Keskustan kävelykokous julkaisi: Tunti liikuntaa päivässä

Keskusta Uutiset

Keskustan ohjelman tavoitteeseen pääsemiseksi yhteiskuntaa pitäisi kehittää liikuntaan kannustavaksi.

– Suomi on laitettava kuntoon. Liikkumattomuuden kustannukset ovat pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollossa jopa kaksi miljardia euroa. Liikettä lisäämällä ihmisten hyvinvointi paranisi ja saisimme samalla paikattua kansantalouden vajetta, sanoo liikuntaverkoston vetäjä, kansanedustaja Tuomo Puumala sanoo.

Keskustan mukaan lapsilla ja nuorilla on oltava mahdollisuus harrastaa perheen varallisuudesta riippumatta. Koulut on saatava mukaan talkoisiin: jokaisen lapsen on voitava harrastaa ja liikkua koulupäivän aikana ja ympärillä. Eri urheilulajien kokeilua ja oman lajin löytämistä on tuettava ottamalla käyttöön yleislisenssi, joka mahdollistaa liikunnan harrastamisen yli lajiliittorajojen.

– Liikunnan parissa toimivia lasten ja nuorten seuroja on tuettava purkamalla talkootyön normeja ja verotusta. Tarpeeton lainsäädäntö ja byrokratia evät saa estää liikunnan harrastamista, Puumala toteaa.

Mahdollisuuksia arjen hyötyliikuntaan on parannettava. Hyvät lähiliikuntapaikat, ulkoilureitit sekä valaistut kävely- ja pyörätiet vahvista¬vat suomalaisten kuntoliikunnan edellytyksiä. Kevyen liikenteen väylien määrää on lisättävä ja liikuntaan kannustaminen on otettava huomioon asuinalueiden suunnittelussa.

Keskustassa korostetaan, että liikuntapolitiikkaa on tehtävä poikkihallinnollisesti. Liikunnan näkökulma on saatava mukaan kaikkeen päätöksentekoon, mutta erityisesti sosiaali- ja terveydenhuoltoon, jossa  voitaisiin esimerkiksi ottaa käyttöön liikuntareseptit.

– Liikunnassa on huimat liiketoimintamahdollisuudet. Tavoitteena pitää asettaa siihen, että liikuntasektorille syntyy vuoteen 2030 mennessä 30 000 uutta työpaikkaa. Tämän saavuttamiseksi on käynnistettävä hyvinvointialaa tukeva kasvuohjelma, jossa muun muassa luodaan start up -yrityksille edellytyksiä toiminnan laajentamiselle.

Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kävelykokous julkaisi: Tunti liikuntaa päivässä