Keskustan vastaus hallitustunnustelijalle

Keskustan vastaus hallitustunnustelija Petteri Orpolle
18.4.2023

Kunnioitamme kansanvaltaa. Vaalit pidetään siksi, että ihmiset voivat vaikuttaa siihen ketkä valtaa käyttävät. Suomi tarvitsee toimivan hallituksen, jolla on tukenaan vahva kansan vaaleissa osoittama tahto.

Suomen Keskusta tavoitteli tälläkin kertaa tosissaan eduskuntavaaleissa kansalaisten tukea keskustalaiselle arvomaailmalle. Korostimme eduskuntavaaleissa tehtäväämme politiikan keskikentän voimana ja koko Suomen puolueena.

Keskusta kohtasi huhtikuun 2023 eduskuntavaaleissa historiallisen vaalitappion, tulos on puolueen heikoin itsenäisen Suomen aikana. Kansa osoitti nyt muut puolueet kuin keskustan hallitusvastuuseen. Keskustan hallitusneuvottelijoiden johtopäätös toisen perättäisen vaalitappion jälkeen on se, että puolueen paikka on oppositiossa.

Nyt alkava hallituksen kokoaminen on hallitustunnustelijan vastuu ja vaalivoittajien oikeus ja velvollisuus. Tunnustelijan tehtävä on arvioida, miltä pohjalta ja millaisella ohjelmalla hallitus muodostetaan. Vaalituloksen pohjalta Suomeen saadaan enemmistöhallitus kokoon useammallakin eri tavalla ilman Keskustaa.

Tulemme toimimaan eduskunnassa itsenäisesti keskustalaisten arvojen ja tavoitteiden puolesta. Kansan tahdon mukaisesti, samalla yhteistyötä ja toisten arvoja kunnioittaen.

Keskustan ydin on aina perustunut kolmen kestävyyden yhteensovittamiseen – ihmisen, luonnon ja talouden sovintoon. Niiden ympärille rakentuvat tärkeimmät tavoitteemme.

Puolustamme Suomea, maamme huoltovarmuutta ja kaikkien alueiden elinvoimaa. Haluamme laittaa julkisen talouden kuntoon oikeudenmukaisella tavalla, jotta hyvinvointiyhteiskunta voidaan pelastaa. Keskeinen tulevaisuuskysymys on myös huolehtia siitä, että ikääntyvään Suomeen saadaan enemmän ihmisiä ja työtä.

Keskusta tekee seuraavat neljä vuotta tinkimättömästi työtä Suomen ja suomalaisten hyvinvoinnin, pärjäämisen ja turvallisuuden kehittämiseksi oppositiosta käsin. Aiomme jatkossakin olla poliittisesti keskellä, omintakeisesti, mutta siltaa rakentaen.

Haluamme, että suomalaisten kokemus yhteenkuuluvuudesta on jatkossakin yhteiskuntamme suurin voimavara.

Keskusta ei hyväksy pienten sairaaloiden alasajoa
Hallituksen päättämästä talouslinjasta ei löydy Suomelle eväitä parempaan tulevaisuuteen. Tuoreilla päätöksillä hallitus lakkauttaa sairaaloiden yöpäivystyksen yhteensä yli 200.000 ihmisen asuinalueilta Suomesta. Sen verran asuu väkeä lakkautettavien yöpäivystyskaupunkien talousalueilla. Nämä ratkaisut luultavasti kostautuvat jatkossa entistä suurempina rahanreikinä.
19.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustavaikuttaja-valmennus kokoaa keskustalaisia yhteen ympäri Suomen
Valtakunnallinen Keskustavaikuttaja-valmennus kokosi liki 80 keskustalaista ja Keskustan toiminnasta kiinnostunutta maaliskuussa Siilinjärvelle Kunnon Paikkaan valmennuksen ensimmäiselle lähijaksolle.
17.4.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan vastaus hallitustunnustelijalle