Siirry sisältöön

-Markkinat ovat epäonnistuneet edullisten asuntojen rakentamisessa. Esimerkiksi lapsiperheet ovat usein tiukoilla jo pelkästään asumiskustannusten eli oman kotinsa takia, muistuttaa Keskustan asuntotyöryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen.

Vapaat markkinat ovat olleet pettymys asuntojen hintojen hillitsijänä kasvukeskuksissa. On yhteiskunnan aika auttaa asiassa. Valtion tukema kohtuuhintainen asuntorakentaminen kaipaa kuitenkin uusia ideoita ja parempaa mainetta. Siksi Keskusta esittää uusia ratkaisuja edullisempien kotien rakentamiseksi.

-Keskustalla on useita konsteja edullisen asumisen edistämiseksi. Osuuskunta-asuminen on uusi asumismuoto, joka on vaihtoehto vuokra- ja omistusasumiselle. Se kaipaa toteuttajia, joita ARA voisi kannustaa takauksellaan. Toiseksi tavoitteenamme on 2030 mennessä puolelle opiskelijoista laadukas opiskelijakoti, mikä myös vapauttaisi markkinoilta asuntoja muille ja hillitsisi vuokrahintoja. Kolmanneksi koko Suomessa pitää voida asua, ja siksi omakotiasujia ja taloyhtiöitä pitää voida tukea verokannustein esim. energiaremonteissa, kun taloja ja koteja korjataan käyttämään suomalaista uusiutuvaa energiaa, Kurvinen linjaa.

Keskustan asumislinjaus sisältää myös keinot sisäilmaongelmien kuntoon laittamiseen, turvallisen ja yhteisöllisen asumisen eli mummokommuunien edistämiseen, asunnottomuuden poistamiseen 2025 mennessä sekä ratkaisut sujuvaan kaavoittamiseen ilman valituksia.

Keskustan linjaukset löydät toisaalta nettisivustoltamme.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan asumislinjaus: Markkinat ovat epäonnistuneet edullisen asumisen rakentamisessa