Keskusta: Lisää työpaikkoja – työelämää uudistettava sopimalla

Keskusta Uutiset

Keskustan tavoitteena on luoda Suomeen 200 000 yksityisten alojen työpaikkaa lisää kymmenen vuoden aikana ja nostaa työllisyysaste 75 prosenttiin. Tavoitteiden saavuttamiseksi myös työelämää on uudistettava. Siihen tarvitaan laajaa yhteistyötä.

Keskusta esittää kolmikantaa laajempaa yhteiskuntasopimusta, jossa hallitus, eduskunta, työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöt sekä muut keskeiset toimijat sopivat Suomen taloutta kohentavista, kilpailukykyä parantavista ja työpaikkoja luovista uudistuksista. Yhteiskuntasopimuksen rakentaminen on seuraavan vaalikauden ensimmäisiä tehtäviä.

Keskustan tavoite on, että työmarkkinoilla kyetään sopimaan maltillisesta palkkalinjasta tuleville vuosille.

Työllistävä yhdistelmä turvaa ja joustoa

Keskusta katsoo, että yhteiskuntasopimuksella on vastattava työn, työelämän ja työmarkkinoiden muutokseen ja sovittava ratkaisuista, joissa työllistävällä tavalla yhdistyvät turva työntekijän ja jousto työnantajan kannalta.

Ansiotuloja ja sosiaaliturvaa on voitava yhdistää nykyistä joustavammin. Samalla sosiaaliturvaa on uudistettava kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi. Yhtenä ratkaisuna Keskusta esittää alueellisia kokeiluja perustulon toimivuudesta.

Työ ja muu elämä paremmin yhteen

Keskustalle työn ja muun elämän parempi yhteensovittaminen on keskeinen osa työelämän uudistamista. Vanhemmille on mahdollistettava nykyistä laajemmin joustava työaika ja osa-aikatyö perheiden toiveiden mukaisesti. Ratkaisut tehdään työpaikoilla.

Keskustan pyrkimyksenä on, että vanhempainvapaat jakautuisivat tasaisemmin.

On haettava ratkaisuja perhevapaista työnantajille aiheutuvien kustannusten oikeudenmukaisempaan jakamiseen. Yhtenä vaihtoehtona Keskusta esittää työnantajalle maksettava 2500 euron kertakorvausta äitiyslomalle jäävää kohti. Se katettaisiin sairausvakuutusmaksun pienellä korotuksella työnantajilta ja työntekijöiltä.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Lisää työpaikkoja – työelämää uudistettava sopimalla