Kaikkonen: Ikäsyrjinnän on loputtava!

– Työllisyys on tällä vaalikaudella parantunut tuntuvasti, mutta Suomessa on edelleen noin 250 000 eri-ikäistä ihmistä, jotka syystä tai toisesta ovat pitkään olleet sivussa työnteosta. On näiden ihmisten itsensä sekä koko yhteiskunnan kannalta tärkeää, että mahdollisimman monelle luodaan edellytykset työllistyä, Kaikkonen sanoo.

– Iso osa vielä työttömänä olevista varttuneemmista työnhakijoista on kuitenkin kaikin puolin työkykyisiä ja -haluisia. Työllistymisen esteenä käytännössä on kuitenkin liian monen kohdalla ikä. Ikäsyrjintä on valitettavaa todellisuutta laajemminkin työelämässä. EK:n kesäkuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan jopa 28 prosenttia yli 55-vuotiaista kokee syrjintää töitä hakiessaan. Tällainen ikäsyrjintä on sairas, järjetön ja kohtuuton ilmiö.

Kaikkosen mukaan on koko yhteiskunnan etu, että työelämään saadaan kaikenikäisiä osaavia työntekijöitä.

– Kyse on ennen muuta työnantajien asenteista. Ikäsyrjinnälle on korkea aika laittaa yhdessä piste. Myös poliittisin päätöksin on tehtävä kaikki mahdollinen, että ikääntyneetkin työttömät pystyvät työllistymään.

– Budjettiriiheen työllisyystoimenpiteitä valmistelevan kansliapäällikkötyöryhmän on syytä ottaa ikäsyrjinnän torjuminen huomioon ehdotuksissaan, Kaikkonen toteaa.

Kaikkonen puhui maanantaina 13.8 maakuntamatkallaan Taipalsaaressa.

Keskustan eduskuntaryhmä hakee kahta asiantuntijaa
Keskustan eduskuntaryhmä hakee kahta poliittista asiantuntijaa vaalikauden mittaiseen määräaikaiseen työsuhteeseen eduskuntaan.
27.11.2020 / Uutiset
Jo 20 Keskustan kansanedustajaa ehdolla kuntavaaleissa!
Keskustan kansanedustajat ovat isosti mukana huhtikuun kuntavaaleissa. Tähän mennessä jo 20 heistä on päättänyt asettua ehdolle tulevissa vaaleissa.
27.11.2020 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä ajankohtaiset poliittiset aiheet kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
26.11.2020 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: Ikäsyrjinnän on loputtava!