Keskustan eduskuntaryhmä esittää liikennepolitiikan mittavaa uudistusta.

Tavoite on lisätä tuntuvasti kotimaisten, uusiutuvien polttoaineiden käyttöä ja mahdollistaa etätyö niin, että liikenteen päästöt saadaan sovitusti vähenemään.

Tavoite on myös katkaista polttoaineiden jatkuvien, epäreilusti kohdistuvien veronkorotusten kierre ja mahdollistaa autoilu koko Suomessa myös tulevaisuudessa.

– Autoa pitää voida käyttää. Päästöjen vähentäminen pitää tehdä ihmisten ja maan eri osien kannalta reilulla tavalla, puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoo.

Suomessa tavoite on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Keskustan eduskuntaryhmä esittää biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamista tulevina vuosina nykyisestä 30 prosentista jopa 40 prosenttiin.

Jos miljoona suomalaista tekisi puolet viikosta etänä töitä, liikenteen päästöt vähenisivät 0,44 miljoonaa hiilidioksiditonnia. Ihmisten monipaikkainen arki pitää politiikan keinoin mahdollistaa.

Polttoaineiden nykyisen litraperusteisen verotuksen tilalle eduskuntaryhmä esittää pidemmällä aikajänteellä paikannukseen perustuvaa verotusta alueellisena ratkaisuna.

– Jos mitään ei tehdä, veronkorotukset uhkaavat tulevaisuudessa jatkua ja maksajaksi joutuvat bensa- ja dieselautoilla ajavat. Se ei ole oikein. Autoilun kustannuksilla ei ylipäätään ole varaa enää nousta, kansanedustaja, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen sanoo.

Esitysten valmistelua vetänyt Torniainen tähdentää, että uudistus tehtäisiin ihmisten yksityisyydensuoja varmistaen.

– Suomen perustuslaki jo yksin takaa yksityisyydensuojan. Lisäksi paikannus on jo käytössä useimmissa uusissa autoissa ja laajasti esimerkiksi nykyisissä puhelimissa.

Keskustan eduskuntaryhmän esitykset kokonaisuudessaan ovat luettavissa tästä.

Antti Kurvinen

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja, Kansanedustaja (Vaasa)
Ari Torniainen

Kansanedustaja (Kaakkois-Suomi)

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä: Bensan ja dieselin veronkorotuksille stoppi, päästöt alas kotimaisilla uusiutuvilla ja etätyöllä