Keskustan kävelykokous julkaisi: Tunti liikuntaa päivässä

Keskusta Uutiset

Keskustan ohjelman tavoitteeseen pääsemiseksi yhteiskuntaa pitäisi kehittää liikuntaan kannustavaksi.

– Suomi on laitettava kuntoon. Liikkumattomuuden kustannukset ovat pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollossa jopa kaksi miljardia euroa. Liikettä lisäämällä ihmisten hyvinvointi paranisi ja saisimme samalla paikattua kansantalouden vajetta, sanoo liikuntaverkoston vetäjä, kansanedustaja Tuomo Puumala sanoo.

Keskustan mukaan lapsilla ja nuorilla on oltava mahdollisuus harrastaa perheen varallisuudesta riippumatta. Koulut on saatava mukaan talkoisiin: jokaisen lapsen on voitava harrastaa ja liikkua koulupäivän aikana ja ympärillä. Eri urheilulajien kokeilua ja oman lajin löytämistä on tuettava ottamalla käyttöön yleislisenssi, joka mahdollistaa liikunnan harrastamisen yli lajiliittorajojen.

– Liikunnan parissa toimivia lasten ja nuorten seuroja on tuettava purkamalla talkootyön normeja ja verotusta. Tarpeeton lainsäädäntö ja byrokratia evät saa estää liikunnan harrastamista, Puumala toteaa.

Mahdollisuuksia arjen hyötyliikuntaan on parannettava. Hyvät lähiliikuntapaikat, ulkoilureitit sekä valaistut kävely- ja pyörätiet vahvista¬vat suomalaisten kuntoliikunnan edellytyksiä. Kevyen liikenteen väylien määrää on lisättävä ja liikuntaan kannustaminen on otettava huomioon asuinalueiden suunnittelussa.

Keskustassa korostetaan, että liikuntapolitiikkaa on tehtävä poikkihallinnollisesti. Liikunnan näkökulma on saatava mukaan kaikkeen päätöksentekoon, mutta erityisesti sosiaali- ja terveydenhuoltoon, jossa  voitaisiin esimerkiksi ottaa käyttöön liikuntareseptit.

– Liikunnassa on huimat liiketoimintamahdollisuudet. Tavoitteena pitää asettaa siihen, että liikuntasektorille syntyy vuoteen 2030 mennessä 30 000 uutta työpaikkaa. Tämän saavuttamiseksi on käynnistettävä hyvinvointialaa tukeva kasvuohjelma, jossa muun muassa luodaan start up -yrityksille edellytyksiä toiminnan laajentamiselle.

Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä ajankohtaiset poliittiset aiheet kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
26.11.2020 / K-Studio
Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!
Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, toteavat Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä.
25.11.2020 / Uutiset
Anna-Mari Vimpari Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi
Keskustan ministeriryhmä on kutsunut ministeriryhmän valtiosihteeriksi VTM Anna-Mari Vimparin. Vimpari aloittaa tehtävässään tammikuun alussa. Hän toimii tällä hetkellä Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kävelykokous julkaisi: Tunti liikuntaa päivässä