös sote-palvelujen tarvetta ja edistää muutenkin kansantalouden tavoitteita. Sillä voi myös säästää omia matkakustannuksiaan, toteaa Puska.

Terveyden ylläpitäminen liikunnalla ja terveillä elintavoilla on kestävää kehitystä parhaimmillaan. Kun motorisoidun liikenteen päästöjä voidaan näin vähentää, se auttaa ruuhkien ja melun vähentämisessä sekä ilmastonsuojelussa.

– Periaatepäätöksessä on joukko tärkeitä toimenpide-ehdotuksia. Aivan avainasemassa on helpottaa kävelyn ja pyöräilyn mahdollisuuksia kaupungeissa. Päätös tähdentää kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuurin kehittämistä sekä kävely- ja pyöräteiden kunnossapitoa ja hoitoa. Nämä ovat kansalaisten kävelyn ja pyöräilyn edistämisen kannalta aivan keskeisiä tekijöitä, joille kaupunkisuunnittelussa tule panna suuri paino, sanoo Puska.

Tärkeää myös, että päätöksessä on mukana lainsäädännön, ohjauksen ja koulutuksen kehittäminen. Tämä vaatii poikkihallinnollista yhteistyötä.

– Kansalaiset ovat monella tavalla kiinnostuneita omasta terveydestään ja halukkaita pyrkimään terveyttä edistäviin muutoksiin. Tällaisten muutosten helpottaminen on positiivinen keino ja avainasemassa. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä yhtyvät terveydelliset ja monet muut hyödyt. Tämän periaatepäätöksen toimien toteuttaminen ei vaadi suuria lisäkustannuksia ja ansaitsee kaiken tuen, toteaa Puska.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuska: Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ansaitsee kaiken tuen