Kaikkonen: Ikäsyrjinnän on loputtava!

– Työllisyys on tällä vaalikaudella parantunut tuntuvasti, mutta Suomessa on edelleen noin 250 000 eri-ikäistä ihmistä, jotka syystä tai toisesta ovat pitkään olleet sivussa työnteosta. On näiden ihmisten itsensä sekä koko yhteiskunnan kannalta tärkeää, että mahdollisimman monelle luodaan edellytykset työllistyä, Kaikkonen sanoo.

– Iso osa vielä työttömänä olevista varttuneemmista työnhakijoista on kuitenkin kaikin puolin työkykyisiä ja -haluisia. Työllistymisen esteenä käytännössä on kuitenkin liian monen kohdalla ikä. Ikäsyrjintä on valitettavaa todellisuutta laajemminkin työelämässä. EK:n kesäkuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan jopa 28 prosenttia yli 55-vuotiaista kokee syrjintää töitä hakiessaan. Tällainen ikäsyrjintä on sairas, järjetön ja kohtuuton ilmiö.

Kaikkosen mukaan on koko yhteiskunnan etu, että työelämään saadaan kaikenikäisiä osaavia työntekijöitä.

– Kyse on ennen muuta työnantajien asenteista. Ikäsyrjinnälle on korkea aika laittaa yhdessä piste. Myös poliittisin päätöksin on tehtävä kaikki mahdollinen, että ikääntyneetkin työttömät pystyvät työllistymään.

– Budjettiriiheen työllisyystoimenpiteitä valmistelevan kansliapäällikkötyöryhmän on syytä ottaa ikäsyrjinnän torjuminen huomioon ehdotuksissaan, Kaikkonen toteaa.

Kaikkonen puhui maanantaina 13.8 maakuntamatkallaan Taipalsaaressa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: Ikäsyrjinnän on loputtava!