Keskustan Pakarinen: Huippuosaajien tulo Suomeen sujuvaksi

Ratkaisuja huippuosaajien Suomeen saamiseksi tarvitaan lisää, Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa. Yritykset Suomessa kärsivät monilla eri aloilla osaavan työvoiman pulasta. Huippuosaajien kohdalla kilpailu on kovaa maailmanlaajuisesti. Suomella on vetovoimaa ja osaajilla on halua muuttaa tänne.

Huippuosaajien Suomeen värväämisen parantamisessa on eri tason ratkaisuja osan liittyessä arjen pyöritykseen osan ollessa taas hallintoprosessien tasolla.

– Oman paikan löytyminen mietityttää niin isomman kuin pienemmän mieltä. Perheen muuttaessa molempien vanhempien työllistymisen pitää olla mahdollista. Siinä työnvälityksen ja korkeakoulujen välinen räätälöity yhteistyö voisi olla osa ratkaisua, Riikka Pakarinen esittää.

– Englanninkieliset päiväkoti- tai koulupaikat taas voivat olla ratkaisevassa asemassa huippuosaajan pohtiessa siirtymistä Suomeen. Siksi varsinkin suurissa kaupungeissa englanninkielinen oppiminen pitäisi pystyä takaamaan uusille tulijoille, Riikka Pakarinen pohtii.

Hallinnon puolella työperäisen maahanmuuton lupaprosessit ovat liian hitaita.

– Työlupa-asiat olisi hyvä hoitaa jatkossa täysin omana prosessina tai jopa omassa virastossaan Migrin sijaan. Onhan kyse eri asiasta kuin esimerkiksi turvapaikkaprosesseissa, Riikka Pakarinen ehdottaa.

Laajemmin on kyse työn murroksesta, jossa etätyö toimii työnteon mullistajana. Huippuosaajilla on entistä paremmin mahdollisuudet tehdä työtä juuri siellä missä haluaa. Samoin yritykset voivat hyödyntää tätä mahdollisuutta ja sijoittaa huippuosaajansa sinne, jossa työntekijöillä on turvalliset ja luovuutta edistävät olosuhteet.

Suomalaiset yritykset tarvitsevat kasvaakseen osaamista ja työvoimaa kotimaasta, mutta yhä enenevässä määrin myös ulkomailta. Byrokratia tai yleinen tahtotila ei voi olla syy, miksi häviäisimme tämän kisan.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Huippuosaajien tulo Suomeen sujuvaksi