Keskusta tarjoaa välikysymyksellään ratkaisuja lähipalvelukriisiin

Eduskunnassa käydyssä välikysymyskeskustelussa Keskusta tarjosi virallisissa puheenvuoroissa myös ratkaisuja lähipalvelujen kriisiin.

Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Annika Saarikko sanoi omassa välikysymyksen ensimmäisen allekirjoittajan puheenvuorossaan, että yksikään eduskuntapuolue ei ole syytön tilanteeseen, jossa lääkäriaikoja ei saa tai neuvolat karkaavat kauemmas.

Hän totesi, että Orpon-Purran hallituksen linjalla koko sote-uudistuksen ydin on romuttumassa, vaikka peruspalveluja nimenomaan piti vahvistaa.

”Periaatteemme on, että nyt ei pitäisi alasajaa terveysasemia ja hoivakoteja, kun mitään todellista ei ole luvata tilalle.

Saarikko luetteli puheessaan myös ehdotuksia lähipalvelujen turvaamiseksi.

Keskittämisellä ei säästetä, vaan hoitojonot pitenevät

Keskustan eduskuntaryhmän ryhmäpuheen pitänyt puolueen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hilkka Kemppi puolestaan muistutti, että ihmisiä jää hoitamatta, kun lähipalvelut viedään kauemmas.

”Ruotsin jengiväkivalta osoittaa, että lähipalvelujen alasajo tarkoittaa myös turvattomia katuja ja kotikulmia etenkin isoissa kaupungeissa. Lähipalveluissa on kyse myös turvallisuuden tunteesta.”

Myös Kemppi peräänkuulutti, että yhteistyöllä eduskuntapuolueet pystyisivät parempaan palvelujen pelastamiseksi.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta tarjoaa välikysymyksellään ratkaisuja lähipalvelukriisiin