Keskustan Markus Lohi: Yrityksillä ja järjestöillä on merkittävä rooli sotessa

Kuva Markus Lohesta

Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi on tyytyväinen tehtyyn sote-sopuun. Lausuntokierroksen jälkeen esitykseen neuvoteltiin useita parannuksia mm. yritysten tuottamia palveluita koskien.

Kaikkien viiden hallituspuolueen eduskuntaryhmien hyväksymässä esityksessä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu on maakunnilla, joita alussa kutsutaan Hyvinvointialueiksi.

– Julkinen vastaa järjestämisestä, mutta mukana on aito monituottajamalli, jossa yrityksillä ja järjestöillä on tärkeää rooli palveluiden tuottajana. Näin tuleekin olla, toteaa sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana toimiva Lohi.

Esityksestä poistettiin muun muassa mitätöintiuhkan alta kaikki sellaiset sopimukset, joissa lähinnä yhden kunnan palvelut on ulkoistettu. Nämä voidaan siirtymäajan puitteissa uudelleen neuvotella uuden lain mukaisiksi. Joustoa lisättiin myös vuokralääkäreiden ja ostopalveluiden käyttöön. Erikoissairaanhoidon ympärivuorokautisessa päivystyksessä voidaan käyttää ostopalvelua/vuokralääkäreitä lain sallimissa rajoissa.

– On täysin selvää, että yksityisiä yrityksiä ja järjestöjä tarvitaan jatkossakin julkisten palveluiden rinnalla. Esimerkiksi Suomessa on hyvin paljon sote-palveluita tuottavia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joiden mahdollisuus tuottaa palveluita jatkossakin on turvattava. Sote-palvelut tulee tuottaa hyvällä yhteistyöllä julkisen, yksityisen ja järjestön kesken. Tärkeintä on, että ihminen tulee hoidetuksi, ei se mikä taho hoidon antaa. Yksityinen voi parhaimmillaan kirittää julkista tuotantoa parempaan asiakaspalveluun, Markus Lohi toteaa.

Lain perusteluista poistettiin kirjaus siitä, että yksityiset palvelut voisivat muodostaa vain 10 prosenttia koko palvelutuotannosta. Prosenttiosuuksia ei enää määritellä. Kokonaisuus riippuu myös siitä, paljonko tuottajia on vai onko kaikki ostettu yhdeltä taholta. Tämäkin on Lohen mukaan tarpeellinen muutos.

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella laaja ulkoistus mitätöityy esityksen mukaan. Tätä ja siihen liittyviä yksityiskohtia arvioi vielä erityisesti perustuslakivaliokunta. Tärkeintä on kuitenkin alueen palveluiden turvaaminen. Esitys luo sille erinomaisen pohjan, sillä se turvaa Lapin alueelle mahdollisuuden ylläpitää kahta keskussairaalaa 10 vuotta.

– Neuvoteltu sote-paketti ei ole täydellinen, mutta se ehdottomasti riittävän hyvä edetäkseen eduskuntaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta tulee luonnollisesti perehtymään esitykseen erittäin syvällisesti kaikkia yksityiskohtia myöten.

Keskustan tavoite on Lohen tasa-arvoiset ja toimivat arjen palvelut koko maassa. Sote-uudistuksen tarve on selvä. Siksi sitä on yritetty pitkään.

– Nyt sotesta on syntynyt hyvä ratkaisu. Se on suomalaisten parhaaksi ja täyttää sille asetetut tavoitteet.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: Yrityksillä ja järjestöillä on merkittävä rooli sotessa