Hanna-Leena Mattila

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hanna-Leena Mattila muistuttaa itsemurhien ehkäisypäivänä, että koronavirus ja siitä seuranneet poikkeukselliset olot ovat tutkimustenkin mukaan lisänneet henkistä pahoinvointia Suomessa.

– Ihmisten jaksamista koetellaan. Viime kuukausina myös mielenterveyspalveluihin pääsy on hankaloitunut ja esimerkiksi terapia-aikoja on peruuntunut.

– Samaan aikaan ihmisten huoli omasta ja läheisten terveydestä, toimeentulosta ja tulevaisuudesta on kasvanut. Usein mielenterveysongelmat lähtevät kärjistymään arjen vastoinkäymisistä. Ihmisten henkisestä hyvinvoinnista on pidettävä huoli terveydestä ja toimeentulosta huolta pitämisen ohella.

Mattilan mukaan tämä tarkoittaa käytännössä, että esimerkiksi terveydenhuollon hoitojonoja lyhennettäessä myös pääsyä mielenterveyspalveluihin helpotetaan ja että vaikeuksissa oleville perheille tarjotaan matalan kynnyksen apua suoraan kotiin. Vastuu on valtion, kuntien ja järjestöjen yhteinen.

– Auttaminen ajoissa ennaltaehkäisee ongelmia. Ongelmien ei saa antaa muuttua inhimillisiksi murhenäytelmiksi.

Mattila muistuttaa, että vastuu kanssaihmisten hyvinvoinnista kuuluu myös jokaiselle suomalaiselle.

– Ei maksa mitään kysyä esimerkiksi naapurin ikäihmiseltä, mitä kuuluu. Tai katsoa muidenkin kuin omien lasten ja nuorten perään. Tai soittaa työkaverille ja kysyä hänen voinnistaan etenkin nyt, kun ihmiset edelleen laajasti ovat etätöissä.

– Suomi pitää saada nousuun, mutta vähintään yhtä tärkeää on pitää kaikki mukana ja tehdä Suomesta välittävämpi yhteiskunta.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Hanna-Leena Mattila itsemurhien ehkäisypäivänä 10.9.