Keskustan Markus Lohi: Yrityksillä ja järjestöillä on merkittävä rooli sotessa

Kuva Markus Lohesta

Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi on tyytyväinen tehtyyn sote-sopuun. Lausuntokierroksen jälkeen esitykseen neuvoteltiin useita parannuksia mm. yritysten tuottamia palveluita koskien.

Kaikkien viiden hallituspuolueen eduskuntaryhmien hyväksymässä esityksessä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu on maakunnilla, joita alussa kutsutaan Hyvinvointialueiksi.

– Julkinen vastaa järjestämisestä, mutta mukana on aito monituottajamalli, jossa yrityksillä ja järjestöillä on tärkeää rooli palveluiden tuottajana. Näin tuleekin olla, toteaa sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana toimiva Lohi.

Esityksestä poistettiin muun muassa mitätöintiuhkan alta kaikki sellaiset sopimukset, joissa lähinnä yhden kunnan palvelut on ulkoistettu. Nämä voidaan siirtymäajan puitteissa uudelleen neuvotella uuden lain mukaisiksi. Joustoa lisättiin myös vuokralääkäreiden ja ostopalveluiden käyttöön. Erikoissairaanhoidon ympärivuorokautisessa päivystyksessä voidaan käyttää ostopalvelua/vuokralääkäreitä lain sallimissa rajoissa.

– On täysin selvää, että yksityisiä yrityksiä ja järjestöjä tarvitaan jatkossakin julkisten palveluiden rinnalla. Esimerkiksi Suomessa on hyvin paljon sote-palveluita tuottavia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joiden mahdollisuus tuottaa palveluita jatkossakin on turvattava. Sote-palvelut tulee tuottaa hyvällä yhteistyöllä julkisen, yksityisen ja järjestön kesken. Tärkeintä on, että ihminen tulee hoidetuksi, ei se mikä taho hoidon antaa. Yksityinen voi parhaimmillaan kirittää julkista tuotantoa parempaan asiakaspalveluun, Markus Lohi toteaa.

Lain perusteluista poistettiin kirjaus siitä, että yksityiset palvelut voisivat muodostaa vain 10 prosenttia koko palvelutuotannosta. Prosenttiosuuksia ei enää määritellä. Kokonaisuus riippuu myös siitä, paljonko tuottajia on vai onko kaikki ostettu yhdeltä taholta. Tämäkin on Lohen mukaan tarpeellinen muutos.

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella laaja ulkoistus mitätöityy esityksen mukaan. Tätä ja siihen liittyviä yksityiskohtia arvioi vielä erityisesti perustuslakivaliokunta. Tärkeintä on kuitenkin alueen palveluiden turvaaminen. Esitys luo sille erinomaisen pohjan, sillä se turvaa Lapin alueelle mahdollisuuden ylläpitää kahta keskussairaalaa 10 vuotta.

– Neuvoteltu sote-paketti ei ole täydellinen, mutta se ehdottomasti riittävän hyvä edetäkseen eduskuntaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta tulee luonnollisesti perehtymään esitykseen erittäin syvällisesti kaikkia yksityiskohtia myöten.

Keskustan tavoite on Lohen tasa-arvoiset ja toimivat arjen palvelut koko maassa. Sote-uudistuksen tarve on selvä. Siksi sitä on yritetty pitkään.

– Nyt sotesta on syntynyt hyvä ratkaisu. Se on suomalaisten parhaaksi ja täyttää sille asetetut tavoitteet.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: Yrityksillä ja järjestöillä on merkittävä rooli sotessa