Kaikkonen: Ikäsyrjinnän on loputtava!

– Työllisyys on tällä vaalikaudella parantunut tuntuvasti, mutta Suomessa on edelleen noin 250 000 eri-ikäistä ihmistä, jotka syystä tai toisesta ovat pitkään olleet sivussa työnteosta. On näiden ihmisten itsensä sekä koko yhteiskunnan kannalta tärkeää, että mahdollisimman monelle luodaan edellytykset työllistyä, Kaikkonen sanoo.

– Iso osa vielä työttömänä olevista varttuneemmista työnhakijoista on kuitenkin kaikin puolin työkykyisiä ja -haluisia. Työllistymisen esteenä käytännössä on kuitenkin liian monen kohdalla ikä. Ikäsyrjintä on valitettavaa todellisuutta laajemminkin työelämässä. EK:n kesäkuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan jopa 28 prosenttia yli 55-vuotiaista kokee syrjintää töitä hakiessaan. Tällainen ikäsyrjintä on sairas, järjetön ja kohtuuton ilmiö.

Kaikkosen mukaan on koko yhteiskunnan etu, että työelämään saadaan kaikenikäisiä osaavia työntekijöitä.

– Kyse on ennen muuta työnantajien asenteista. Ikäsyrjinnälle on korkea aika laittaa yhdessä piste. Myös poliittisin päätöksin on tehtävä kaikki mahdollinen, että ikääntyneetkin työttömät pystyvät työllistymään.

– Budjettiriiheen työllisyystoimenpiteitä valmistelevan kansliapäällikkötyöryhmän on syytä ottaa ikäsyrjinnän torjuminen huomioon ehdotuksissaan, Kaikkonen toteaa.

Kaikkonen puhui maanantaina 13.8 maakuntamatkallaan Taipalsaaressa.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: Ikäsyrjinnän on loputtava!