Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä

maisemakuva, jossa maaseutu- ja peltonäkymä on lähellä kaupunkia

Alkuvuodesta toteutettiin Keskusta-kysely Keskustan jäsenille, missä aiheena oli Keskusta – sillanrakentaja maaseudun ja kaupunkien välillä toisin sanoen etsittiin niitä seikkoja, jotka yhdistävät eri alueita koko Suomessa keskustalaisten mielestä.

Aivan päällimmäisiksi yhteisiksi teemoiksi keskustalaiset löysivät tasa-arvoisen aluekehityksen, liikenteen ja viestintäyhteydet, työllisyyden ja yrittäjyyden sekä suomalaisen ruuan edistämisen myös kaupungissa. Keskustalaiset antoivat arvoa lisäksi koulutuksen, asumisen ja perusturvan teemoille, jotka ovat pitkälti synonyymi Keskustan turvallista arkea korostaneelle politiikalle.

Kyselyssä tiedusteltiin myös jäsenistön näkemyksiä Keskustan kaupunkikannatuksen parantamiseksi, missä kuului vahvasti em. teemat. Keskustalaiset haluavat nähdä Keskustan olevan kaupungissa puolue, joka korostaa suomalaista ruokaa kaupungin hankinnoissa ja kaupunkikulttuurissa, on lasten ja nuorten hyvinvoinnista huolehtija, lähiluonnon vaalija sekä aktiivinen asuntopolitiikan toimija.

Kaupungissa on Keskusta -kaupunkitoiminnassa ja sen strategiatyössä on aikaisemmin päädytty pitkälti samaan lopputulokseen. Strategian taustatutkimuksen mukaan Keskustaa potentiaalisesti äänestävät arvostavat sivistystä lähikoulutuksena ja -varhaiskasvatuksena, ekologista ja eettistä lähiruokaa, aluepolitiikkaa kaupunginosapolitiikkana, kaupunkiluontoa sekä turvallista asuinyhteisöä.

Toteutettuun kyselyyn vastasi yhteensä 3057 keskustalaista. Vastaajia oli tasaisesti erikokoisista kotikunnista esim. viidennes niin pienestä alle 5000 asukkaan kunnasta kuin viidennes yli 100 000 kaupungista. Kyselyllä etsittiin jäsenistön näkemyksiä niistä teemoista, joilla vähentää vastakkainasettelua kaupungin ja maaseudun välillä, kun keskustelu yleisesti on ollut välillä poleemista ja suorastaan tulehtunutta.

Kaupungissa on Keskusta -verkoston koordinaattori

Matias Ollila

Viestinnän poliittinen suunnittelija

Perhevapaalla toukokuun 2022 loppuun asti.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä