Kohti vauraampaa Suomea – Keskustan linjaukset puoliväli- ja kehysriiheen

Joutsen

Suomi on tienhaarassa. Keskusta valitsee elinvoiman ja kestävän kasvun tien, ei näivettymisen polkua.

Puolue on julkistanut talous- ja yhteiskuntapoliittisen linjauksensa hallituksen puoliväli- ja kehysriiheen: ”Sumusta valoon – Kohti vauraampaa Suomea”. Keskusta katsoo, että koronan jälkeinen Suomi voi olla entistä parempi, vaikka ajatus juuri nyt tuntuu pandemian keskellä kaukaiselta.

Keskustan mielestä entistä parempaa ja vaurastuvaa Suomea tehdään työllisyysastetta nostavilla uudistuksilla, joita hallituksen tulee määrätietoisesti jatkaa. Työllisyystoimien rinnalle tarvitaan vahvaa kasvupolitiikkaa. Se tarkoittaa tutkimus- ja kehityspanostusten lisäämistä, yritysten nykyistä parempaa investointiympäristöä sekä aktiivista elinkeinopolitiikkaa. Kotimaista omistajuutta vahvistetaan.

Keskusta haluaa tuplata talouden kestävän kasvun ennakoidusta keskimääräisestä yhdestä prosentista kahteen prosenttiin. Työllisyysasteessa tavoitellaan 77 %:n tasoa vuoteen 2027 mennessä.

Suomen vaurastumisen tien osana on lisäksi aktiivinen väestöpolitiikka. Keskustan linjaus sisältää toimenpiteitä, joilla tuetaan syntyvyyden nostamista mahdollisimman lähelle suomalaisten omaa lapsilukutoivetta (1.9) vuosikymmenen aikana.

Digitalisaatio on otettava yhä vahvemmin talouden rengiksi ja paikallista sopimista tulee lisätä työmarkkinoilla.

Tallenne tiedotustilaisuudesta>>

Lue Sumusta valoon -linjaus täältä.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKohti vauraampaa Suomea – Keskustan linjaukset puoliväli- ja kehysriiheen