Keskusta: Lisää työpaikkoja – työelämää uudistettava sopimalla

Keskusta Uutiset

Keskustan tavoitteena on luoda Suomeen 200 000 yksityisten alojen työpaikkaa lisää kymmenen vuoden aikana ja nostaa työllisyysaste 75 prosenttiin. Tavoitteiden saavuttamiseksi myös työelämää on uudistettava. Siihen tarvitaan laajaa yhteistyötä.

Keskusta esittää kolmikantaa laajempaa yhteiskuntasopimusta, jossa hallitus, eduskunta, työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöt sekä muut keskeiset toimijat sopivat Suomen taloutta kohentavista, kilpailukykyä parantavista ja työpaikkoja luovista uudistuksista. Yhteiskuntasopimuksen rakentaminen on seuraavan vaalikauden ensimmäisiä tehtäviä.

Keskustan tavoite on, että työmarkkinoilla kyetään sopimaan maltillisesta palkkalinjasta tuleville vuosille.

Työllistävä yhdistelmä turvaa ja joustoa

Keskusta katsoo, että yhteiskuntasopimuksella on vastattava työn, työelämän ja työmarkkinoiden muutokseen ja sovittava ratkaisuista, joissa työllistävällä tavalla yhdistyvät turva työntekijän ja jousto työnantajan kannalta.

Ansiotuloja ja sosiaaliturvaa on voitava yhdistää nykyistä joustavammin. Samalla sosiaaliturvaa on uudistettava kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi. Yhtenä ratkaisuna Keskusta esittää alueellisia kokeiluja perustulon toimivuudesta.

Työ ja muu elämä paremmin yhteen

Keskustalle työn ja muun elämän parempi yhteensovittaminen on keskeinen osa työelämän uudistamista. Vanhemmille on mahdollistettava nykyistä laajemmin joustava työaika ja osa-aikatyö perheiden toiveiden mukaisesti. Ratkaisut tehdään työpaikoilla.

Keskustan pyrkimyksenä on, että vanhempainvapaat jakautuisivat tasaisemmin.

On haettava ratkaisuja perhevapaista työnantajille aiheutuvien kustannusten oikeudenmukaisempaan jakamiseen. Yhtenä vaihtoehtona Keskusta esittää työnantajalle maksettava 2500 euron kertakorvausta äitiyslomalle jäävää kohti. Se katettaisiin sairausvakuutusmaksun pienellä korotuksella työnantajilta ja työntekijöiltä.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Lisää työpaikkoja – työelämää uudistettava sopimalla