Poliisin voimavaroista on viime viikkoina käyty keskustelua, jossa asiallisten kysymysten lisäksi on esiintynyt tarkoitushakuista hämmentämistä. Asioita on syytä selventää.

Ensinnäkin, poliisia tarvitaan koko Suomessa. Tämä on huomioitava niin poliittisessa kuin poliisijohdon omassakin päätöksenteossa. Kuten hallitusohjelmassa todetaan, poliisin läsnäolosta haja-asutusalueilla ja maaseudulla on pidettävä erityistä huolta voimavaroja kohdennettaessa.

Toiseksi, poliisin voimavaroja on viime vuosina lisätty, ei vähennetty. Poliisien määrän kasvu lasketaan sadoissa, ja ensi vuodelle ehdotettu rahoitustaso on kymmeniä miljoonia euroja korkeampi kuin vuoden 2019 talousarviossa.

Oikeutettu kysymys kuuluu, miksi korotettu rahoitustaso ei turvaa poliisien korotettua määrää. Menevätkö eduskunnan myöntämät eurot sinne, minne ne on tarkoitettu? Yli hallitus-oppositiorajan yhteistuumin päätetyt lisäpanostukset on suunnattava kaikkein tärkeimpään: poliisin läsnäoloon tasa-arvoisesti kautta Suomen.

Kolmanneksi, hämmästelen etenkin Kokoomuksen politikointia tässä asiassa. Se on kivien heittelemistä lasikaapissa.

Poliisien määrää väheni voimakkaasti juuri Kokoomuksen vahtivuorolla, koko 2010-luvun ensimmäisen puoliskon. Tällä vaalikaudella poliisien määrää on taas lisätty tuntuvasti.

Poliisi on yhteinen turvamme. Turvallisuudestamme huolehtiminen edellyttää yhteistyötä yli vaalikausien ja puoluerajojen. Tähän työhön Keskusta on sitoutunut.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän pj. Juha Pylväs: Poliisin voimavarat kohdistettava kenttätyöhön