Eeva Kallin kuva

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Eeva Kallin mukaan lasten, nuorten ja perheiden kannalta lähipalveluiden toimiminen on arjen kannalta aivan välttämätöntä.

Lähipalveluna, matalalla kynnyksellä on saatava myös ennaltaehkäiseviä palveluita: apua on saatava jo ennen kuin ongelmat ehtivät syventyä ja monimutkaistua. Palveluiden saatavuudessa on Kallin mukaan tällä hetkellä liian suuria eroja alueiden kesken.

– Alueiden eriarvoisuus on ihmisten eriarvoisuutta. Erityisen väärin on lasten keskinäinen eriarvoisuus saatavien palveluiden ja tuen suhteen.

Sipilän hallitus aloitti perhepalveluiden kehittämisen tavalla, jota on jatkettu tälläkin vaalikaudella.

– Uskaltaisin jopa sanoa, että viime kaudella kehitetyt perhekeskukset toimivat hyvänä mallina laajemmille sote-keskuksille, jotka ovat sote-uudistuksen sydän. Ihmisten on saatava apua kerralla ja kokonaisvaltaisesti lähellä kotiaan, eikä niin että apua joutuu hakemaan monelta eri toimijalta. Ihminen on kokonaisuus, siksi myös palveluiden on toimittava kokonaisuutena.

Sote-uudistuksen myötä vastuu sosiaali- ja terveyspalveluista siirtyy maakunnille ja kunnilla pysyy mm. sivistyspalvelut. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta on Kallin mukaan tärkeää, että yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sivistystoimen välillä toimii saumattomasti.

– Saavutetussa sote-neuvottelutuloksessa tunnistetaan tarve maakuntien ja kuntien yhteistyölle – tähän yhteistyöhön peräti velvoitetaan. Pidän välttämättömänä, että tämä yhteistyö tulee olemaan aitoa ja tiivistä.

Maakunnalle siirtyvä oppilashuolto tullaan jatkossakin järjestämään koululla. Koulupsykologit ja terveydenhoitajat pysyvät näin koulun arjessa tiukasti kiinni, mikä on tärkeää niin oppilaiden hyvinvoinnin kuin koulujen henkilökunnan työn tukemiseksi.

– Isot rakenteelliset uudistukset vaikuttavat aina eniten nuorten sukupolvien elämään. Soteuudistus turvaa myös lasten ja nuorten sivistykselliset oikeudet. Moni kunta ikääntyy ja rahat kuluvat yhtä kasvaviin sote-menoihin. Sote-menojen siirtäminen maakuntien harteille turvaa sen, että kunnilla on mahdollisuus selviytyä muista velvoitteistaan, joihin kuuluu mm. lasten kannalta elintärkeä sivistystoimi.

Eeva Kalli

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Kansanedustaja (Satakunta)

Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän varapj. Eeva Kalli: Sote-uudistus turvaa lasten ja nuorten palvelut