Kansanedustaja Hanna Kosonen: Muovin käyttö on ajateltava täysin uusiksi

-Meidän on ajateltava muovin käyttö täysin uusiksi. Pyörä on keksittävä uudelleen ja erittäin muovipitoinen arki on muutettava sellaiseksi, jossa muovijalanjälki pienenee merkittävästi, mutta helposti, Keskustan kansanedustaja Hanna Kosonen visioi.

-Kierrätä, korvaa ja vähennä muovia. Kolme pointtia on hyvä näkökulma arkeen, mutta myös muovijätteen torjumisen synnyttämiin mahdollisuuksiin viennin, työllisyyden ja talouden näkökulmasta. Muovivallankumouksessa on paljon mahdollisuuksia.

Kansanedustaja Kosonen tulee johtamaan ympäristöministeriön asettamaa yhteistyöryhmää, joka valmistelee kansallisen tiekartan muovin aiheuttamien ympäristöongelmien torjumiseksi. Suomen tiekartta valmistuu syksyn kuluessa EU:n muovistrategian käsittelyn ja toimeenpanon rinnalla.

-Todennäköisesti keskusteluun tulee EU:n muovistrategian myötä mahdollisuudet kertakäyttöisten muovien rajoittamisesta tai muoviverosta. Käytön rajoittamista on selkeästi pohdittava, Kosonen sanoo ja jatkaa:

-Ennen kaikkea on mietittävä, miten perinteisiä muoveja voidaan korvata uusiutuvilla materiaaleilla. Ympäristöystävälliset, biopohjaiset tuotteet ovat mahdollisuus sekä ympäristölle että suomalaiselle innovaatiolle ja osaamiselle.

Kosonen pitää erityisen hyvänä sitä, minkälaisen huomion mikromuovi on saanut viime aikoina. Kuluttajat ovat tietoisempia käyttämiensä tuotteiden mikromuovipitoisuuksista ja sen myötä myös tuottajat ovat luopumassa mikromuovin käytöstä. Kosmetiikkaa enemmän mikromuovia päätyy ympäristöön muun muassa maaleista, autonrenkaista ja tekstiileistä.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Hanna Kosonen: Muovin käyttö on ajateltava täysin uusiksi