Poliisin voimavaroista on viime viikkoina käyty keskustelua, jossa asiallisten kysymysten lisäksi on esiintynyt tarkoitushakuista hämmentämistä. Asioita on syytä selventää.

Ensinnäkin, poliisia tarvitaan koko Suomessa. Tämä on huomioitava niin poliittisessa kuin poliisijohdon omassakin päätöksenteossa. Kuten hallitusohjelmassa todetaan, poliisin läsnäolosta haja-asutusalueilla ja maaseudulla on pidettävä erityistä huolta voimavaroja kohdennettaessa.

Toiseksi, poliisin voimavaroja on viime vuosina lisätty, ei vähennetty. Poliisien määrän kasvu lasketaan sadoissa, ja ensi vuodelle ehdotettu rahoitustaso on kymmeniä miljoonia euroja korkeampi kuin vuoden 2019 talousarviossa.

Oikeutettu kysymys kuuluu, miksi korotettu rahoitustaso ei turvaa poliisien korotettua määrää. Menevätkö eduskunnan myöntämät eurot sinne, minne ne on tarkoitettu? Yli hallitus-oppositiorajan yhteistuumin päätetyt lisäpanostukset on suunnattava kaikkein tärkeimpään: poliisin läsnäoloon tasa-arvoisesti kautta Suomen.

Kolmanneksi, hämmästelen etenkin Kokoomuksen politikointia tässä asiassa. Se on kivien heittelemistä lasikaapissa.

Poliisien määrää väheni voimakkaasti juuri Kokoomuksen vahtivuorolla, koko 2010-luvun ensimmäisen puoliskon. Tällä vaalikaudella poliisien määrää on taas lisätty tuntuvasti.

Poliisi on yhteinen turvamme. Turvallisuudestamme huolehtiminen edellyttää yhteistyötä yli vaalikausien ja puoluerajojen. Tähän työhön Keskusta on sitoutunut.

Juha Pylväs

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (Oulu)

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän pj. Juha Pylväs: Poliisin voimavarat kohdistettava kenttätyöhön