Kohti vauraampaa Suomea – Keskustan linjaukset puoliväli- ja kehysriiheen

Joutsen

Suomi on tienhaarassa. Keskusta valitsee elinvoiman ja kestävän kasvun tien, ei näivettymisen polkua.

Puolue on julkistanut talous- ja yhteiskuntapoliittisen linjauksensa hallituksen puoliväli- ja kehysriiheen: ”Sumusta valoon – Kohti vauraampaa Suomea”. Keskusta katsoo, että koronan jälkeinen Suomi voi olla entistä parempi, vaikka ajatus juuri nyt tuntuu pandemian keskellä kaukaiselta.

Keskustan mielestä entistä parempaa ja vaurastuvaa Suomea tehdään työllisyysastetta nostavilla uudistuksilla, joita hallituksen tulee määrätietoisesti jatkaa. Työllisyystoimien rinnalle tarvitaan vahvaa kasvupolitiikkaa. Se tarkoittaa tutkimus- ja kehityspanostusten lisäämistä, yritysten nykyistä parempaa investointiympäristöä sekä aktiivista elinkeinopolitiikkaa. Kotimaista omistajuutta vahvistetaan.

Keskusta haluaa tuplata talouden kestävän kasvun ennakoidusta keskimääräisestä yhdestä prosentista kahteen prosenttiin. Työllisyysasteessa tavoitellaan 77 %:n tasoa vuoteen 2027 mennessä.

Suomen vaurastumisen tien osana on lisäksi aktiivinen väestöpolitiikka. Keskustan linjaus sisältää toimenpiteitä, joilla tuetaan syntyvyyden nostamista mahdollisimman lähelle suomalaisten omaa lapsilukutoivetta (1.9) vuosikymmenen aikana.

Digitalisaatio on otettava yhä vahvemmin talouden rengiksi ja paikallista sopimista tulee lisätä työmarkkinoilla.

Tallenne tiedotustilaisuudesta>>

Lue Sumusta valoon -linjaus täältä.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKohti vauraampaa Suomea – Keskustan linjaukset puoliväli- ja kehysriiheen