-Markkinat ovat epäonnistuneet edullisten asuntojen rakentamisessa. Esimerkiksi lapsiperheet ovat usein tiukoilla jo pelkästään asumiskustannusten eli oman kotinsa takia, muistuttaa Keskustan asuntotyöryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen.

Vapaat markkinat ovat olleet pettymys asuntojen hintojen hillitsijänä kasvukeskuksissa. On yhteiskunnan aika auttaa asiassa. Valtion tukema kohtuuhintainen asuntorakentaminen kaipaa kuitenkin uusia ideoita ja parempaa mainetta. Siksi Keskusta esittää uusia ratkaisuja edullisempien kotien rakentamiseksi.

-Keskustalla on useita konsteja edullisen asumisen edistämiseksi. Osuuskunta-asuminen on uusi asumismuoto, joka on vaihtoehto vuokra- ja omistusasumiselle. Se kaipaa toteuttajia, joita ARA voisi kannustaa takauksellaan. Toiseksi tavoitteenamme on 2030 mennessä puolelle opiskelijoista laadukas opiskelijakoti, mikä myös vapauttaisi markkinoilta asuntoja muille ja hillitsisi vuokrahintoja. Kolmanneksi koko Suomessa pitää voida asua, ja siksi omakotiasujia ja taloyhtiöitä pitää voida tukea verokannustein esim. energiaremonteissa, kun taloja ja koteja korjataan käyttämään suomalaista uusiutuvaa energiaa, Kurvinen linjaa.

Keskustan asumislinjaus sisältää myös keinot sisäilmaongelmien kuntoon laittamiseen, turvallisen ja yhteisöllisen asumisen eli mummokommuunien edistämiseen, asunnottomuuden poistamiseen 2025 mennessä sekä ratkaisut sujuvaan kaavoittamiseen ilman valituksia.

Keskustan linjaukset löydät toisaalta nettisivustoltamme.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan asumislinjaus: Markkinat ovat epäonnistuneet edullisen asumisen rakentamisessa