Suomen tautitilanne on maailman mitassa onnistuttu pitämään maltillisena. Nyt ollaan taitekohdassa.

Tautitilanne on – ei kaikkialla maassa, mutta yhä useammalla alueella – viime viikkoina vakavoitunut. Uusien koronavirusmuunnosten myötä epidemian kehityksessä on myös vaarallista arvaamattomuutta.

Tautitilanne on pidettävä hallinnassa. Euroopan ja maailman esimerkit näyttävät, millaisia seurauksia hallitsemattomuudella pahimmillaan on.

Siksi Keskustan eduskuntaryhmä tukee rajoitusten väliaikaista koventamista sen tiedostaen, että ne ovat inhimillisesti ja taloudellisesti monille suomalaisille raskaita .

Etenkin lapset, nuoret ja perheet tarvitsevat yhteiskunnalta tukea. Kouluja ja harrastustoimintaa pitää pystyä avaamaan heti, kun se on mahdollista. Yhteistyössä on sitouduttava tukemaan lasten ja nuorten jaksamista ja mielenterveyttä nyt heti ja korona-ajan jälkeen.

Eduskuntaryhmä on pitänyt ja pitää tärkeänä, että rajoituksissa huomioidaan alueelliset erot tautitilanteessa. Tämä toteutuu nyt päätetyissä ratkaisuissa.

Eduskuntaryhmä katsoo, että rajoituksista kärsiville yrityksille ennen muuta ravintola- ja tapahtuma-aloilla tulee nopeasti saada aikaan oikein kohdentuvaa tukea.

Eduskunnan oppositiopuolueille Perussuomalaisille, Kokoomukselle, Kristillisdemokraateille ja Liike Nytille kuuluu julkinen kiitos ja tunnustuskin tuesta vakavoituneen tilanteen edellyttämille toimenpiteille, vaikka yksityiskohdista on erilaisia näkemyksiä. Se kuuluu toimivaan kansanvaltaan.

Suomalaisen yhteiskunnan vahvuuksia läpi vuosikymmenten on ollut sopimisen ja yhteistyön kyky. Tähän on pystytty etenkin maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikassa ja onneksi myös tämän maailmanlaajuisen kulkutaudin aikana.

Yhteistyö yli hallitus-oppositiorajan olisi Suomen ja suomalaisten etu myös tulevaisuuden isoissa asioissa, ennen muuta tämän maan saamisessa takaisin jaloilleen korona-ajan jälkeen. Suomen talous pitää saada kasvuun ja kuntoon samalla, kun kaikki suomalaiset ja koko maa on pidettävä mukana.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajisto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä – oppositiolle kiitos