Annika Saarikko: Päästövähennyksiä ei voi tehdä autoilijoita kurittamalla

Keskustan reunaehto tuleville päätöksille on, että päästövähennyksiä ei tehdä autoilijoita kurittamalla, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo.

-Keskusta pitää kiinni ihmisten liikkumisen vapaudesta. Emme tule hyväksymään sellaisia toimia, joilla pumppuhintoja nostetaan keinotekoisesti kattoon.

-Monille suomalaisille auto on välttämättömyys. Suomessa on jo yksi maailman kalleimmista polttoaineiden hinnoista, Saarikko muistuttaa.

Saarikon mukaan Keskusta on halukas edistämään toimia, jotka lisäävät edullisen ja vähäpäästöisen liikkumisen mahdollisuuksia. Sen sijaan ehdotukset uusista suurkorotuksista autoilun kustannuksiin eivät tule keskustalaisten hyväksyntään saamaan.

-Keskusta on tehnyt esityksenä liikenteen päästöjen puolittamisesta ilman veronkorotuksia tai rajuja kustannusnousuja. Etätyön yleistyminen, kotimaisiin uusiutuviin nojaaminen, hyväkuntoinen liikenneverkko ja toimiva joukkoliikenne ovat tiemme eteenpäin, Saarikko sanoo.

Parhaillaan valmistellaan esimerkiksi biokaasun ottamista mukaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteeseen. Se toisi edullisen kaasuautoilun yhä useamman ulottuville ja loisi kysyntää maataloutemme biomassoille.

-Kotimaisten uusiutuvien polttoaineiden edistäminen on Keskustan pitkä linja, josta hyötyvät autoilijoiden lisäksi suomalainen työ ja yrittäjyys, Saarikko painottaa.

Keskusta on myös esittänyt autoilun verotuksen uudistamista siten, että litrojen verotus ajettaisiin alas ja maksut perustuisivatkin jatkossa tieluokkaan sekä ajokilometreihin. Malli mahdollistaisi nykyistä pienemmät kustannukset esimerkiksi ammattiliikenteessä ja pikkuteillä. Esitys on parhaillaan virkavalmistelussa.

-Keskusta haluaa uudistaa liikenteen verotuksen entistä oikeudenmukaisemmaksi. Torjumme väläytellyt kymmenien senttien korotukset polttoaineen hintaan, jos sellaisia joku hallituksen pöytään tuo.

-Haastan kaikkia puolueita esittämään mallinsa liikenteen verotuksesta, Saarikko sanoo.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Päästövähennyksiä ei voi tehdä autoilijoita kurittamalla