Kohti vauraampaa Suomea – Keskustan linjaukset puoliväli- ja kehysriiheen

Joutsen

Suomi on tienhaarassa. Keskusta valitsee elinvoiman ja kestävän kasvun tien, ei näivettymisen polkua.

Puolue on julkistanut talous- ja yhteiskuntapoliittisen linjauksensa hallituksen puoliväli- ja kehysriiheen: ”Sumusta valoon – Kohti vauraampaa Suomea”. Keskusta katsoo, että koronan jälkeinen Suomi voi olla entistä parempi, vaikka ajatus juuri nyt tuntuu pandemian keskellä kaukaiselta.

Keskustan mielestä entistä parempaa ja vaurastuvaa Suomea tehdään työllisyysastetta nostavilla uudistuksilla, joita hallituksen tulee määrätietoisesti jatkaa. Työllisyystoimien rinnalle tarvitaan vahvaa kasvupolitiikkaa. Se tarkoittaa tutkimus- ja kehityspanostusten lisäämistä, yritysten nykyistä parempaa investointiympäristöä sekä aktiivista elinkeinopolitiikkaa. Kotimaista omistajuutta vahvistetaan.

Keskusta haluaa tuplata talouden kestävän kasvun ennakoidusta keskimääräisestä yhdestä prosentista kahteen prosenttiin. Työllisyysasteessa tavoitellaan 77 %:n tasoa vuoteen 2027 mennessä.

Suomen vaurastumisen tien osana on lisäksi aktiivinen väestöpolitiikka. Keskustan linjaus sisältää toimenpiteitä, joilla tuetaan syntyvyyden nostamista mahdollisimman lähelle suomalaisten omaa lapsilukutoivetta (1.9) vuosikymmenen aikana.

Digitalisaatio on otettava yhä vahvemmin talouden rengiksi ja paikallista sopimista tulee lisätä työmarkkinoilla.

Tallenne tiedotustilaisuudesta>>

Lue Sumusta valoon -linjaus täältä.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKohti vauraampaa Suomea – Keskustan linjaukset puoliväli- ja kehysriiheen