Siirry sisältöön

eduskuntatalo ilmasta julkisivun puolelta

Keskustan eduskuntaryhmä jatkoi ryhmäkokouksessaan tänään keskiviikkona 12.4. järjestäytymistään alkaneille valtiopäiville.

Eduskuntaryhmän taloudenhoitajaksi valittiin kansanedustaja Eerikki Viljanen Uudenmaan vaalipiiristä.

Eduskuntaryhmän työvaliokunnan jäseniksi valittiin eduskuntaryhmän puheenjohtajiston ja taloudenhoitajan lisäksi kansanedustajat Hilkka Kemppi Hämeen vaalipiiristä, Tuomas Kettunen, Timo Mehtälä ja Olga Oinas-Panuma Oulun vaalipiiristä ja Vesa Kallio Kaakkois-Suomen vaalipiiristä.

Eduskuntaryhmä myös päätti Keskustan kansanedustajien väliaikaisista jäsenyyksistä eduskunnan valiokunnissa ja toimielimissä.

Eduskunnan työtä johtavassa puhemiesneuvostossa eduskuntaryhmää edustavat eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli ja ensimmäinen varapuheenjohtaja Jouni Ovaska.

Ulkoasiainvaliokunnan jäseniksi esitetään Jouni Ovaskaa ja kansanedustaja Hilkka Kemppiä ja varajäseneksi kansanedustaja Katri Kulmunia. Puolustusvaliokunnan jäseniksi esitetään eduskuntaryhmän toista varapuheenjohtajaa Hanna Huttusta ja kansanedustaja Tuomas Kettusta ja varajäseneksi Eeva Kallia.

EU-asioita käsittelevän suuren valiokunnan jäseniksi esitetään Jouni Ovaskaa, kansanedustaja Anne Kalmaria ja kansanedustaja Hanna Kososta ja varajäseneksi Tuomas Kettusta. Mainitut kansanedustajat toimivat näissä valiokunnissa myös viime vaalikaudella ennen eduskuntavaaleja.

Eduskuntaryhmä päätti myös suhtautumisestaan eduskunnan puhemiehistön vaaliin. Vaalituloksen perusteella ja vakiintuneen parlamentaarisen tavan mukaisesti Keskustan eduskuntaryhmä tukee kolmen suurimman eduskuntaryhmän ehdokkaita eduskunnan puhemiehistöön.

Lisätietoja: eduskuntaryhmän pääsihteeri Anna-Mari Vimpari, puhelin 040 722 7028

Keskustan puoluevaltuusto 27.4.2024: Hallituksen sote-politiikka tulee kalliiksi
Orpon hallituksen valitsema suunta, jossa peruspalveluja heikennetään ja lähipalvelut keskitetään kauemmas, saa tuomion keskustan puoluevaltuustolta. Keskusta ei hyväksy ongelmien vierittämistä seuraaville sukupolville ja hallituksille. Keskustan kestävä vaihtoehto on panostaa nopeaan ja helposti saavutettavaan hoitoon, ennaltaehkäisyyn sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
29.4.2024 / Uutiset
Ennallistamisasetuksen keskellä on myllertänyt keskustelu jo pitkän aikaan ja vitsien kaltaiselta liiottelulta ei ole vältytty. Kun keskustelu lähtee lentoon on hyvä palata hetkeksi faktoihin sekä syihin, miksi asetusta on alunperin lähdetty tekemään.
28.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puoluesihteeri Antti Siika-aho  Keskustan puoluevaltuuston kokous 27.4.2024 Vantaa
 Keskustan puoluesihteeri Antti Siika-aho esitteli Vantaan puoluevaltuustossa 27.4.2024 puolueen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja tilintarkastuskirjoituksen vuodelta 2023. Lisäksi hän esitteli luonnoksen Suunta Suomesta -ohjelmaprojektin tilannekuvapaperiksi sekä järjestöstrategian.
27.4.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä jatkoi järjestäytymistä, päätti väliaikaisista valiokuntapaikoista ja suhtautumisesta puhemiehistön vaaliin