– Olemme Orpon kanssa samaa mieltä. Sijoitussäästötilit tulee toteuttaa. Sijoitussäästötilit ovat piensijoittajille houkutteleva tapa kerätä varallisuutta ja säästää pitkäjänteisesti. Keskusta haluaa parantaa piensijoittajien asemaa ja vahvistaa kotimaista omistajuutta.
– Hallitusohjelmaan kirjattiin Keskustan vaatimuksesta selvitys pienten osinkojen verovapaudesta ja kun tämä osoittautui vaikeasti toteutettavaksi, niin sijoitustili on hyvä vaihtoehtoinen tapa tukea kansankapitalismia.
Sijoitussäästötili on tili, jonka sisäisiä tapahtumia ei veroteta ennen kuin tililtä nostetaan varoja. Valtiovarainministeriön työryhmä arvioi parhaillaan eri sijoitusmuotojen verokohtelua. Työryhmä selvittää myös sijoitussäästötilien mahdollisuutta.
– Lisäksi säätiöille ja yleishyödyllisille toimijoille tulisi verotuksellisesti mahdollistaa kommandiittiyhtiö-muotoisiin pääomasijoitusrahastoihin osallistuminen ja näin kannustaa niitä tekemään sijoituksia pääomia tarvitsevin listaamattomiin kasvuyrityksiin. Nimenomaan kasvuyritykset ovat niitä, jonne työpaikkoja syntyy.
Lisätietoja:
Kansanedustaja, Keskustan talous- sekä verotyöryhmien puheenjohtaja Olavi Ala-Nissilä puh. 040 532 6633
Kansanedustaja, Keskustan varapuheenjohtaja Antti Kurvinen puh. 044 751 4257

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetAla-Nissälä ja Kurvinen: Sijoitussäästötilit tarvitaan piensijoittajien aseman parantamiseksi