Keskusta: Koko Suomen voimavarat käyttöön – Itä-Suomelle kasvuohjelma

Itä-Suomen kehitys vaatii oman kasvuohjelman ensi vaalikaudella. Itä-Suomen yritystoiminnalle ja ihmisten liikkuvuudelle liikenneyhteydet ovat elintärkeitä hankkeita. Tällöin esille nousee Itä-Suomen nopea ratayhteys, joka nopeuttaisi Savon ja Karjalan radan liikenneyhteyksiä. Nopeilla raideyhteyksillä olisi iso merkitys yritysten toiminnalle ja ennen muuta matkailuelinkeinon kehittymiselle.

Alueellisiin työvoima- ja osaamistarpeisiin vastaamiseksi on huolehdittava toisen- ja korkea-asteen koulutuksen saavutettavuudesta. Korkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyöllä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa on erityinen tehtävä Itä-Suomen elinvoiman vahvistajana ja yritysten uudistumisen tukena.

Rajaseutujen kehittäminen vaatii elinkeinopoliittisia kehittämistoimia, satsauksia infraan, matkailuelinkeinon kehittämistä ja tukemista, yksityishenkilöiden ja yritysten neuvontaa sekä rajaylityspaikkojen kehittämistä.

Parikkalan rajanylityspaikka itärajalla vaatii kehittämistoimia, jotta sille saadaan kansainvälisen rajanylityspaikan taso ja palvelut. Raja-asemien kehittäminen kasvattaa yritys- ja matkailutuloja ja parantaa työllisyyttä ja tuo näin investoinnit moninkertaisesti takaisin.

Esteiden rakentamisen sijasta kanssakäymisen ja kaupan edistäminen on monella tapaa viisaampaa. Siksi raja-asemat ja seudut tarvitsevat uusia kehityspanoksia tulevaisuudessa.

EU:n tuleva ohjelmakausi on merkittävä alueiden ja rajaseutujen kehittämisen kannalta. Rajaohjelmien rahoituksen taso ja jatkuvuus on turvattava. Niiden avulla on voitava jatkossakin panostaa rajat ylittävien yhteyksien kehittämiseen, rajaturvallisuuteen sekä rajaseutujen kestävän kilpailukyvyn tukemiseen.

Itä-Suomen kasvuohjelman, rajaseutujen kuntien ja rajanylityspaikkojen kehittämisen tarve nousi esille keskustan työvaliokunnan, eduskuntaryhmän työvaliokunnan ja ministeriryhmän kokouksessa Imatralla.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Koko Suomen voimavarat käyttöön – Itä-Suomelle kasvuohjelma