Siirry sisältöön

Eeva Kallin kuva

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Eeva Kallin mukaan lasten, nuorten ja perheiden kannalta lähipalveluiden toimiminen on arjen kannalta aivan välttämätöntä.

Lähipalveluna, matalalla kynnyksellä on saatava myös ennaltaehkäiseviä palveluita: apua on saatava jo ennen kuin ongelmat ehtivät syventyä ja monimutkaistua. Palveluiden saatavuudessa on Kallin mukaan tällä hetkellä liian suuria eroja alueiden kesken.

– Alueiden eriarvoisuus on ihmisten eriarvoisuutta. Erityisen väärin on lasten keskinäinen eriarvoisuus saatavien palveluiden ja tuen suhteen.

Sipilän hallitus aloitti perhepalveluiden kehittämisen tavalla, jota on jatkettu tälläkin vaalikaudella.

– Uskaltaisin jopa sanoa, että viime kaudella kehitetyt perhekeskukset toimivat hyvänä mallina laajemmille sote-keskuksille, jotka ovat sote-uudistuksen sydän. Ihmisten on saatava apua kerralla ja kokonaisvaltaisesti lähellä kotiaan, eikä niin että apua joutuu hakemaan monelta eri toimijalta. Ihminen on kokonaisuus, siksi myös palveluiden on toimittava kokonaisuutena.

Sote-uudistuksen myötä vastuu sosiaali- ja terveyspalveluista siirtyy maakunnille ja kunnilla pysyy mm. sivistyspalvelut. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta on Kallin mukaan tärkeää, että yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sivistystoimen välillä toimii saumattomasti.

– Saavutetussa sote-neuvottelutuloksessa tunnistetaan tarve maakuntien ja kuntien yhteistyölle – tähän yhteistyöhön peräti velvoitetaan. Pidän välttämättömänä, että tämä yhteistyö tulee olemaan aitoa ja tiivistä.

Maakunnalle siirtyvä oppilashuolto tullaan jatkossakin järjestämään koululla. Koulupsykologit ja terveydenhoitajat pysyvät näin koulun arjessa tiukasti kiinni, mikä on tärkeää niin oppilaiden hyvinvoinnin kuin koulujen henkilökunnan työn tukemiseksi.

– Isot rakenteelliset uudistukset vaikuttavat aina eniten nuorten sukupolvien elämään. Soteuudistus turvaa myös lasten ja nuorten sivistykselliset oikeudet. Moni kunta ikääntyy ja rahat kuluvat yhtä kasvaviin sote-menoihin. Sote-menojen siirtäminen maakuntien harteille turvaa sen, että kunnilla on mahdollisuus selviytyä muista velvoitteistaan, joihin kuuluu mm. lasten kannalta elintärkeä sivistystoimi.

Eeva Kalli

Keskustan eduskuntaryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Satakunta)

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän varapj. Eeva Kalli: Sote-uudistus turvaa lasten ja nuorten palvelut