Keskusta: Koko Suomen voimavarat käyttöön – Itä-Suomelle kasvuohjelma

Itä-Suomen kehitys vaatii oman kasvuohjelman ensi vaalikaudella. Itä-Suomen yritystoiminnalle ja ihmisten liikkuvuudelle liikenneyhteydet ovat elintärkeitä hankkeita. Tällöin esille nousee Itä-Suomen nopea ratayhteys, joka nopeuttaisi Savon ja Karjalan radan liikenneyhteyksiä. Nopeilla raideyhteyksillä olisi iso merkitys yritysten toiminnalle ja ennen muuta matkailuelinkeinon kehittymiselle.

Alueellisiin työvoima- ja osaamistarpeisiin vastaamiseksi on huolehdittava toisen- ja korkea-asteen koulutuksen saavutettavuudesta. Korkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyöllä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa on erityinen tehtävä Itä-Suomen elinvoiman vahvistajana ja yritysten uudistumisen tukena.

Rajaseutujen kehittäminen vaatii elinkeinopoliittisia kehittämistoimia, satsauksia infraan, matkailuelinkeinon kehittämistä ja tukemista, yksityishenkilöiden ja yritysten neuvontaa sekä rajaylityspaikkojen kehittämistä.

Parikkalan rajanylityspaikka itärajalla vaatii kehittämistoimia, jotta sille saadaan kansainvälisen rajanylityspaikan taso ja palvelut. Raja-asemien kehittäminen kasvattaa yritys- ja matkailutuloja ja parantaa työllisyyttä ja tuo näin investoinnit moninkertaisesti takaisin.

Esteiden rakentamisen sijasta kanssakäymisen ja kaupan edistäminen on monella tapaa viisaampaa. Siksi raja-asemat ja seudut tarvitsevat uusia kehityspanoksia tulevaisuudessa.

EU:n tuleva ohjelmakausi on merkittävä alueiden ja rajaseutujen kehittämisen kannalta. Rajaohjelmien rahoituksen taso ja jatkuvuus on turvattava. Niiden avulla on voitava jatkossakin panostaa rajat ylittävien yhteyksien kehittämiseen, rajaturvallisuuteen sekä rajaseutujen kestävän kilpailukyvyn tukemiseen.

Itä-Suomen kasvuohjelman, rajaseutujen kuntien ja rajanylityspaikkojen kehittämisen tarve nousi esille keskustan työvaliokunnan, eduskuntaryhmän työvaliokunnan ja ministeriryhmän kokouksessa Imatralla.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Koko Suomen voimavarat käyttöön – Itä-Suomelle kasvuohjelma