Hanna-Leena Mattila

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hanna-Leena Mattila muistuttaa itsemurhien ehkäisypäivänä, että koronavirus ja siitä seuranneet poikkeukselliset olot ovat tutkimustenkin mukaan lisänneet henkistä pahoinvointia Suomessa.

– Ihmisten jaksamista koetellaan. Viime kuukausina myös mielenterveyspalveluihin pääsy on hankaloitunut ja esimerkiksi terapia-aikoja on peruuntunut.

– Samaan aikaan ihmisten huoli omasta ja läheisten terveydestä, toimeentulosta ja tulevaisuudesta on kasvanut. Usein mielenterveysongelmat lähtevät kärjistymään arjen vastoinkäymisistä. Ihmisten henkisestä hyvinvoinnista on pidettävä huoli terveydestä ja toimeentulosta huolta pitämisen ohella.

Mattilan mukaan tämä tarkoittaa käytännössä, että esimerkiksi terveydenhuollon hoitojonoja lyhennettäessä myös pääsyä mielenterveyspalveluihin helpotetaan ja että vaikeuksissa oleville perheille tarjotaan matalan kynnyksen apua suoraan kotiin. Vastuu on valtion, kuntien ja järjestöjen yhteinen.

– Auttaminen ajoissa ennaltaehkäisee ongelmia. Ongelmien ei saa antaa muuttua inhimillisiksi murhenäytelmiksi.

Mattila muistuttaa, että vastuu kanssaihmisten hyvinvoinnista kuuluu myös jokaiselle suomalaiselle.

– Ei maksa mitään kysyä esimerkiksi naapurin ikäihmiseltä, mitä kuuluu. Tai katsoa muidenkin kuin omien lasten ja nuorten perään. Tai soittaa työkaverille ja kysyä hänen voinnistaan etenkin nyt, kun ihmiset edelleen laajasti ovat etätöissä.

– Suomi pitää saada nousuun, mutta vähintään yhtä tärkeää on pitää kaikki mukana ja tehdä Suomesta välittävämpi yhteiskunta.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Hanna-Leena Mattila itsemurhien ehkäisypäivänä 10.9.