Suomen tautitilanne on maailman mitassa onnistuttu pitämään maltillisena. Nyt ollaan taitekohdassa.

Tautitilanne on – ei kaikkialla maassa, mutta yhä useammalla alueella – viime viikkoina vakavoitunut. Uusien koronavirusmuunnosten myötä epidemian kehityksessä on myös vaarallista arvaamattomuutta.

Tautitilanne on pidettävä hallinnassa. Euroopan ja maailman esimerkit näyttävät, millaisia seurauksia hallitsemattomuudella pahimmillaan on.

Siksi Keskustan eduskuntaryhmä tukee rajoitusten väliaikaista koventamista sen tiedostaen, että ne ovat inhimillisesti ja taloudellisesti monille suomalaisille raskaita .

Etenkin lapset, nuoret ja perheet tarvitsevat yhteiskunnalta tukea. Kouluja ja harrastustoimintaa pitää pystyä avaamaan heti, kun se on mahdollista. Yhteistyössä on sitouduttava tukemaan lasten ja nuorten jaksamista ja mielenterveyttä nyt heti ja korona-ajan jälkeen.

Eduskuntaryhmä on pitänyt ja pitää tärkeänä, että rajoituksissa huomioidaan alueelliset erot tautitilanteessa. Tämä toteutuu nyt päätetyissä ratkaisuissa.

Eduskuntaryhmä katsoo, että rajoituksista kärsiville yrityksille ennen muuta ravintola- ja tapahtuma-aloilla tulee nopeasti saada aikaan oikein kohdentuvaa tukea.

Eduskunnan oppositiopuolueille Perussuomalaisille, Kokoomukselle, Kristillisdemokraateille ja Liike Nytille kuuluu julkinen kiitos ja tunnustuskin tuesta vakavoituneen tilanteen edellyttämille toimenpiteille, vaikka yksityiskohdista on erilaisia näkemyksiä. Se kuuluu toimivaan kansanvaltaan.

Suomalaisen yhteiskunnan vahvuuksia läpi vuosikymmenten on ollut sopimisen ja yhteistyön kyky. Tähän on pystytty etenkin maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikassa ja onneksi myös tämän maailmanlaajuisen kulkutaudin aikana.

Yhteistyö yli hallitus-oppositiorajan olisi Suomen ja suomalaisten etu myös tulevaisuuden isoissa asioissa, ennen muuta tämän maan saamisessa takaisin jaloilleen korona-ajan jälkeen. Suomen talous pitää saada kasvuun ja kuntoon samalla, kun kaikki suomalaiset ja koko maa on pidettävä mukana.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajisto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä – oppositiolle kiitos