-Markkinat ovat epäonnistuneet edullisten asuntojen rakentamisessa. Esimerkiksi lapsiperheet ovat usein tiukoilla jo pelkästään asumiskustannusten eli oman kotinsa takia, muistuttaa Keskustan asuntotyöryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen.

Vapaat markkinat ovat olleet pettymys asuntojen hintojen hillitsijänä kasvukeskuksissa. On yhteiskunnan aika auttaa asiassa. Valtion tukema kohtuuhintainen asuntorakentaminen kaipaa kuitenkin uusia ideoita ja parempaa mainetta. Siksi Keskusta esittää uusia ratkaisuja edullisempien kotien rakentamiseksi.

-Keskustalla on useita konsteja edullisen asumisen edistämiseksi. Osuuskunta-asuminen on uusi asumismuoto, joka on vaihtoehto vuokra- ja omistusasumiselle. Se kaipaa toteuttajia, joita ARA voisi kannustaa takauksellaan. Toiseksi tavoitteenamme on 2030 mennessä puolelle opiskelijoista laadukas opiskelijakoti, mikä myös vapauttaisi markkinoilta asuntoja muille ja hillitsisi vuokrahintoja. Kolmanneksi koko Suomessa pitää voida asua, ja siksi omakotiasujia ja taloyhtiöitä pitää voida tukea verokannustein esim. energiaremonteissa, kun taloja ja koteja korjataan käyttämään suomalaista uusiutuvaa energiaa, Kurvinen linjaa.

Keskustan asumislinjaus sisältää myös keinot sisäilmaongelmien kuntoon laittamiseen, turvallisen ja yhteisöllisen asumisen eli mummokommuunien edistämiseen, asunnottomuuden poistamiseen 2025 mennessä sekä ratkaisut sujuvaan kaavoittamiseen ilman valituksia.

Keskustan linjaukset löydät toisaalta nettisivustoltamme.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan asumislinjaus: Markkinat ovat epäonnistuneet edullisen asumisen rakentamisessa