Kansanedustaja Hanna Kosonen: Muovin käyttö on ajateltava täysin uusiksi

-Meidän on ajateltava muovin käyttö täysin uusiksi. Pyörä on keksittävä uudelleen ja erittäin muovipitoinen arki on muutettava sellaiseksi, jossa muovijalanjälki pienenee merkittävästi, mutta helposti, Keskustan kansanedustaja Hanna Kosonen visioi.

-Kierrätä, korvaa ja vähennä muovia. Kolme pointtia on hyvä näkökulma arkeen, mutta myös muovijätteen torjumisen synnyttämiin mahdollisuuksiin viennin, työllisyyden ja talouden näkökulmasta. Muovivallankumouksessa on paljon mahdollisuuksia.

Kansanedustaja Kosonen tulee johtamaan ympäristöministeriön asettamaa yhteistyöryhmää, joka valmistelee kansallisen tiekartan muovin aiheuttamien ympäristöongelmien torjumiseksi. Suomen tiekartta valmistuu syksyn kuluessa EU:n muovistrategian käsittelyn ja toimeenpanon rinnalla.

-Todennäköisesti keskusteluun tulee EU:n muovistrategian myötä mahdollisuudet kertakäyttöisten muovien rajoittamisesta tai muoviverosta. Käytön rajoittamista on selkeästi pohdittava, Kosonen sanoo ja jatkaa:

-Ennen kaikkea on mietittävä, miten perinteisiä muoveja voidaan korvata uusiutuvilla materiaaleilla. Ympäristöystävälliset, biopohjaiset tuotteet ovat mahdollisuus sekä ympäristölle että suomalaiselle innovaatiolle ja osaamiselle.

Kosonen pitää erityisen hyvänä sitä, minkälaisen huomion mikromuovi on saanut viime aikoina. Kuluttajat ovat tietoisempia käyttämiensä tuotteiden mikromuovipitoisuuksista ja sen myötä myös tuottajat ovat luopumassa mikromuovin käytöstä. Kosmetiikkaa enemmän mikromuovia päätyy ympäristöön muun muassa maaleista, autonrenkaista ja tekstiileistä.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Hanna Kosonen: Muovin käyttö on ajateltava täysin uusiksi