Keskusta: Lasten ja perheiden eriarvoistumisen vähentäminen politiikan kärkeen

Keskusta Uutiset

Palvelujen uudistusten pitää Keskustan mielestä lisätä lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kohtaamista ammattilaiselta toiselle pompottelun sijaan. Tämä tukee avun antamista ja ongelmien ehkäisyä ajoissa.  Eriarvoistumiskehitystä voidaan näin pysäyttää ja huostaanottojen tarvetta vähentää.

Lastensuojelupalveluissa tulee puolueen mielestä lisäksi varmistaa riittävä henkilöstömäärä niin, että lasten laadukas kohtaaminen on mahdollista.

Keskusta edellyttää perhelinjauksessaan myös kansallisen lapsi- ja perhepolitiikan johtamisen vahvistamista seuraavalla vaalikaudella. Valtion ja kuntien päätösten lapsivaikutusten etukäteisarvioinnista pitäisi tehdä lakisääteistä.

Keskustan linjauksessa korostetaan perheiden erilaisuuden ja monimuotoisuuden huomioimista päätöksissä sekä sukupolvien välisen  yhteyden vahvistamista. Uutena ehdotuksena Keskusta esittää  kotitalousvähennyksen laajentamista niin, että myös isovanhemmat voisivat vähentää verotuksessa lapsilleen ostamiaan kodin arkea helpottavia palveluita.

“Politiikan tehtävä ei ole määrittää hyvä mallia ja muotoa perheelle vaan tarjota paras mahdollinen tuki erilaisissa elämäntilanteissa olevien perheiden pärjäämiselle ja lapsen edun toteutumiselle”, Keskusta toteaa perhelinjauksessaan.

Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020
Pitkäaikainen ja merkittävä keskustavaikuttaja, ministeri Marjatta Väänänen on poissa. Väänäsen muisto puolueessa elää ikuisesti. Koko keskustayhteisö ottaa lämpimästi osaa lähiomaisten suruun.
19.10.2020 / Uutiset
Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa
Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi.
17.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Lasten ja perheiden eriarvoistumisen vähentäminen politiikan kärkeen