Hanna-Leena Mattila

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hanna-Leena Mattila muistuttaa itsemurhien ehkäisypäivänä, että koronavirus ja siitä seuranneet poikkeukselliset olot ovat tutkimustenkin mukaan lisänneet henkistä pahoinvointia Suomessa.

– Ihmisten jaksamista koetellaan. Viime kuukausina myös mielenterveyspalveluihin pääsy on hankaloitunut ja esimerkiksi terapia-aikoja on peruuntunut.

– Samaan aikaan ihmisten huoli omasta ja läheisten terveydestä, toimeentulosta ja tulevaisuudesta on kasvanut. Usein mielenterveysongelmat lähtevät kärjistymään arjen vastoinkäymisistä. Ihmisten henkisestä hyvinvoinnista on pidettävä huoli terveydestä ja toimeentulosta huolta pitämisen ohella.

Mattilan mukaan tämä tarkoittaa käytännössä, että esimerkiksi terveydenhuollon hoitojonoja lyhennettäessä myös pääsyä mielenterveyspalveluihin helpotetaan ja että vaikeuksissa oleville perheille tarjotaan matalan kynnyksen apua suoraan kotiin. Vastuu on valtion, kuntien ja järjestöjen yhteinen.

– Auttaminen ajoissa ennaltaehkäisee ongelmia. Ongelmien ei saa antaa muuttua inhimillisiksi murhenäytelmiksi.

Mattila muistuttaa, että vastuu kanssaihmisten hyvinvoinnista kuuluu myös jokaiselle suomalaiselle.

– Ei maksa mitään kysyä esimerkiksi naapurin ikäihmiseltä, mitä kuuluu. Tai katsoa muidenkin kuin omien lasten ja nuorten perään. Tai soittaa työkaverille ja kysyä hänen voinnistaan etenkin nyt, kun ihmiset edelleen laajasti ovat etätöissä.

– Suomi pitää saada nousuun, mutta vähintään yhtä tärkeää on pitää kaikki mukana ja tehdä Suomesta välittävämpi yhteiskunta.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Hanna-Leena Mattila itsemurhien ehkäisypäivänä 10.9.