Puska: Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ansaitsee kaiken tuen

– Kohtuullinen päivittäinen liikunta kävelyn tai pyöräilyn muodossa vähentää useita terveydellisiä riskejä ja auttaa painonhallintaa. Se suojaa monilta kansantaudeilta sekä lisää hyvinvointia ja toimintakykyä. Tällainen kehitys vähentää myös sote-palvelujen tarvetta ja edistää muutenkin kansantalouden tavoitteita. Sillä voi myös säästää omia matkakustannuksiaan, toteaa Puska.

Terveyden ylläpitäminen liikunnalla ja terveillä elintavoilla on kestävää kehitystä parhaimmillaan. Kun motorisoidun liikenteen päästöjä voidaan näin vähentää, se auttaa ruuhkien ja melun vähentämisessä sekä ilmastonsuojelussa.

– Periaatepäätöksessä on joukko tärkeitä toimenpide-ehdotuksia. Aivan avainasemassa on helpottaa kävelyn ja pyöräilyn mahdollisuuksia kaupungeissa. Päätös tähdentää kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuurin kehittämistä sekä kävely- ja pyöräteiden kunnossapitoa ja hoitoa. Nämä ovat kansalaisten kävelyn ja pyöräilyn edistämisen kannalta aivan keskeisiä tekijöitä, joille kaupunkisuunnittelussa tule panna suuri paino, sanoo Puska.

Tärkeää myös, että päätöksessä on mukana lainsäädännön, ohjauksen ja koulutuksen kehittäminen. Tämä vaatii poikkihallinnollista yhteistyötä.

– Kansalaiset ovat monella tavalla kiinnostuneita omasta terveydestään ja halukkaita pyrkimään terveyttä edistäviin muutoksiin. Tällaisten muutosten helpottaminen on positiivinen keino ja avainasemassa. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä yhtyvät terveydelliset ja monet muut hyödyt. Tämän periaatepäätöksen toimien toteuttaminen ei vaadi suuria lisäkustannuksia ja ansaitsee kaiken tuen, toteaa Puska.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuska: Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ansaitsee kaiken tuen