Keskustan lappilainen kansanedustaja ja keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Markus Lohi iloitsee Suomen ja Norjan liikenneministereiden teettämästä Jäämeren rataa koskevasta selvityksestä. Toteutuessaan rata hyödyttäisi Lohen mukaan paitsi koko Lappia, myös koko Suomea. Markus Lohi on myös Lapin liiton puheenjohtaja.
– Menisipä rata mitä reittiä hyvänsä, tulevaisuudessa me kaikki lappilaiset asuisimme käytännössä radan varrella. Ratalinjauksen reitti on strateginen valinta ja siksi mahdollisen radan linjaus onkin herättänyt jo tähän mennessä Lapissa paljon keskustelua, Lohi toteaa.
Lohen mukaan kyseessä ei ole lappilainen tai suomalainenkaan ratkaisu, vaan eurooppalainen logistinen ratkaisu, joka kytkee arktisen Euroopan kiinteämmin osaksi Keski-Eurooppaa. Rata myös loisi yhteyden Keski-Euroopasta Koillisväylälle. Suomen ja Norjan teettämässä selvityksessä ratalinjausta esitetään Rovaniemeltä Pohjois-Norjan Kirkkoniemeen.
– Arktinen politiikka on noussut myös kansainvälisen politiikan keskiöön, mutta Suomen puolella on ollut tähän saakka aika vähän konkretiaa. Siksi nyt tehty ratalinjaus on erinomainen konkreettinen askel Suomen arktisessa politiikassa. Työtä sen edistämiseksi pitää jatkaa välittömästi. Liikenne- ja viestintäministeriön päätös perustaa Suomen ja Norjan yhteinen Task Force –työryhmä saa Lapin liitolta vahvan tuen, Markus Lohi toteaa.
Hän huomauttaa, että mahdollisen radan toteutuessa alueen luonto, suojelualueet ja saamelaisten kulttuuri on erityisesti huomioitava.
– Uskon, että kun tahtoa on, erilaiset intressit pystytään yhteensovittaminen hankkeen toteutuksessa siten, että mm. poronhoitoon liittyvät kysymykset voidaan huomioida parhaalla mahdollisella tavalla ja mahdolliset haitat minimoida.
Lapin keskustalaiset kansanedustajat:
Jäämeren rata otti todellisen askeleen eteenpäin
Lapin keskustalaiset kansanedustajat Eeva-Maria Maijala, Markus Lohi, Katri Kulmuni ja Mikko Kärnä kiittelevät liikenneministeri Anne Berneriä tehdystä Jäämeren rataa koskevasta selvityksestä.
– Tämä on todella suuren luokan konkreettinen teko arktisen aluepolitiikan puolesta, kansanedustajat toteavat.
Lappilaisten kansanedustajien mielestä tehdylle ratalinjaukselle on olemassa selkeät perusteet. Yksityiskohtaisten selvitysten seurauksena Kirkkoniemen yhteys on hinta-arvioltaan yli puolet edullisempi kuin yli seitsemän miljardin euron kustannuksiin kohonnut vaihtoehtoinen yhteys Tromssaan. Olennaista on, että Suomi ja Norja ovat löytäneet yhteisen näkemyksen. Nyt tehdyt linjaukset ovat syntyneet perusteellisen selvitysten jälkeen.
Lappilaiset kansanedustajat painottavat, että Jäämeren radasta tulee hyötymään koko Lappi. Valittu vaihtoehto ei tule poissulkemaan mahdollisia tulevia poikittaisyhteyksiä. Myöskään yksityiskohtaisia reittejä Kirkkoniemeen ei ole vielä ratkaistu. Ilman konkreettista linjausta Jäämeren ratahanke jäisi ilmaan kellumaan tulevillekin vuosikymmenille. Nyt tehty konkreettinen päätös on ensimmäinen todellinen ja merkittävä askel yhteyden toteuttamiseksi.
Keskustalaiset kansanedustajat toteavat, että lappilaisten on tärkeää yhteisvoimin edistää nyt valittua linjausta, vaikka osassa maakuntaa ollaan myös pettyneitä. Kolarin radan sekä Keminmaa-Haaparanta sähköistys ovat normaalia kansallista kehittämistä, joita pitää saada edistettyä vielä tällä vaalikaudella.
Kemijärvi – Murmansk -vaihtoehto karsiutui pois sekä huoltovarmuus- että EU-rahoitusnäkökulmista. Näin Jäämeren radasta muodostuu Suomen ja Norjan välinen hanke.