Keskusta organisoituu hallitusneuvotteluja varten työryhmiin

Keskusta Uutiset

Keskustan sääntöjen mukaan puolueen hallitusneuvotteluryhmä muodostuu puolueen puheenjohtajistosta, eduskuntaryhmän puheenjohtajistosta, puoluevaltuustoon puheenjohtajasta ja puoluesihteeristä. Hallitusohjelmaan valmistaudutaan yhdeksän päätyöryhmän voimin, joista kunkin vetäjänä on yksi puolueen sääntöjen mukaisista hallitusneuvottelijoista.

Työryhmät:

1. Hallitusneuvottelujen johto ja yhteiskuntasopimus, pj. Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä
2. Julkinen talous ja kasvu (säästöt, verotus, yrittäjyys, liikenne), pj. eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen
3. Rakenneuudistukset (sote, eläkeuudistus, kunnat, hallinto), pj. Keskustan varapuheenjohtaja Juha Rehula
4. Hyvinvointi ja perheet, pj. Keskustan varapuheenjohtaja Annika Saarikko
5. Koulutus ja osaaminen, pj. eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Tuomo Puumala
6. Biotalous (maatalous, metsät, energia, ympäristö), pj. eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Anne Kalmari
7. Uudistushankkeet (johtaminen, normit, kokeilut, digitalisaatio), pj. Keskustan varapuheenjohtaja Anu Vehviläinen
8. EU-linjaukset, pj. Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Ovaska
9. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjaus, pj. puoluesihteeri Timo Laaninen

Jotkin vastuualueista ovat niin laajoja, että ne edellyttävät alaryhmien perustamista ja niille nimettyjä vastuuhenkilöitä. Tästä organisoinnista vastaa kukin hallitusneuvottelija omalla vastuualueellaan.

Työryhmät kuulevat valmisteluvaiheen aikana asiantuntijoita omilta vastuualueiltaan. Kukin työryhmä valmistelee Keskustan linjaukset varsinaisia hallitusneuvotteluja varten.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta organisoituu hallitusneuvotteluja varten työryhmiin