Keskusta: Koko Suomen voimavarat käyttöön – Itä-Suomelle kasvuohjelma

Itä-Suomen kehitys vaatii oman kasvuohjelman ensi vaalikaudella. Itä-Suomen yritystoiminnalle ja ihmisten liikkuvuudelle liikenneyhteydet ovat elintärkeitä hankkeita. Tällöin esille nousee Itä-Suomen nopea ratayhteys, joka nopeuttaisi Savon ja Karjalan radan liikenneyhteyksiä. Nopeilla raideyhteyksillä olisi iso merkitys yritysten toiminnalle ja ennen muuta matkailuelinkeinon kehittymiselle.

Alueellisiin työvoima- ja osaamistarpeisiin vastaamiseksi on huolehdittava toisen- ja korkea-asteen koulutuksen saavutettavuudesta. Korkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyöllä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa on erityinen tehtävä Itä-Suomen elinvoiman vahvistajana ja yritysten uudistumisen tukena.

Rajaseutujen kehittäminen vaatii elinkeinopoliittisia kehittämistoimia, satsauksia infraan, matkailuelinkeinon kehittämistä ja tukemista, yksityishenkilöiden ja yritysten neuvontaa sekä rajaylityspaikkojen kehittämistä.

Parikkalan rajanylityspaikka itärajalla vaatii kehittämistoimia, jotta sille saadaan kansainvälisen rajanylityspaikan taso ja palvelut. Raja-asemien kehittäminen kasvattaa yritys- ja matkailutuloja ja parantaa työllisyyttä ja tuo näin investoinnit moninkertaisesti takaisin.

Esteiden rakentamisen sijasta kanssakäymisen ja kaupan edistäminen on monella tapaa viisaampaa. Siksi raja-asemat ja seudut tarvitsevat uusia kehityspanoksia tulevaisuudessa.

EU:n tuleva ohjelmakausi on merkittävä alueiden ja rajaseutujen kehittämisen kannalta. Rajaohjelmien rahoituksen taso ja jatkuvuus on turvattava. Niiden avulla on voitava jatkossakin panostaa rajat ylittävien yhteyksien kehittämiseen, rajaturvallisuuteen sekä rajaseutujen kestävän kilpailukyvyn tukemiseen.

Itä-Suomen kasvuohjelman, rajaseutujen kuntien ja rajanylityspaikkojen kehittämisen tarve nousi esille keskustan työvaliokunnan, eduskuntaryhmän työvaliokunnan ja ministeriryhmän kokouksessa Imatralla.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Koko Suomen voimavarat käyttöön – Itä-Suomelle kasvuohjelma