Puska: Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ansaitsee kaiken tuen

– Kohtuullinen päivittäinen liikunta kävelyn tai pyöräilyn muodossa vähentää useita terveydellisiä riskejä ja auttaa painonhallintaa. Se suojaa monilta kansantaudeilta sekä lisää hyvinvointia ja toimintakykyä. Tällainen kehitys vähentää myös sote-palvelujen tarvetta ja edistää muutenkin kansantalouden tavoitteita. Sillä voi myös säästää omia matkakustannuksiaan, toteaa Puska.

Terveyden ylläpitäminen liikunnalla ja terveillä elintavoilla on kestävää kehitystä parhaimmillaan. Kun motorisoidun liikenteen päästöjä voidaan näin vähentää, se auttaa ruuhkien ja melun vähentämisessä sekä ilmastonsuojelussa.

– Periaatepäätöksessä on joukko tärkeitä toimenpide-ehdotuksia. Aivan avainasemassa on helpottaa kävelyn ja pyöräilyn mahdollisuuksia kaupungeissa. Päätös tähdentää kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuurin kehittämistä sekä kävely- ja pyöräteiden kunnossapitoa ja hoitoa. Nämä ovat kansalaisten kävelyn ja pyöräilyn edistämisen kannalta aivan keskeisiä tekijöitä, joille kaupunkisuunnittelussa tule panna suuri paino, sanoo Puska.

Tärkeää myös, että päätöksessä on mukana lainsäädännön, ohjauksen ja koulutuksen kehittäminen. Tämä vaatii poikkihallinnollista yhteistyötä.

– Kansalaiset ovat monella tavalla kiinnostuneita omasta terveydestään ja halukkaita pyrkimään terveyttä edistäviin muutoksiin. Tällaisten muutosten helpottaminen on positiivinen keino ja avainasemassa. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä yhtyvät terveydelliset ja monet muut hyödyt. Tämän periaatepäätöksen toimien toteuttaminen ei vaadi suuria lisäkustannuksia ja ansaitsee kaiken tuen, toteaa Puska.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuska: Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ansaitsee kaiken tuen