Kansanedustaja Hanna Kosonen: Muovin käyttö on ajateltava täysin uusiksi

-Meidän on ajateltava muovin käyttö täysin uusiksi. Pyörä on keksittävä uudelleen ja erittäin muovipitoinen arki on muutettava sellaiseksi, jossa muovijalanjälki pienenee merkittävästi, mutta helposti, Keskustan kansanedustaja Hanna Kosonen visioi.

-Kierrätä, korvaa ja vähennä muovia. Kolme pointtia on hyvä näkökulma arkeen, mutta myös muovijätteen torjumisen synnyttämiin mahdollisuuksiin viennin, työllisyyden ja talouden näkökulmasta. Muovivallankumouksessa on paljon mahdollisuuksia.

Kansanedustaja Kosonen tulee johtamaan ympäristöministeriön asettamaa yhteistyöryhmää, joka valmistelee kansallisen tiekartan muovin aiheuttamien ympäristöongelmien torjumiseksi. Suomen tiekartta valmistuu syksyn kuluessa EU:n muovistrategian käsittelyn ja toimeenpanon rinnalla.

-Todennäköisesti keskusteluun tulee EU:n muovistrategian myötä mahdollisuudet kertakäyttöisten muovien rajoittamisesta tai muoviverosta. Käytön rajoittamista on selkeästi pohdittava, Kosonen sanoo ja jatkaa:

-Ennen kaikkea on mietittävä, miten perinteisiä muoveja voidaan korvata uusiutuvilla materiaaleilla. Ympäristöystävälliset, biopohjaiset tuotteet ovat mahdollisuus sekä ympäristölle että suomalaiselle innovaatiolle ja osaamiselle.

Kosonen pitää erityisen hyvänä sitä, minkälaisen huomion mikromuovi on saanut viime aikoina. Kuluttajat ovat tietoisempia käyttämiensä tuotteiden mikromuovipitoisuuksista ja sen myötä myös tuottajat ovat luopumassa mikromuovin käytöstä. Kosmetiikkaa enemmän mikromuovia päätyy ympäristöön muun muassa maaleista, autonrenkaista ja tekstiileistä.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Hanna Kosonen: Muovin käyttö on ajateltava täysin uusiksi