Keskusta: Lasten ja perheiden eriarvoistumisen vähentäminen politiikan kärkeen

Keskusta Uutiset

Palvelujen uudistusten pitää Keskustan mielestä lisätä lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kohtaamista ammattilaiselta toiselle pompottelun sijaan. Tämä tukee avun antamista ja ongelmien ehkäisyä ajoissa.  Eriarvoistumiskehitystä voidaan näin pysäyttää ja huostaanottojen tarvetta vähentää.

Lastensuojelupalveluissa tulee puolueen mielestä lisäksi varmistaa riittävä henkilöstömäärä niin, että lasten laadukas kohtaaminen on mahdollista.

Keskusta edellyttää perhelinjauksessaan myös kansallisen lapsi- ja perhepolitiikan johtamisen vahvistamista seuraavalla vaalikaudella. Valtion ja kuntien päätösten lapsivaikutusten etukäteisarvioinnista pitäisi tehdä lakisääteistä.

Keskustan linjauksessa korostetaan perheiden erilaisuuden ja monimuotoisuuden huomioimista päätöksissä sekä sukupolvien välisen  yhteyden vahvistamista. Uutena ehdotuksena Keskusta esittää  kotitalousvähennyksen laajentamista niin, että myös isovanhemmat voisivat vähentää verotuksessa lapsilleen ostamiaan kodin arkea helpottavia palveluita.

“Politiikan tehtävä ei ole määrittää hyvä mallia ja muotoa perheelle vaan tarjota paras mahdollinen tuki erilaisissa elämäntilanteissa olevien perheiden pärjäämiselle ja lapsen edun toteutumiselle”, Keskusta toteaa perhelinjauksessaan.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Lasten ja perheiden eriarvoistumisen vähentäminen politiikan kärkeen