Keskusta: Lisää työpaikkoja – työelämää uudistettava sopimalla

Keskusta Uutiset

Keskustan tavoitteena on luoda Suomeen 200 000 yksityisten alojen työpaikkaa lisää kymmenen vuoden aikana ja nostaa työllisyysaste 75 prosenttiin. Tavoitteiden saavuttamiseksi myös työelämää on uudistettava. Siihen tarvitaan laajaa yhteistyötä.

Keskusta esittää kolmikantaa laajempaa yhteiskuntasopimusta, jossa hallitus, eduskunta, työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöt sekä muut keskeiset toimijat sopivat Suomen taloutta kohentavista, kilpailukykyä parantavista ja työpaikkoja luovista uudistuksista. Yhteiskuntasopimuksen rakentaminen on seuraavan vaalikauden ensimmäisiä tehtäviä.

Keskustan tavoite on, että työmarkkinoilla kyetään sopimaan maltillisesta palkkalinjasta tuleville vuosille.

Työllistävä yhdistelmä turvaa ja joustoa

Keskusta katsoo, että yhteiskuntasopimuksella on vastattava työn, työelämän ja työmarkkinoiden muutokseen ja sovittava ratkaisuista, joissa työllistävällä tavalla yhdistyvät turva työntekijän ja jousto työnantajan kannalta.

Ansiotuloja ja sosiaaliturvaa on voitava yhdistää nykyistä joustavammin. Samalla sosiaaliturvaa on uudistettava kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi. Yhtenä ratkaisuna Keskusta esittää alueellisia kokeiluja perustulon toimivuudesta.

Työ ja muu elämä paremmin yhteen

Keskustalle työn ja muun elämän parempi yhteensovittaminen on keskeinen osa työelämän uudistamista. Vanhemmille on mahdollistettava nykyistä laajemmin joustava työaika ja osa-aikatyö perheiden toiveiden mukaisesti. Ratkaisut tehdään työpaikoilla.

Keskustan pyrkimyksenä on, että vanhempainvapaat jakautuisivat tasaisemmin.

On haettava ratkaisuja perhevapaista työnantajille aiheutuvien kustannusten oikeudenmukaisempaan jakamiseen. Yhtenä vaihtoehtona Keskusta esittää työnantajalle maksettava 2500 euron kertakorvausta äitiyslomalle jäävää kohti. Se katettaisiin sairausvakuutusmaksun pienellä korotuksella työnantajilta ja työntekijöiltä.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Lisää työpaikkoja – työelämää uudistettava sopimalla