Keskustan kävelykokous julkaisi: Tunti liikuntaa päivässä

Keskusta Uutiset

Keskustan ohjelman tavoitteeseen pääsemiseksi yhteiskuntaa pitäisi kehittää liikuntaan kannustavaksi.

– Suomi on laitettava kuntoon. Liikkumattomuuden kustannukset ovat pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollossa jopa kaksi miljardia euroa. Liikettä lisäämällä ihmisten hyvinvointi paranisi ja saisimme samalla paikattua kansantalouden vajetta, sanoo liikuntaverkoston vetäjä, kansanedustaja Tuomo Puumala sanoo.

Keskustan mukaan lapsilla ja nuorilla on oltava mahdollisuus harrastaa perheen varallisuudesta riippumatta. Koulut on saatava mukaan talkoisiin: jokaisen lapsen on voitava harrastaa ja liikkua koulupäivän aikana ja ympärillä. Eri urheilulajien kokeilua ja oman lajin löytämistä on tuettava ottamalla käyttöön yleislisenssi, joka mahdollistaa liikunnan harrastamisen yli lajiliittorajojen.

– Liikunnan parissa toimivia lasten ja nuorten seuroja on tuettava purkamalla talkootyön normeja ja verotusta. Tarpeeton lainsäädäntö ja byrokratia evät saa estää liikunnan harrastamista, Puumala toteaa.

Mahdollisuuksia arjen hyötyliikuntaan on parannettava. Hyvät lähiliikuntapaikat, ulkoilureitit sekä valaistut kävely- ja pyörätiet vahvista¬vat suomalaisten kuntoliikunnan edellytyksiä. Kevyen liikenteen väylien määrää on lisättävä ja liikuntaan kannustaminen on otettava huomioon asuinalueiden suunnittelussa.

Keskustassa korostetaan, että liikuntapolitiikkaa on tehtävä poikkihallinnollisesti. Liikunnan näkökulma on saatava mukaan kaikkeen päätöksentekoon, mutta erityisesti sosiaali- ja terveydenhuoltoon, jossa  voitaisiin esimerkiksi ottaa käyttöön liikuntareseptit.

– Liikunnassa on huimat liiketoimintamahdollisuudet. Tavoitteena pitää asettaa siihen, että liikuntasektorille syntyy vuoteen 2030 mennessä 30 000 uutta työpaikkaa. Tämän saavuttamiseksi on käynnistettävä hyvinvointialaa tukeva kasvuohjelma, jossa muun muassa luodaan start up -yrityksille edellytyksiä toiminnan laajentamiselle.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kävelykokous julkaisi: Tunti liikuntaa päivässä