-Markkinat ovat epäonnistuneet edullisten asuntojen rakentamisessa. Esimerkiksi lapsiperheet ovat usein tiukoilla jo pelkästään asumiskustannusten eli oman kotinsa takia, muistuttaa Keskustan asuntotyöryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen.

Vapaat markkinat ovat olleet pettymys asuntojen hintojen hillitsijänä kasvukeskuksissa. On yhteiskunnan aika auttaa asiassa. Valtion tukema kohtuuhintainen asuntorakentaminen kaipaa kuitenkin uusia ideoita ja parempaa mainetta. Siksi Keskusta esittää uusia ratkaisuja edullisempien kotien rakentamiseksi.

-Keskustalla on useita konsteja edullisen asumisen edistämiseksi. Osuuskunta-asuminen on uusi asumismuoto, joka on vaihtoehto vuokra- ja omistusasumiselle. Se kaipaa toteuttajia, joita ARA voisi kannustaa takauksellaan. Toiseksi tavoitteenamme on 2030 mennessä puolelle opiskelijoista laadukas opiskelijakoti, mikä myös vapauttaisi markkinoilta asuntoja muille ja hillitsisi vuokrahintoja. Kolmanneksi koko Suomessa pitää voida asua, ja siksi omakotiasujia ja taloyhtiöitä pitää voida tukea verokannustein esim. energiaremonteissa, kun taloja ja koteja korjataan käyttämään suomalaista uusiutuvaa energiaa, Kurvinen linjaa.

Keskustan asumislinjaus sisältää myös keinot sisäilmaongelmien kuntoon laittamiseen, turvallisen ja yhteisöllisen asumisen eli mummokommuunien edistämiseen, asunnottomuuden poistamiseen 2025 mennessä sekä ratkaisut sujuvaan kaavoittamiseen ilman valituksia.

Keskustan linjaukset löydät toisaalta nettisivustoltamme.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan asumislinjaus: Markkinat ovat epäonnistuneet edullisen asumisen rakentamisessa