Keskustan Pakarinen: Huippuosaajien tulo Suomeen sujuvaksi

Ratkaisuja huippuosaajien Suomeen saamiseksi tarvitaan lisää, Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa. Yritykset Suomessa kärsivät monilla eri aloilla osaavan työvoiman pulasta. Huippuosaajien kohdalla kilpailu on kovaa maailmanlaajuisesti. Suomella on vetovoimaa ja osaajilla on halua muuttaa tänne.

Huippuosaajien Suomeen värväämisen parantamisessa on eri tason ratkaisuja osan liittyessä arjen pyöritykseen osan ollessa taas hallintoprosessien tasolla.

– Oman paikan löytyminen mietityttää niin isomman kuin pienemmän mieltä. Perheen muuttaessa molempien vanhempien työllistymisen pitää olla mahdollista. Siinä työnvälityksen ja korkeakoulujen välinen räätälöity yhteistyö voisi olla osa ratkaisua, Riikka Pakarinen esittää.

– Englanninkieliset päiväkoti- tai koulupaikat taas voivat olla ratkaisevassa asemassa huippuosaajan pohtiessa siirtymistä Suomeen. Siksi varsinkin suurissa kaupungeissa englanninkielinen oppiminen pitäisi pystyä takaamaan uusille tulijoille, Riikka Pakarinen pohtii.

Hallinnon puolella työperäisen maahanmuuton lupaprosessit ovat liian hitaita.

– Työlupa-asiat olisi hyvä hoitaa jatkossa täysin omana prosessina tai jopa omassa virastossaan Migrin sijaan. Onhan kyse eri asiasta kuin esimerkiksi turvapaikkaprosesseissa, Riikka Pakarinen ehdottaa.

Laajemmin on kyse työn murroksesta, jossa etätyö toimii työnteon mullistajana. Huippuosaajilla on entistä paremmin mahdollisuudet tehdä työtä juuri siellä missä haluaa. Samoin yritykset voivat hyödyntää tätä mahdollisuutta ja sijoittaa huippuosaajansa sinne, jossa työntekijöillä on turvalliset ja luovuutta edistävät olosuhteet.

Suomalaiset yritykset tarvitsevat kasvaakseen osaamista ja työvoimaa kotimaasta, mutta yhä enenevässä määrin myös ulkomailta. Byrokratia tai yleinen tahtotila ei voi olla syy, miksi häviäisimme tämän kisan.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Huippuosaajien tulo Suomeen sujuvaksi