Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä

maisemakuva, jossa maaseutu- ja peltonäkymä on lähellä kaupunkia

Alkuvuodesta toteutettiin Keskusta-kysely Keskustan jäsenille, missä aiheena oli Keskusta – sillanrakentaja maaseudun ja kaupunkien välillä toisin sanoen etsittiin niitä seikkoja, jotka yhdistävät eri alueita koko Suomessa keskustalaisten mielestä.

Aivan päällimmäisiksi yhteisiksi teemoiksi keskustalaiset löysivät tasa-arvoisen aluekehityksen, liikenteen ja viestintäyhteydet, työllisyyden ja yrittäjyyden sekä suomalaisen ruuan edistämisen myös kaupungissa. Keskustalaiset antoivat arvoa lisäksi koulutuksen, asumisen ja perusturvan teemoille, jotka ovat pitkälti synonyymi Keskustan turvallista arkea korostaneelle politiikalle.

Kyselyssä tiedusteltiin myös jäsenistön näkemyksiä Keskustan kaupunkikannatuksen parantamiseksi, missä kuului vahvasti em. teemat. Keskustalaiset haluavat nähdä Keskustan olevan kaupungissa puolue, joka korostaa suomalaista ruokaa kaupungin hankinnoissa ja kaupunkikulttuurissa, on lasten ja nuorten hyvinvoinnista huolehtija, lähiluonnon vaalija sekä aktiivinen asuntopolitiikan toimija.

Kaupungissa on Keskusta -kaupunkitoiminnassa ja sen strategiatyössä on aikaisemmin päädytty pitkälti samaan lopputulokseen. Strategian taustatutkimuksen mukaan Keskustaa potentiaalisesti äänestävät arvostavat sivistystä lähikoulutuksena ja -varhaiskasvatuksena, ekologista ja eettistä lähiruokaa, aluepolitiikkaa kaupunginosapolitiikkana, kaupunkiluontoa sekä turvallista asuinyhteisöä.

Toteutettuun kyselyyn vastasi yhteensä 3057 keskustalaista. Vastaajia oli tasaisesti erikokoisista kotikunnista esim. viidennes niin pienestä alle 5000 asukkaan kunnasta kuin viidennes yli 100 000 kaupungista. Kyselyllä etsittiin jäsenistön näkemyksiä niistä teemoista, joilla vähentää vastakkainasettelua kaupungin ja maaseudun välillä, kun keskustelu yleisesti on ollut välillä poleemista ja suorastaan tulehtunutta.

Kaupungissa on Keskusta -verkoston koordinaattori

Matias Ollila

Viestinnän poliittinen suunnittelija

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä