Keskusta organisoituu hallitusneuvotteluja varten työryhmiin

Keskusta Uutiset

Keskustan sääntöjen mukaan puolueen hallitusneuvotteluryhmä muodostuu puolueen puheenjohtajistosta, eduskuntaryhmän puheenjohtajistosta, puoluevaltuustoon puheenjohtajasta ja puoluesihteeristä. Hallitusohjelmaan valmistaudutaan yhdeksän päätyöryhmän voimin, joista kunkin vetäjänä on yksi puolueen sääntöjen mukaisista hallitusneuvottelijoista.

Työryhmät:

1. Hallitusneuvottelujen johto ja yhteiskuntasopimus, pj. Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä
2. Julkinen talous ja kasvu (säästöt, verotus, yrittäjyys, liikenne), pj. eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen
3. Rakenneuudistukset (sote, eläkeuudistus, kunnat, hallinto), pj. Keskustan varapuheenjohtaja Juha Rehula
4. Hyvinvointi ja perheet, pj. Keskustan varapuheenjohtaja Annika Saarikko
5. Koulutus ja osaaminen, pj. eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Tuomo Puumala
6. Biotalous (maatalous, metsät, energia, ympäristö), pj. eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Anne Kalmari
7. Uudistushankkeet (johtaminen, normit, kokeilut, digitalisaatio), pj. Keskustan varapuheenjohtaja Anu Vehviläinen
8. EU-linjaukset, pj. Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Ovaska
9. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjaus, pj. puoluesihteeri Timo Laaninen

Jotkin vastuualueista ovat niin laajoja, että ne edellyttävät alaryhmien perustamista ja niille nimettyjä vastuuhenkilöitä. Tästä organisoinnista vastaa kukin hallitusneuvottelija omalla vastuualueellaan.

Työryhmät kuulevat valmisteluvaiheen aikana asiantuntijoita omilta vastuualueiltaan. Kukin työryhmä valmistelee Keskustan linjaukset varsinaisia hallitusneuvotteluja varten.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta organisoituu hallitusneuvotteluja varten työryhmiin