Keskustan kävelykokous julkaisi: Tunti liikuntaa päivässä

Keskusta Uutiset

Keskustan ohjelman tavoitteeseen pääsemiseksi yhteiskuntaa pitäisi kehittää liikuntaan kannustavaksi.

– Suomi on laitettava kuntoon. Liikkumattomuuden kustannukset ovat pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollossa jopa kaksi miljardia euroa. Liikettä lisäämällä ihmisten hyvinvointi paranisi ja saisimme samalla paikattua kansantalouden vajetta, sanoo liikuntaverkoston vetäjä, kansanedustaja Tuomo Puumala sanoo.

Keskustan mukaan lapsilla ja nuorilla on oltava mahdollisuus harrastaa perheen varallisuudesta riippumatta. Koulut on saatava mukaan talkoisiin: jokaisen lapsen on voitava harrastaa ja liikkua koulupäivän aikana ja ympärillä. Eri urheilulajien kokeilua ja oman lajin löytämistä on tuettava ottamalla käyttöön yleislisenssi, joka mahdollistaa liikunnan harrastamisen yli lajiliittorajojen.

– Liikunnan parissa toimivia lasten ja nuorten seuroja on tuettava purkamalla talkootyön normeja ja verotusta. Tarpeeton lainsäädäntö ja byrokratia evät saa estää liikunnan harrastamista, Puumala toteaa.

Mahdollisuuksia arjen hyötyliikuntaan on parannettava. Hyvät lähiliikuntapaikat, ulkoilureitit sekä valaistut kävely- ja pyörätiet vahvista¬vat suomalaisten kuntoliikunnan edellytyksiä. Kevyen liikenteen väylien määrää on lisättävä ja liikuntaan kannustaminen on otettava huomioon asuinalueiden suunnittelussa.

Keskustassa korostetaan, että liikuntapolitiikkaa on tehtävä poikkihallinnollisesti. Liikunnan näkökulma on saatava mukaan kaikkeen päätöksentekoon, mutta erityisesti sosiaali- ja terveydenhuoltoon, jossa  voitaisiin esimerkiksi ottaa käyttöön liikuntareseptit.

– Liikunnassa on huimat liiketoimintamahdollisuudet. Tavoitteena pitää asettaa siihen, että liikuntasektorille syntyy vuoteen 2030 mennessä 30 000 uutta työpaikkaa. Tämän saavuttamiseksi on käynnistettävä hyvinvointialaa tukeva kasvuohjelma, jossa muun muassa luodaan start up -yrityksille edellytyksiä toiminnan laajentamiselle.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kävelykokous julkaisi: Tunti liikuntaa päivässä