Siirry sisältöön

Keskustan puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän työvaliokuntien sekä ministeriryhmän kannanotto 10.8.2022 yhteiskokouksessa

Huoltovarmuuden ja hyvinvoinnin varmistaminen talven tärkein tavoite – tuki ylimääräiselle lapsilisälle

Kun edessä on sumua, on pidettävä yhtä. Epävarmuuden keskellä tehtävänämme on huolehtia suomalaisten hyvinvoinnista ja toimeentulosta sekä kohtuuhintaisesta energiasta.

Suomi on pitkäjänteisesti tehnyt siirtymää fossiilisista energiaraaka-aineista kohti uusiutuvia ja kotimaisia raaka-aineita. Omavaraisen sähkön ja lämmön tuotanto on ollut Keskustan tavoitteena vuosikymmenten ajan, suurimmat käytännön askeleet otettiin jo Vanhasen pääministerikaudella.

Omavaraisuus on turvallisuuskysymys. Energian ja ruuan omavaraisuutta on entisestään parannettava. Riittävän energiantuotannon lisäksi on huolehdittava reilusta ruokaketjusta. Suomessa pitää mahdollisimman moni peltohehtaari saada ruoantuotantoon omavaraisuuden vahvistamisen ohella myös mahdolliseen globaaliin nälänhätään varautumiseksi.

Sähkön hinnannousu aiheuttaa merkittävää huolta suomalaisissa kodeissa ja luo sitä kautta epävarmuutta talouden kehitykseen. Siksi on etsittävä keinoja, joilla varautua sähkön hinnan nousuun ja lievittää sen vaikutuksia. Sähkön arvonlisäveron alentaminen olisi yksi tällainen keino.

Jokainen lapsi on arvokas Suomelle – tuki ylimääräiselle lapsilisälle

Valtiovarainministeriön esitys ylimääräisestä lapsilisästä tälle vuodelle on perusteltu toimenpide. Ruuan, energian ja liikkumisen hintojen nousu osuu merkittävästi lapsiperheisiin. Valtaosa Suomen perheistä on pieni- ja keskituloisia, joilla lapsilisät menevät arjen pyörittämiseen. Lisäksi lapsilisät jäävät jatkuvasti jälkeen muiden etuuksien tasosta, koska niitä ei automaattisesti koroteta kustannusten nousun myötä. Ylimääräisen lapsilisän maksaminen on valtiontalouden näkökulmasta täsmätoimi, jolla tuetaan perheiden pärjäämistä.

Keskusta on hallitusvastuussaan erilaisista taloussuhdanteista huolimatta tehnyt aina kohdennuksia lapsiperheisiin. Lapsiperheiden palveluiden kehittämisen ohella Keskustan hallituskausien aikana tuhannet perheet on vapautettu varhaiskasvatusmaksuista, korotettu yksinhuoltajien lapsilisää ja toteutettu perhevapaauudistus perheille parannuksena. Keskusta kannattaa periaatetta, jonka mukaan lasten maksuton koulutus, lapsilisät, äitiyspakkaukset ja neuvolat kuuluvat kaikille perheille, kaikille lapsille. Jokainen lapsi on arvokas Suomelle. Panostaminen perheisiin on Keskustalle arvovalinta.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Huoltovarmuuden ja hyvinvoinnin varmistaminen talven tärkeimmät tavoitteet – tuki ylimääräiselle lapsilisälle