Hanna-Leena Mattila

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hanna-Leena Mattila muistuttaa itsemurhien ehkäisypäivänä, että koronavirus ja siitä seuranneet poikkeukselliset olot ovat tutkimustenkin mukaan lisänneet henkistä pahoinvointia Suomessa.

– Ihmisten jaksamista koetellaan. Viime kuukausina myös mielenterveyspalveluihin pääsy on hankaloitunut ja esimerkiksi terapia-aikoja on peruuntunut.

– Samaan aikaan ihmisten huoli omasta ja läheisten terveydestä, toimeentulosta ja tulevaisuudesta on kasvanut. Usein mielenterveysongelmat lähtevät kärjistymään arjen vastoinkäymisistä. Ihmisten henkisestä hyvinvoinnista on pidettävä huoli terveydestä ja toimeentulosta huolta pitämisen ohella.

Mattilan mukaan tämä tarkoittaa käytännössä, että esimerkiksi terveydenhuollon hoitojonoja lyhennettäessä myös pääsyä mielenterveyspalveluihin helpotetaan ja että vaikeuksissa oleville perheille tarjotaan matalan kynnyksen apua suoraan kotiin. Vastuu on valtion, kuntien ja järjestöjen yhteinen.

– Auttaminen ajoissa ennaltaehkäisee ongelmia. Ongelmien ei saa antaa muuttua inhimillisiksi murhenäytelmiksi.

Mattila muistuttaa, että vastuu kanssaihmisten hyvinvoinnista kuuluu myös jokaiselle suomalaiselle.

– Ei maksa mitään kysyä esimerkiksi naapurin ikäihmiseltä, mitä kuuluu. Tai katsoa muidenkin kuin omien lasten ja nuorten perään. Tai soittaa työkaverille ja kysyä hänen voinnistaan etenkin nyt, kun ihmiset edelleen laajasti ovat etätöissä.

– Suomi pitää saada nousuun, mutta vähintään yhtä tärkeää on pitää kaikki mukana ja tehdä Suomesta välittävämpi yhteiskunta.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Hanna-Leena Mattila itsemurhien ehkäisypäivänä 10.9.