Kansanedustaja Hanna Kosonen: Muovin käyttö on ajateltava täysin uusiksi

-Meidän on ajateltava muovin käyttö täysin uusiksi. Pyörä on keksittävä uudelleen ja erittäin muovipitoinen arki on muutettava sellaiseksi, jossa muovijalanjälki pienenee merkittävästi, mutta helposti, Keskustan kansanedustaja Hanna Kosonen visioi.

-Kierrätä, korvaa ja vähennä muovia. Kolme pointtia on hyvä näkökulma arkeen, mutta myös muovijätteen torjumisen synnyttämiin mahdollisuuksiin viennin, työllisyyden ja talouden näkökulmasta. Muovivallankumouksessa on paljon mahdollisuuksia.

Kansanedustaja Kosonen tulee johtamaan ympäristöministeriön asettamaa yhteistyöryhmää, joka valmistelee kansallisen tiekartan muovin aiheuttamien ympäristöongelmien torjumiseksi. Suomen tiekartta valmistuu syksyn kuluessa EU:n muovistrategian käsittelyn ja toimeenpanon rinnalla.

-Todennäköisesti keskusteluun tulee EU:n muovistrategian myötä mahdollisuudet kertakäyttöisten muovien rajoittamisesta tai muoviverosta. Käytön rajoittamista on selkeästi pohdittava, Kosonen sanoo ja jatkaa:

-Ennen kaikkea on mietittävä, miten perinteisiä muoveja voidaan korvata uusiutuvilla materiaaleilla. Ympäristöystävälliset, biopohjaiset tuotteet ovat mahdollisuus sekä ympäristölle että suomalaiselle innovaatiolle ja osaamiselle.

Kosonen pitää erityisen hyvänä sitä, minkälaisen huomion mikromuovi on saanut viime aikoina. Kuluttajat ovat tietoisempia käyttämiensä tuotteiden mikromuovipitoisuuksista ja sen myötä myös tuottajat ovat luopumassa mikromuovin käytöstä. Kosmetiikkaa enemmän mikromuovia päätyy ympäristöön muun muassa maaleista, autonrenkaista ja tekstiileistä.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Hanna Kosonen: Muovin käyttö on ajateltava täysin uusiksi