Siirry sisältöön

Eeva Kallin kuva

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Eeva Kallin mukaan lasten, nuorten ja perheiden kannalta lähipalveluiden toimiminen on arjen kannalta aivan välttämätöntä.

Lähipalveluna, matalalla kynnyksellä on saatava myös ennaltaehkäiseviä palveluita: apua on saatava jo ennen kuin ongelmat ehtivät syventyä ja monimutkaistua. Palveluiden saatavuudessa on Kallin mukaan tällä hetkellä liian suuria eroja alueiden kesken.

– Alueiden eriarvoisuus on ihmisten eriarvoisuutta. Erityisen väärin on lasten keskinäinen eriarvoisuus saatavien palveluiden ja tuen suhteen.

Sipilän hallitus aloitti perhepalveluiden kehittämisen tavalla, jota on jatkettu tälläkin vaalikaudella.

– Uskaltaisin jopa sanoa, että viime kaudella kehitetyt perhekeskukset toimivat hyvänä mallina laajemmille sote-keskuksille, jotka ovat sote-uudistuksen sydän. Ihmisten on saatava apua kerralla ja kokonaisvaltaisesti lähellä kotiaan, eikä niin että apua joutuu hakemaan monelta eri toimijalta. Ihminen on kokonaisuus, siksi myös palveluiden on toimittava kokonaisuutena.

Sote-uudistuksen myötä vastuu sosiaali- ja terveyspalveluista siirtyy maakunnille ja kunnilla pysyy mm. sivistyspalvelut. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta on Kallin mukaan tärkeää, että yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sivistystoimen välillä toimii saumattomasti.

– Saavutetussa sote-neuvottelutuloksessa tunnistetaan tarve maakuntien ja kuntien yhteistyölle – tähän yhteistyöhön peräti velvoitetaan. Pidän välttämättömänä, että tämä yhteistyö tulee olemaan aitoa ja tiivistä.

Maakunnalle siirtyvä oppilashuolto tullaan jatkossakin järjestämään koululla. Koulupsykologit ja terveydenhoitajat pysyvät näin koulun arjessa tiukasti kiinni, mikä on tärkeää niin oppilaiden hyvinvoinnin kuin koulujen henkilökunnan työn tukemiseksi.

– Isot rakenteelliset uudistukset vaikuttavat aina eniten nuorten sukupolvien elämään. Soteuudistus turvaa myös lasten ja nuorten sivistykselliset oikeudet. Moni kunta ikääntyy ja rahat kuluvat yhtä kasvaviin sote-menoihin. Sote-menojen siirtäminen maakuntien harteille turvaa sen, että kunnilla on mahdollisuus selviytyä muista velvoitteistaan, joihin kuuluu mm. lasten kannalta elintärkeä sivistystoimi.

Eeva Kalli

Keskustan eduskuntaryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Satakunta)

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän varapj. Eeva Kalli: Sote-uudistus turvaa lasten ja nuorten palvelut